پاورپوینت معماری مسجد جامع گلپایگان

پاورپوینت معماری مسجد جامع گلپایگان

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 207 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع گلپایگان ppt در 46 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

شهر اردستان در شمال استان اصفهان قرار گرفته است. در این شهر مسجد جامع اردستان قرار دارد که بنایی تاریخی است. این مسجد که قبلاً در دوره ساسانی آتشکده یا معبد بوده است در مرکز محله محال اردستان واقع شده و از کهن‌ترین مساجد ایران می‌باشد که نخستین مسجد دوطبقه تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که در دوره سلجوقی ایجاد گشته است.

معرفی مسجد جامع گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان، متعلق به قرن دهم هجری قمری از بناهای تاریخی، مذهبی بافت قدیمی شهر است.
بنای خشت و گلی مسجد شبستان بزرگ، ایوان رفیع و گنبدی به وسعت ۶۴ متر مربع دارد که در ۵۰۰ سال گذشته پنج بار تعمیر و مرمت شده است. قدیمی ترین اثر این مسجد زیرانداز – زیلویی – است متعلق به سال ۱۰۱۶ هجری قمری که در موزه مردم شناسی اردکان نگه داری می شود.

مسجد جامع اردکان با اینکه تزئینات و کاشیکاری ندارد، مزین به یک در ورودی با ارزش هنری است. در به شکل بسیار زیبا با صدها قطعه چوب پنج ضلعی ساخته شده است. بر روی دماغه در، هشت قطعه فلز به شکل مربع بوده که فعلا” چهار قطعه آن باقی مانده است و جای چهار قطعه دیگر خالی است و عبارات «الله» و «محمد» به خط کوفی بر روی آنها حک شده است.

تاریخچه جامع گلپایگان

مسجد کنونی به سبک مسجد جامع اصفهان بنا شده و اکنون مسجدی چهار ایوانی است. این بنا از جنوب به آب انبار‚ از مغرب به معبر باغ، از شمال به معبر باغ و از غرب به حمام عمومی و کاروانسرا منتهی می شود. قدیمی ترین کتیبه تاریخ دار بنا در داخل گنبدخانه‌ی آن و مورخ به سال 553 است و تاریخ کتیبه دیگری در ایوان جنوبی مسجد سال 555 است.

دو کتیبه نیز در ایوان شمالی به تاریخ 946 است. در این ایوان، کتیبه دیگری مورخ به 974 وجود داشته است.  فرمانی از شاه عباس اول صفوی در ایوان جنوبی مورخ 1024 است. علاوه بر این کتیبه ها، بر روی لایه های گچی مسجد، مجموعه ای عظیم از یادداشت ها و یادگاری های مردم، از طبقات مختلف و از دوره های گوناگون، وجود دارد که قدیمی ترین آن ها متعلق به سال 792 است.

معماری جامع گلپایگان

مسجد جامع اردستان دارای 4 ایوان است، ایوان یا صفه صاحب الزمان، ایوان شمالی،ایوان غربی و شرقی. صفه جنوبی شامل ایوان و گنبد خانه است و به صفه صاحب الزمان مشهور می باشد این ایوان از قدیمی ترین قسمت‌های مسجد است. گنبد آن روی ساختمان مربعی شکلی که توسط گوشواره‌ها به ۸ ضلعی و ۱۶ ضلعی تبدیل شده‌ است قرار دارد و بر زمینه دایره شکلی را که گنبد بر روی آن سوار شده، شکل گرفته. وضع طاق بندی و آجرکاری زیر گنبد از شاهکارهای هنری و فوق العاده مهم دوران سلجوقی ومتعلق به اواخر قرن 5 هجری قمری می‌باشد.

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

مسجدی  در مرکز شهر

تاریخچه

مشخصات بنا

موقعیت

معماری

ایوان جنوبی

ایوان شمالی

ایوان شرقی

ایوان غربی

شبستان‌هایی برای سرما و گرما

بازمانده از آتشکده

از گچ‌بری‌های بی‌نظیر تا معماری بی‌بدیل

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع گلپایگان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 46 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع گلپایگان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

2 نظر

  1. من فایل مسجد جامع گلپایگان رو خریدم ولی برای من فایل مسجد جامع اردستان اومده!!!!!!

    • با عرض پوزش. فایل اصلی رو به ایمیل شما ارسال کردیم. موفق باشید

پاسخ دهید