پاورپوینت جمعیت و توسعه جهان

پاورپوینت جمعیت و توسعه جهان

دسته بندی:

قیمت: 29000 تومان

تعداد نمایش: 32 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 17 مارس 2024

به روز رسانی در: 17 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت جمعیت و توسعه

پاورپوینت جمعیت و توسعه در 32 اسلاید در زمستان 1402 تهیه شده که برای دانشجویان رشته اقتصاد و همچنین سایر افرادی به علوم اقتصادی علاقمند هستند مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید.

بخشی از متن:

تاریخچه تحولات جمعیت در جهان

بررسی های تاریخی نشان می دهد که جمعیت جهان در حدود 10هزار سال قبل(دوران نوسنگی) حدود 10 میلیون نفر بوده و در اوایل دوران مسیحیت به 250میلیون رسیده و تا اواسط قرن17(عصر جدید جمعیتی) به نیم میلیارد و تا اواسط قرن 19 به یک میلیارد و تا سال 1925 به 2میلیارد و بالاخره تا سال 1960 به 3میلیارد نفر رسیده است که از سال مزبور تا امروز(سال 2000) به بیش از 6 میلیارد نفر بالغ شده است . به عبارت دیگر در گذشته اگر زمانی حدود 17قرن طول می کشید که جمعیت کره زمین دو برابر شود امروزه هر 40 سال یکبار اینکار انجام می گیرد. باید به این مهم هم توجه داشت که افزایش 3 میلیاردی 40سال اخیر ،معادل تمامی افزایش جمعیت در طول بیش از یک میلیون سال تاریخ بشریت بوده است. عوامل این افزایش چه بوده است؟

روند افزایش: میزان رشد جمعیت جهان تا قرن 18حدود صفر بود تا قرن 19 به 5/0 درصد و تا 1950 به 7/0 درصد و یکباره تا سال 1975 به 2% رسید که با تلاشهای تنظیم خانواده کاهش و امروزه به حدود 3/1 درصد رسیده است ولی آنچه مهم است این است که با وجود این کاهش ، استمرار عدد 3/1 در 54 سال آینده جمعیت را به دوبرابر کنونی افزایش خواهد داد.مسئله دیگری که حائز اهمیت است 90درصد این افزایش در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می فرمایید کاهش یک باره مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به وقوع پیوسته ولی آثار زیادی از کاهش میزان موالید در آن‌ها دیده نمی شود.ولی این روند در کشورهای توسعه یافته متناسب هم می باشد.

دیدگاه ها در باره نرخ رشد جمعیت

داشتن تصویری روشن از مسیر پیش رو, لازمه اطمینان از حرکت صحیح و برداشتن گام های استوار در آن است. بدون شک آمار جمعیتی در تعیین مسیر صحیح برای برنامه ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی بسیار حایز اهمیت است. طبق سرشماری سال 1385, میانگین ده ساله نرخ رشد جمعیت برابر با 1.61 درصد بوده است. یک بررسی تقریبا ساده ریاضی که به آن پرداخته, نشان می دهد که برخلاف برخی تصورات عمومی که حتی در میان کارشناسان شایع است, نرخ رشد جمعیت در همین حد یا کمتر از آن نخواهد بود. همچنین با استفاده از روش درون/برون یابی مکعبی نشان داده می شود که موج جدیدی از افزایش جمعیت با نرخ رشدی بین 2 تا 2.5 درصد در پیش روست. این حقیقت می تواند بسیاری از برنامه ریزی های کشور را تحت الشعاع قرار دهد که باید مد نظر برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد.

هرم سنی جمعیت

برای نمایش هندسی توزیع جمعیت بر حسب سن، نموداری تدوین می‌شود که به نام هرم سنی معروف است. این هرم دارای دو محور است: محور عمودی که اختصاص به سن دارد و محور افقی که اختصاص به تعداد افراد در هر یک از دو جنس دارد؛ بدین ترتیب هر قد از پایین هرم به طرف بالا برویم به سنین بالاتر می‌رسیم و ضمناً از شمار افراد در این سنین(نزد زنان و مردان) کاسته می‌گردد و نمودار رفته‌رفته شکل یک هرم را به خود می‌گیرد. معمولاً زنان در طرف راست و مردان در در چپ هرم نشان داده می‌شوند. بهترین هرم سنی هرمی است که بر اساس سال کشیده شود و مناسب‌ترین بعدی که برای ترسیم هرم‌های سنی پذیرفته شده،

این است که بین قاعده و ارتفاع آن یک رابطه منطقی وجود داشته باشد، یعنی طول محور عمودی برابر دو‌سوّم طول محور افقی باشد. در هر حال هرم سنی را می‌توان با تعداد مطلق افراد در هر سنی ترسیم کرد و یا با درصد آنها. نوع دوم، از لحاظ مقایسه هرم ها اهمیت بیشتری دارد هرم سنی از یک سو تاریخ جمعیت را نشان می‌دهد، یعنی منعکس کننده رویداهای اجتماعی و اقتصادی خاصی است که در گذشته‌های تاریخی جامعه اتفاق افتاده و بر ترکیب جمعیتی کشور مؤثر واقع شده‌اند، و از سوی دیگر تغییرات ساخت جمعیت را در اثر تولد و مرگ و مهاجرت نمایان می‌سازد، یعنی نمودار وضع جمعیت در یک لحظه معین است

فهرست:

تاریخچه تحولات جمعیت در جهان

دیدگاه ها در باره نرخ رشد جمعیت

هرم سنی جمعیت

دلایل بالا بودن رشد جمعیت در جهان سوم

جمعیت در ایران

سیاست های جمعیتی در ایران

کشورهای جهان را از نظر تغییرات جمعیتی

عنوان: پاورپوینت جمعیت و توسعه

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 32 اسلاید

پیش نمایش اسلایدها:

پاورپوینت جمعیت و توسعه

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید