پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه

پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 149 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 11 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه

پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه ppt در 43 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد جامع ارومیه یک یاز آثار تاریخی شاخص  ارومیه است که در بین خیابان اقبال و مجموعه بازار قدیمی محصور می باشد و در جنوب شرقی بافت تاریخی شهر واقع شده است. به علت عملیات نوسازی شهر چنان که از بقایای آثار باقی مانده مشهود است بیشتر مناطق تجاری محدوده مسجد غیر از بازار قدیمی فعلی تخریب و تبدیل به خیابان و مغازه های نوساز گردیده است مانند خیابان های عسگر آبادی، امام، مهاباد و اقبال که در این خیابان ها تعداد محدودی از اماکن قدیمی باقیمانده.

در حال حاضر مسجد با دو باب ورودی به راسته سنگتراشان و بازار عطاران که به صحن بزرگ آن منشعب می شود به بیرون راه دارد و از مهمترین عناصر بافت تاریخی بازار ارومیه به شمار می رود ، قدمت این مسجد به دوره سلجوقی می رسد که در تاریخ 15/09/1314 و به شماره 243  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

 

 

موقعیت

مکان فعلی مسجد تقریباً در مرکز قسمت تجاری شهر محصور شده است، وساختمانهای متعدد قدیم، آن را احاطه کرده اند. مسجد جامع ارومیه در ضلع جنوبی بازار ارومیه در جوار خیابان اقبال واقع شده است. البته در سالهای اخیر به علت گسترش و نوسازی شهر و احداث خیابانهای متعدد در اطرف مجموعه، اتصال بافت قدیم در این قسمت از شهر به هم خورده است. اما، باید توجه داشت که عمده آثار قدیم باقی مانده شهر ارومیه در این نقطه قرار گرفته اند، که شامل مسجد جامع و مجموعه بازار ثبت شده می شود.

 

 

شبستان های مسجد جامع ارومیه

این قسمت، هسته اولیه وقدیمی ترین بخش مجموعه مسجد به حساب می آید.گنبد خوش ترکیب آن،از نظر تناسبات معماری، عظمت ،ارتفاع،عرض دهانه ،تقسیم بندی های نماهای خارجی، حجم فضای داخلی به ویژه با داشتن محراب گچ بری با ارزش وبسیار بزرگی از دوره ایلخانی وکتیبه خای متعدد به خط های :کوفی،نسخ وثلث ،بسیار مهم ودر خور توجه و بررسی است.

 

 

کتیبه های مسجد جامع ارومیه

شبستان شش طاق نما دارد .اطراف این طاق نما ها به وسیله اندود گچ کادر بندی شده است در داخل حاشیه نسبتا” باریکی بر روی قاب اطراف آنها ، کتیبه هایی به خط نسخ سفید بر زمینه مشکی نوشته شده، که اکثر آنها جدید است. در اطراف پنجره های نور گیر اطراف شبستان نیز بع از حاشیه سازی -که به تبعیت از شکل پنجره ها منظور شده کتیبه هایی به همان صورت نوشته شده است.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

موقعیت

معرفی مشخصات مجموعه مسجد جامع

شبستان گنبد دارمربع شکل

جبهه داخلی شبستان گنبد دار

کتیبه های دور طاق نما ها وپنجره ها

کتیبه ساقه گنبد

کتیبه دور اتاق شبستان

کتیبه های محراب گچ بری شده

تصویر پلان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 43 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع ارومیه

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید