پاورپوینت معماری مسجد جاجرم

پاورپوینت معماری مسجد جاجرم

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 148 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جاجرم ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

مسجد جامع جاجرم بنای مذهبی، زیبا و بی‌نظیر شهر جاجرم است که در خیابان ۱۵ خرداد جنوبی و فاصله ۲۰۰ متری جنوب شرقی قلعه قدیمی این شهر واقع شده است. بنا به روایت اهل تاریخ، قدمت این بنا به اوایل اسلام و به روایتی به سال ۵۷۷ هجری قمری برمی‌گردد. این مسجد دارای ورودی یک ایوانی با سقف جناقی در ضلع شمال است که از یک حیاط کوچک در وسط و دو صفه (سکو) با سقف‌های گنبدی و گچ‌کاری شده در شرق و غرب تشکیل شده است.

ضلع جنوبی مسجد نیز به وسیله چهار ترمینه به هشت گوش تبدیل شده و این گنبد با تزئینات زیبای گچ‌بری روی آن استوار شده است. این مسجد دارای شبستانی است که در ضلع غربی قرار دارد و مصالح آن از خشت، گل و آجر است و دارای کتیبه‌های مختلفی است که بر پیشانی دالان و بالای محراب آن قرار دارد. این مسجد تنها مسجد تاریخی باارزش و با قدمت طولانی در استان خراسان شمالی است که در تمام طول سال و در مراسم مختلف از آن استفاده می‌شود. از این مسجد در سفرنامه‌های مک‌گریگور، ناصرالدین شاه و اعتمادالسلطنه یاد شده است.

طرح کلی مسجد جاجرم

این مسجد به صورت تک ایوانی است که در نوبه ی خود بی نظیر است و در وسط این صحن یک حوض سیمانی وجود دارد . که زمان ساخت این حوض جدید می باشد.

شباهت ها و تفاوت ها : این مسجد به طوریکه برداشت شده از نوع و مشابه مساجد تک ایوانی می باشد. اما نوع معماری و طاق ها و ستون ها به صورت و مانند مسجد فهرج و تاریخانه ی دامغان می باشد و نیز اینکه با توجه به آثار روی کاشی ها که محمد حک شده و به گفته ی کارشناس سازمان میراث فرهنگی این مسجد همان طوری که گفته شد یعنی قبل از اسلام، یک آتشکده بوده است.

معماری مسجد جاجرم

طول و عرض مسجد از دیوار بیرونی 17×23 متر می باشد. گلدسته ی مشخص و مجزایی ندارد و چهارپایه ای چوبی و کوتاه دارد که بلندگوی مسجد در درون آن محافظت می شود و مردم به آن گلدسته می گویند. این مسجد در حال حاظر مورد استفاده ی نمازگزاران است .

یک دیوار مشبک آجری، صحن مسجد را از محیط اطراف جدا کرده و در کنار ورودی میدان تعزیه وجود دارد که مراسم تعزیه خوانی در ایام سوگواری محرم در آن برپا می شود. ایوان یکی از عناصر قدیم معماری ایرانی است که در مسجد جامع درق با توجه به اقلیم آن به صورت یک فضای کوچک با سقف تخت به عنوان جلوخان اجرا شده است. محراب این اثر فاقد تزئینات است و تنها به عنوان نشانه ای برای جهت قبله ساخته شده است.

در برخی کتب تاریخی و سفرنامه ها، از شهر درق و مسجد جامع آن نام برده شده است که از آن جمله می توان به کتاب مطلع الشمس، اثر اعتماد السلطنه اشاره کرد: «قریه دره را درق می نویسند و تقریبا 100 خانوار سکنه، حمام و مسجد و باغستان هایی دارد.

فهرست

 مقدمه مسجد جامع جاجرم

موقعیت طبیعی اثر

طرح کلی بنا

مسجد جامع جاجرم

معماری

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جاجرم

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جاجرم

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید