پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد

پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 132 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 31 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد

پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد ppt در 46 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 مسجد گوهرشاد

مسجد گوهر شاد واقع در شهر مشهد مقدس، در جنوب ساختمان های آستان قدس رضوی و حرم حضرت علی بن موسی الرضا می باشد. مسجد گوهرشاد در مشهد حرم علی بن موسی الرضا به دستور گوهرشادبیگم همسر شاهرخ ساخته شد.

به دلیل ظرافت و زیبایی کاشی ‌کاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد، این مسجد از شاهکارهای معماری ایرانی در [دوره تیموری|امپراطوری تیموری]؛ و به دلیل موقوفات بسیار و مجاورت با آرامگاه علی بن موسی الرضا از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مسجدهای ایران به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که برخی آن را پُربازدیدترین مسجد در ایران می‌دانند. قوم الدین شیرازی یکی از معروف ترین معماران آن دوره، وظیفه ی ساخت مسجد گوهرشاد را بر عهده گرفت.

 

نمایی کلی مسجد گوهر شاد 

مسجد گوهرشاد مرکب از یک صحن، چهار ایوان و یک گنبد فیروزه‌ای و دو گلدسته زیبا و هفت شبستان است و به جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری یکی از مهمترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی می‌باشد که مورد علاقه زائران و مجاوران است و به عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجه و بازدید باستان شناسان، جهانگردان و دیگر علاقه‌مندان بوده است.

وسعت کل این مسجد۹۴۱۰ مترمربع است و از جهت شمال با عرض ۸۷ متر به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از جنوب با عرض ۶۵/۹۸ متر به صحن قدس، از شرق با طول ۳۰/۱۰۹ متر به رواق امام خمینی (صحن موزه سابق) و از غرب با طول ۱۰/۱۰۷ متر به بست شیخ بهایی محدود شده است. صحن مسجد تقریبا مربعی است به مساحت ۲۸۵۰ متر به طوری که ۳۰/۵۶ متر طول و ۶۵/۵۱ متر عرض دارد و از نظر وسعت، نهمین صحن از مجموعه ده صحن قدیمی و جدید در اماکن متبرکه رضوی است.

این مسجد از نظر استحکام بنا و ویژگی‌های معماری اسلامی و زیبایی در طراحی، اسلوب و خط و کاشی‌کاری‌های معرق و غیرمعرق و مرقم و غیرمرقم و مقرنس و گچ‌کاری و دیگر تزئینات هنری و مشخصه‌های معماری سنتی بی‌نظیر و ممتاز است و با گذشت ششصد سال همچنان مستحکم و ماندگار، چون آیینه‌ای است که عظمت و قدمت و زیبایی معماری و هنر اسلامی در عهد تیموری را به نمایش می‌گذارد.

 

 

فهرست

مسجد گوهرشاد

شاخصه‌های معماری گوهرشاد

نمایی کلی

مرمت‌ها

کاشی‌کاری‌ها

ایوان‌ها

ایوان مقصوره

ایوان ساده

ایوان شرقی

ایوان غربی

صحن

شاخص ظهر

شبستان‌ها

موقوفات

واقعه مسجد گوهر شاد

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 46 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد گوهر شاد مشهد 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید