پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌الله

پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌الله

دسته بندی:

قیمت: 34900 تومان

تعداد نمایش: 147 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 31 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌ الله

پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌الله ppt در 60 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد ایران به شمار می‌رود که به‌واسطه تزیینات بی‌بدیل و معماری فوق‌العاده عالی، بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی است. این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و می‌توانید در کنار بازدید از این مسجد، از جاذبه‌های دیگر میدان نقش جهان یعنی مسجد امام، کاخ عالی قاپو و سردر قیصریه دیدن کنید. مسجد شیخ ‌لطف ‌الله با گنبد نخودی‌رنگ و زیبای خود به‌دست محمدرضا اصفهانی بنا شده و شاهکار کم‌نظیری از هنر کاشی‌کاری و معماری است.

استفاده از رنگ‌های زیبا و نور طبیعی دست به دست هم داده‌اند که این مسجد را نزد گردشگران داخلی و خارجی معروف و محبوب کنند.

 

معرفی مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله که در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد، در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و با معماری، کاشی‌کاری و تزیینات فوق‌العاده، زیباترین و بهترین جلوه‌های هنر دوره صفوی را به نمایش می‌گذارد. این بنای باشکوه که از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود، قرن‌ها است که روبه‌روی عمارت عالی قاپو و ضلع شرقی میدان نقش جهان خودنمایی می‌کند و نگاه هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

استاد محمدرضا اصفهانی یکی از مشهورترین معماران عصر صفوی بود که توانست سبک معماری اصفهانی را به زیبایی هرچه تمام‌تر در این محل اجرا کند. طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، این اثر هنری به‌عنوان یکی از هفت عجایب ناشناخته و برترین سازه‌های دیدنی جهان به شمار می‌رود.

 

تاریخچه مسجد شیخ لطف‌الله

طرح مسجد شیخ لطف‌الله در زمانی که نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجراء درآمد ریخته شد و در دورانی که معماری صفویه به شکوفایی رسیده بود مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ساخت این مسجد در نیمه اول قرن یازده هجری، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری و به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هجری قمری به پایان رسید. ساخت این مسجد هجده سال به طول انجامید.

گفته می شود معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی، پسر استاد حسین بنا اصفهانی بوده‌است. این مسجد بر خرابه‌های مسجدی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد. مسجد شیخ لطف‌الله به نام یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف‌الله جبل‌عاملی، نامیده شده است. شیخ لطف‌الله یکی از علمای بزرگ دوره صفوی بود. وی از اهالی جبل عامل لبنان بود که مانند شیخ بهایی و برخی علمای دیگر توسط شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت نموده و ابتدا در مشهد و قزوین و پس از آن در اصفهان ساکن شد.

از آنجا که حکومت صفوی، حکومتی مذهبی بود و به اسلام و به خصوص مذهب تشیع بسیار بها می‌داد، علمای آن را نیز تکریم می‌کرد. از سوی دیگر شیخ لطف‌الله پدر زن شاه عباس بود. از این رو در محل زندگی شیخ، مسجد و مدرسه‌ای به نام او ساخته شد که در این محل به تدریس دروس فقهی و جلسات دینی اشتغال داشت. شیخ بنا به استفتای خود که برگزاری نماز جمعه در غیاب امام دوازدهم شیعیان، مجاز می‌شمرد، به اقامه نماز جمعه در این مسجد می‌پرداخت و مقلدانش نیز به او اقتدا می‌نمودند.

 

معماری مسجد شیخ لطف الله

معماری مسجد شیخ لطف الله که به شیوه اصفهانی است، گوشه‌ای از نبوغ معماران اصفهانی را به نمایش می‌گذارد؛ به‌خصوص گنبد آن که یکی از زیباترین گنبدهای دنیا به حساب می‌آید.

یکی از نکته‌های جالب درباره مسجد، نبود شبستان ورودی در آن است؛ در واقع در همه مساجد هنگام ورود باید از یک سری پله عبور کنید و بعد وارد یک صحن ورودی شوید که شما را به فضای گنبد می‌رساند؛ اتفاقی که در مسجد شیخ لطف الله افتاده، نبود همین صحن یا شبستان ورودی است که با هدف رعایت اصل تقارن در میدان نقش جهان بوده است. از آنجا که این مسجد روبه‌روی عالی قاپو قرار دارد، امکان جاگذاری یک حیاط یا صحن رو به قبله برای آن وجود نداشت.

در طراحی مسجد از نسبت طلایی در برقراری تناسب اجزای بنا استفاده شده و موقعیت شبستان اصلی آن در ارتباط با ورودی بنا، با روش‌های هندسی تعیین شده است.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله کجاست؟

تاریخچه

شیخ لطف الله کیست؟

معماری مسجد شیخ لطف الله

ساختمان بنا

ورودی مسجد

راهروی ورودی

شبستان اصلی

جهت بنا نسبت به قبله

چرا مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد؟

گنبد مسجد شیخ لطف الله

محراب مسجد شیخ لطف الله

راهروی زیرزمینی مسجد شیخ لطف الله

نور در مسجد شیخ لطف الله

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌ الله

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 60 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد شیخ لطف‌ الله

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید