پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست

پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست

دسته بندی:

قیمت: 15000 تومان

تعداد نمایش: 147 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 نوامبر 2021

به روز رسانی در: 20 نوامبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست

پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست شامل 31 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن

مقدمه

بولشویسم، عنوان ایدئولوژی حزب بولشویک، به رهبری لنین، می‌باشد که انقلاب روسیه را در اکتبر 1917م انجام داد و اتحاد شوروی را بنا نهاد. بولشویسم یک نظام بدون طبقات است با مالکیت همگانی وسایل تولید و برابری کامل اعضای جامعه؛ در چنین نظامی رشد همه‌جانبه‌ی مردم با رشد نیروهای تولیدگر از راه پیشرفت دایمی علوم و فنون همراه خواهد بود و منابع ثروت عمومی برای همه به فراوانی وجود خواهد داشت و اصل بزرگ “از هر کس به قدر تواناییش و به هر کس به قدر نیازش،” تحقق خواهد یافت.

بولشویسم یک جامعه‌ی عالی کارگران آزاد و آگاه خواهد بود و در درون آن مردم خود به خود حکومت خواهند کرد؛ جامعه‌یی که در آن کار کردن برای خیر جامعه نخستین نیاز حیاتی هر کس خواهد بود، و همه این ضرورت را در خواهند یافت و از توانایی‌ هر فرد بیشترین سود برای جامعه به دست خواهد آمد، بولشویسم، یک ایدئولوژی انقلابی است که از آمیزش مارکسیسم با سنت مردم‌باوری (پوپولیسم) روسیه پدید آمده و پس از رسیدن به قدرت سنت یکه‌سالاری (اتوکراسی) روسیه را ادامه داده است. لنینیسم اساس نظر و عمل بولشویسم است.

تاریخچه‌ی بولشویسم

منشاء پیدایش بولشویسم اختلافی بود که در کنگره‌ی حزب مخفی سوسیال دموکرات روسیه بر سر مسئله‌ی عضویت در حزب پدید آمد و به‌دنبال آن، حزب، به دو گروه “بولشویک” و “منشویک”، تقسیم شد. بلشویک و منشویک جناح‌هائى از جنبش انقلابی روسیه بودند که در سال 1903م بدنبال اختلاف نظر “لنین” و “یولیوس مارتف” (که هر دو عضو حزب سوسیال دموکراتیک کارگران روسیه بودند که بر اساس برداشت‌ها و قرائت‌های متفاوت از مارکسیسم و مشاجرات ایدئو‌لوژیک،) با یک‌دیگر مرزبندى کردند.

لنین در 1909م، عنوان بولشویک را برای گروه خویش برگزید، در 1912م، بولشویک‌ها حزب تازه‌ای ایجاد کردند، و در 1918م، نام خود را حزب کمونیست سراسر روسیه (بولشویک‌ها) نهادند. این نام در 1925م، به حزب کمونیست سراسر اتحاد شوروی (بولشویک‌ها) و در 1953م، به حزب کمونیست اتحاد شوروی تغییر یافت.

تئوریسین‌های هر دو جناح اکثریت و اقلیت معتقد بودند که روسیه و زیرساخت‌هاى آن به آن حد از توسعه صنعتی نرسیده است تا انقلاب کارگری که برای آن مبارزه می‌کنند در آن‌جا تحقق پیدا کند. لذا هر دو جناح بر این باور بودند که مبارزه برای سرنگونی رژیم تزاری در شرائط کنونی منجر به یک انقلاب بورژوازی خواهد شد.

اصالت تاریخی بولشویسم در این است که در عین چسبیدن به مارکسیسم، این اندیشه‌ی مارکسیستی را که رهایش طبقه‌ی کارگر به دست خود آن انجام خواهد شد، رها کرد و اندیشه‌ای را که ریشه‌ی بلانکیسم روسی داشت، جانشین آن کرد. این اندیشه، که پیشرو آن پترتکاچف بود، چنین بود که انقلاب اجتماعی هنگاهی روی خواهد داد که آگاهی طبقه‌ای از بیرون، از راه انقلابیون حرفه‌ای در میان گروه روشنفکران سوسیالیست، به طبقه‌ی کارگر برسد.

بولشویک‌ها، معتقد بودند که طبقه کارگر باید رهبری انقلاب را به‌دست گرفته و در اتحاد با دهقانان، دیکتاتوری پرولتاریا و دهقانان را بر پا نماید و می‌گفتند که حزب باید بدون هیچ سازشی، مخالفت و برخورد شدید انقلابی با نیروهای بورژوایی و لیبرال‌ها داشته باشد. حال آن‌که منشویک‌ها هم که مارکسیست هستند، بر این باور بودند در یک انقلاب بورژوایی در روسیه آن‌ها هم می‌توانند به‌صورت تاکتیکی در حکومت شرکت کنند تا به‌تدریج شرائط عینی برای به‌قدرت رسیدن طبقه پرولتاریا فراهم شود.

بولشویک‌ها علی‌رغم تعداد نسبتا اندک از نظر تبلیغات و شعارهای فریبنده بسیار فعال بودند. آن‌ها توانستند با ترویج 3 شعار بسیار موثر بسیاری از سربازان را به سوی خود جذب کنند: صلح فوری، روسیه در آن زمان در کنار دموکراسی‌های غربی علیه امپراتوری آلمان و اتریش می‌جنگید، زمین برای دهقانان و تمام قدرت برای سویت‌ها (سویت‌ها در زبان روسی به مفهوم شوراها یا هیات‌های تصمیم‌گیری بودند و از نظر دموکرات‌های واقعی سویت‌ها در حکم دستیابی به یک دموکراسی حاکم محسوب می‌شدند).

به‌قدرت رسیدن بولشویک‌ها در اکتبر 1917م نتیجه‌ی تحول مارکسیسم به لنینیسم و هم‌چنین سرفصل راه‌یافتن بولشویسم و شکل سازمانی و ایده‌های آن به عرصه‌ی تاریخ جهان بود. بولشویک‌ها چشم به‌راه آن بودند که انقلاب‌شان در روسیه سرآغاز انقلاب‌های کارگری در همه‌ی کشورهای سرمایه‌داری باشد، اما هنگامی که از آن نومید شدند، ناگزیر در نظریه‌های خود تغییراتی داده و تصمیم گرفتند که سوسیالیسم را در یک کشور بنا نمایند.

بعد از پیروزی انقلاب، منشویک‌ها در شرایط سختی قرار گرفتند و در جنگ داخلی روسیه گروهی از آنان به روس‌های سفید و گروهی دیگر به سرخ‌ها پیوستند و بالاخره حزب منشویک‌ها در 1921م در شوروی غیر قانونی اعلام شد و پاره‌ای از رهبران آن‌ها از روسیه مهاجرت کردند و بعضی‌ها به بولشویک‌ها پیوستند.

 و …

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه‌ی بولشویسم

ویژگی‌های بولشویسم

نظریه‌ی لنین درباره‌ی بولشویسم

دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی بولشویسم

سرانجام بولشویسم

عنوان : پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 31

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

پاورپوینت مفهوم بولشویسم چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید