پاورپوینت نردبان انتزاع چیست

پاورپوینت نردبان انتزاع چیست

دسته بندی:

قیمت: 33000 تومان

تعداد نمایش: 450 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 14 نوامبر 2020

به روز رسانی در: 27 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت نردبان انتزاع چیست

پاورپوینت نردبان انتزاع چیست شامل 29 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن 

مقدمه

جلب توجه مخاطب، تفهیم موضوع  و متقاعد‌کردن (+)مخاطبان در حین یک سخنرانی، ارائه گزارش، جلسه فروش و یا حتی یک مکالمه ساده کار چندان راحتی نیست. مسلماً برای شما هم پیش آمده که از سخنرانی یا صحبتهای فردی خسته شده اید. در این مواقع معمولاً بی قرار می شویم و مدام ساعت خود را چک می کنیم. یا ممکن است هیچ از سخنان او سر در نیاوریم و متوجه منظور او نشویم.

واقعا ً چرا صحبت برخی از افراد خسته کننده است درحالیکه افراد خوش صحبتی وجود دارند که  از شنیدن حرفهای آنان نه تنها خسته نمی شویم بلکه مسحور کلمات و جملات آنها می شویم. چرا حرفهای برخی را نمی فهمیم و یا حتی بد می فهمیم در حالی که برخی دیگر به راحتی منظور خود را به دیگران منقل می کنند. راز این موضوع در مفهومی به نام «نردبان انتزاع» نهفته است.

نحستین بار فردی به نام ساموئل آی هایاکاوا اصطلاح نردبان انتزاع را بر سر زبانها انداخت. هایاکاوا که زبان شناس بود در کتابی که در سال 1939 به نام Language in Action  منتشر کرد این مفهوم را توضیح داد و هنوز پس از گذشت حدود هشتاد سال این مفهوم مدلی کاربردی برای تفکر، صحبت و نوشتن محسوب می شود.

در این مبحث تلاش می کنیم این مفهوم را توضیح بدهیم. اما خوب است اول کمی با مفهوم انتزاع آشنا شویم.

 

مفهوم انتزاع

در دانشنامه رشد انتزاع اینگونه تعریف شده است:

»انتزاع یا تجرید، در اصطلاح فلسفه و روانشناسی به یک عمل خاص ذهنی گفته می شود. این عمل ذهنی از این قرار است که:

ذهن پس از آنکه چند چیز مشابه را درک کرد، آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. اوصافی را که مخصوص به هر یک از آن هاست، کنارگذاشته و وجه تشابه و صفت مشترک میان همه آنها را بر می گزیند. سپس از آن صفت مشترک، یک مفهوم کلی می سازد که درباره همه آن افراد صادق است. در این هنگام گفته می شود که این مفهوم، از این چیز ها انتزاع شده و مفهومی انتزاعی است.»

 

نردبان انتزاع

نردبان انتزاع نردبانی است که می توانیم کلمات را بر روی پله های آن قرار دهیم، از ملموس ترین تا غیر ملموس ترین. در نردبان انتزاع اولین پله متعلق به آن چیزی است که ما در دستور زبان آن را اسم خاص می نامیم. اسم خاص تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و همه افراد را شامل نمی‌شود مثلا وقتی با فردی صحبت می کنید و می گوئید «محمدرضا این‌طور گفت» و به شخص خاصی که هم برای شما و هم شنونده آشنا است، اشاره دارید در اولین پله نردبان انتزاع ایستاده‌اید.

به همین ترتیب وقتی در مورد کتاب «شخصیت شناسی انیگرام برای فروشندگان حرفه ای» صجبت می کنیم به یک کتاب مشخص و ملموس اشاره داریم، وقتی می گوئیم آن درخت سیب و یا این گربه باز هم در مورد موجوداتی ملموس و مشخص صحبت می کنیم در این حالت در پله اول نردبان انتزاع هستیم.

اما وقتی می گوئیم گربه، درخت، موسیقی دان در حال بیان صفات مشترک مجموعه ای از افراد هستیم. کتاب برای شنونده ملموس است اما مشخص نیست که منظور گوینده کدام کتاب است. در این هنگام در پله دوم نردبان قرار گرفته ایم.

هر چه از پله های این نردبان بالاتر برویم انتزاع بیشتر می شود یعنی ما از ملموس و مشخص بودن آنچه درباره اش صحبت می کنیم دورتر می شویم و درنهایت به کلماتی می رسیم که غیر قابل لمس هستند و ابعاد فیزیکی ندارند. مفاهیمی مانند قدرت، ثروت، زندگی، زیبائی، حقیقت.

بخش‌های میانی نردبان انتزاع را پله‌هایی تشکیل می‌دهند که نه کاملاً واقعی هستند و نه کاملاً مجرد و انتزاعی. بسته به این که به انتها پایین و یا انتها بالای نردبان نزدیک‌تر باشید مفاهیم رنگ و بوی واقعیت یا انتزاع را به خود می‌گیرند؛ مثلا کلمات گربه، خواننده، موسیقی سنتی و چارت سازمانی در پله های میانی نردبان انتزاع قرار دارند.

کسانی که در نوشتن و گفتن فقط در پله های اول این نردبان می مانند مطالبشان پیش پا افتاده و مبتذل خواهد بود و کسانی که در بالای این نردبان می مانند مطالبشان نامفهوم و گیج کننده خواهد شد و هر دوی اینها می تواند موجب خستگی خواننده و یا شنونده شود. بنابراین برای ارتباط کلامی موثر معمولاً باید مدام بر روی این نردبان در حال حرکت باشیم. یعنی واقعیتهای ملموس و مفاهیم انتزاعی را در هم ادغام کنیم.

مثلا در این جمله دقت کنید: «تیم ملی فوتبال ایران با سخت کوشی موفق شد خود را به مرحله نیمه نهائی مسابقات جام ملتهای آسیا برساند.» در این جمله «موفق» در بالای نردبان انتزاع قرار دارد. کلمه سخت کوشی جائی در وسطهای نردبان قرار دارد و «جام ملتهای آسیا» در پائین نردبان است.

و …

فهرست مطالب

مقدمه

مفهوم انتزاع

نردبان انتزاع

اولویت با مفاهیم ملموس است یا مفاهیم انتزاعی؟

استفاده صحیح از نردبان انتزاع

چگونه از نردبان انتزاع پایین بیایید؟

چگونه از نردبان انتزاع بالا بروید؟

ایستادن روی یک پله

نتیجه‌گیری

عنوان : نردبان انتزاع چیست

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 29

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

نردبان انتزاع چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید