پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی

پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 109 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 10 جولای 2021

به روز رسانی در: 20 می 2022

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی

پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی ppt در 51 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

چکیده

حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر پر آوازه ایرانی، حافظ و نگهبان زبان پارسی و فرهنگ ایرانی است. پس از درگذشت این شاعر بزرگ ایران زمین، در مقاطع گوناگون تاریخی، ابنیه وعمارتهای خاصی در کنار مزار وی از سوی افراد مختلف احداث گردید. اهمیت شناخت اینه به مقبرۀ این شاعر بزرگ تا دوران معاصر سبب شد تا پژوهش حاضرابنیه و نیز استمرار توجپیرامون شناخت و بررسی این بناها شکل بگیرد.

بدین ترتیب تسش شد تا با بررسی منابعتاریخی و نیز اسناد و مدارک دوران معاصر، سیر تغییر و تحول آرامگاه فردوسی شناسایی شود.از مقاطع مهمی که به مقبرۀ فردوسی توجه شد دوران پهلوی اول است که از مرحله تصمیم برای ساخت مقبره تا طراحی و ایجاد بنا اختسف نظ رات فر اوانی وجود داشته است که در اینمقاله موضوعات مهم پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

 

آرامگاه فردوسی

در میان جاذبه های مذهبی و مدرن شهر مشهد، جاذبه ای هست که بازدید از آن برای هر توریست ایرانی یک ضرورت است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس، تاریخچه جالب و طولانی ای دارد. بازدید از این آرامگاه بدون شک از کارهایی است که باید در سفر به مشهد انجام بدهید. با الی گشت همراه باشید تا درباره آرامگاه فردوسی در مشهد بیشتر بدانید.

آرامگاه فردوسی در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد در شهر توس قرار گرفته است. این بنا با الهام از معماری دوره هخامنشی، توسط هوشنگ سیحون بر پایه طرحی از کریم طاهرزاده طراحی و بازسازی شد. بازسازی و ساخت این بنا در سال ۱۳۴۳ به دستور انجمن آثار ملی آغاز شد و در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید.

این بنای ۹۰۰ متری از ستون، سنگ و کاشی ساخته شده است و در آن از عناصر تزیینی هخامنشی در ستون ها و سر ستون ها استفاده شده است. بر روی ۴ ضلع این آرامگاه نیز اشعاری از حکیم فردوسی نگاشته شده است.

 

تاریخچه آرامگاه فردوسی

چنان‌که مشهور است، پیکر فردوسی را به دلیل شیعه بودن فردوسی به گورستان راه ندادند و به‌ناچار او را در باغ خودش واقع در شهر تابران طوس، نزدیک به دروازهٔ شرقی رزان به خاک سپردند. آرامگاه او زیارتگاه اهل دانش و معرفت بود و باآن‌که بارها آن را با خاک یکسان کردند از نو ساخته می‌شد. ساختن نخستین بنا بر مدفن فردوسی را به ارسلان جاذب، سپهدار طوس در زمان فردوسی، نسبت داده که یاد او در دیباچهٔ شاهنامه آمده‌است. به‌خاطر ارادت به فردوسی بر آرامگاه او قبه‌ای ساخت.

نزدیک به صد سال پس از مرگ فردوسی این بنا برپا بود تا این که در ۵۱۰ ه‍.ق نظامی عروضی از مدفن فردوسی دیدن کرد. به ظاهر در هنگام یورش غزها در سال‌های ۵۴۸، ۵۵۲ و ۵۵۳ ه‍.ق و سپس لشکریان چنگیز و پسرش تولی‌خان در سال‌های ۶۱۷ و ۶۱۸ ه‍.ق به طوس، هنوز پابرجا بود. چراکه در هنگام حکمرانی گرگوز، امیر مغول (۶۳۸–۶۴۱ ه‍.ق) برای بنیان قلعه‌ای در طوس، بنای آرامگاه ویران و از مصالح آن برای بنای قلعه بهره برده‌شد. سپس در روزگار فرمانروایی غازان خان، امیر ایسن قُتلُغ ساختمانی بر آن برپا کرد و خانقاهی در کنارش ساخت. پیش از پایان ساخت، امیر ایسن قتلغ درگذشت.

آرامگاه فردوسی تا حدود نیمهٔ سدهٔ هشتم ه‍.ق آشکار بود، آن‌چنان‌که در نزههالقلوب آمده که آرامگاه فردوسی در کنار قبر محمد غزالی و معشوق طوسی و بر جانب شرقی طوس بوده‌است، بااین‌که این نشانی چندان دقیق به‌چشم نمی‌آید. در تذکرهالشعرا گزارش شده که مدفن فردوسی در طوس و کنار بنای عباسیه است که جای او معلوم است. به گمان محیط طباطبایی، «عباس» و «عباسیه» از «آیسن» و «آیس» دگرگونی یافته و گزارش دولتشاه سمرقندی اشاره به همان خانقاهی است که امیر ایسن قتلغ ساخته‌بود و جایگاه کنونی آن، نزدیک به هشتصد متر با آرامگاه فاصله دارد و به هارونیه شناخته می‌شود.

عبیدالله خان ازبک در یورش‌هایی که به خراسان و بنا به تعصبی که ضد شیعیان داشت، دستور ویرانی آرامگاه فردوسی را داد. قاضی نورالله شوشتری در دیدار خود از آرامگاه در حدود سال ۱۰۰۰ ه‍. ق، آن را به‌خوبی عیان گزارش کرده که مردمان از همهٔ سرزمین‌ها، به‌ویژه شیعیان امامی، به دیدار آن می‌رفتند.

 

 

فهرست

چکیده

مقدمه

آرامگاه فردوسی

مقدمات ساخت آرامگاه

اشعار فردوسی

پیشینهٔ آرامگاه

تاریخچهٔ ساخت و بازسازی

آرامگاه فردوسی، سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۳

لیط بخت‌آزمایی برای مشارکت در ساخت آرامگاه فردوسی

ویژگی‌های معماری مجموعه

بنای آرامگاه

معماری بیرونی

معماری درونی

نمایی از درون آرامگاه

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 51 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری ارامگاه فردوسی

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید