پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین

پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 118 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 14 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین

پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین ppt در 45 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

معرفی مسجد

مسجد  جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن بر روی آتشکدهای از دوران ساسانیان ساخته شده‌است.و برپایه گزارشهای استوار این سازه نخست یک آتشکده بوده است که در روند اسلامی سازی ایران به مسجد دگردیسه گشته است و هم اکنون نیز بیشتر بخشهای آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده‌است. این مسجد به شبوه چهار ایوانی است ک نماد سازه های آتشکده در ایران بوده است. و در شهر قزوین جای دارد. این سازه به فرمان هارون‌الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده‌است. در یورش مغولان به قزوین و از آن جا که مهم‌ترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب گشته ولی در دوره‌های پسین بازسازی گردیده‌است.

موقعیت مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین بنایی به سبک چهار ایوانی است که از جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شود و در ورودی اصلی آن در خیابان شهدا (خیابان سپه)  است. این بنا به فرمان هارون خلیفه عباسی در سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است. در یورش مغولان به قزوین، از آنجا که مهمترین مسجد شهر بود، بخشی از آن (از جمله ایوان جنوبی) تخریب شد، ولی در دوره‌های پسین ترمیم شده است.

تاریخچه مسجد جامع قزوین

این بنا مجموعه ای از آثار معماری دوران های مختلف به شمار می رود که قدیمی‌ترین بخش آن به سده دوم اسلامی تعلق دارد. پیش از آنکه در این محل مسجدی بنا شود، آتشکده ای از دوران ساسانیان در آن قرار داشته که با مسلمان شدن ساکنان قزوین و مهاجرت گسترده قبایل عرب به این شهر به مسجد تبدیل می شود. بر اساس ساخت و ساز های امروز مسجد، احتمالا آتشکده در محل بخش ایوان جنوبی آن واقع بوده است.

معماری مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین مسجدی بسیار بزرگ است که به سبک چهارایوانی احداث شده و با داشتن صحن و حیاطی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع، صاحب یکی از بزرگترین صحن ها در مساجد ایران به شمار می رود. در چهار سوی حیاط، ۴ ایوان بلند به چشم می خورد که در دو طرف هر یک از آنها رواقی طولانی ساخته شده است. وجود یک شبستان زیرزمینی در کنار هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط یکی از ویژگی های ممتاز این مسجد به شمار می رود. برای ورود به مسجد باید از هشتی گذشت که در جریان مرمت های سال ۱۳۵۳ هجری قمری با آجرکاری تزیین شده است و با راهرویی مستطیل شکل به صحن و حیاط راه پیدا می کند. حوض میان حیاط طراوت خاصی را به فضا بخشیده است و بر زیبایی آن می افزاید.

فهرست

معرفی مسجد

موقعیت

تاریخچه؛ مسجد جامع قزوین در گذر تاریخ

معماری مسجد جامع قزوین

کارکرد مسجد

طاق‌ هارونیه

گنبد آجری مسجد جامع قزوین

کتیبه‌های‌ مسجد

مرمت اولیه مسجد قزوین

آب انبار مسجد جامد قزوین

قنات مسجد عتیق قزوین

موزه ها

 موزه سنگ و سفال

 موزه دریچه ها

دیدنی های اطراف

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 45 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد عتیق قزوین

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید