پاورپوینت معماری مسجد صخره

پاورپوینت معماری مسجد صخره

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 121 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد صخره

پاورپوینت معماری مسجد صخره ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

معماری مسجد صخره

مسجد صَخْره یا صَخرهٔ مقدس، مسجدی در محوطه حرم شریف بر تپه موریا در شهر بیت المقدس است. این مسجد و گنبد آن که به قبه الصخره مشهور شده، بر روی صخره‌ای بزرگ ساخته شده که در دین یهود، اسلام و مسیحیت محترم است. به باور مسلمانان حضرت محمد(ص) در شب معراج از روی این صخره به آسمان عروج کرد. یهودیان بر این باورند که زمین از این صخره گسترش یافته، بدن آدم از خاک آن آفریده شده و ابراهیم مأمور شد در همین مکان فرزندش را قربانی کند.

گنبد یا قبه طلایی مشهور که برخی از مردم آن را گنبد مسجد الاقصی می‌پندارند، بر روی صخره مذکور ساخته شده و گنبد مسجد صخره است. مسجد صخره در قرن نخست قمری و در دوره عبدالملک بن مروان ساخته شد و پس از آن در دوره‌های مختلف بازسازی شده است.

 

 

تاریخچه مسجد صخره

ساخت مسجد صخره در سال ۶۶ق در دوره عبدالملک بن مروان، خلیفه اموی، بر گرد صخره موجود در تپه موریا در بیت المقدس آغاز شد و در سال ۷۲ق به اتمام رسید. در شرایطی که عبدالله بن زبیر در مکه به خلافت رسید و حاجیان را وادار به بیعت با خود می‌کرد، عبدالملک مروان مانع از عزیمت مردم به سفر حج شد و تلاش کرد زیارت و طواف قبه الصخره را جایگزین سفر حج سازد.

قبه الصخره در دوره مأمون، خلیفه عباسی در سال ۲۱۶ق بازسازی شد. پس از بازسازی، نام مأمون در سنگ‌نوشته‌های مسجد جایگزین نام عبدالملک مروان شد، اما سال ساخت بنا، یعنی ۷۲ق بدون تغییر ماند.

 

 

بررسی معماری مسجد قبه الصخره

برخی از  پله‌های این مسجد بسیار طولانی هستند و به زیبایی و با معماری منحصر به فردی با ستون و طاق‌هایی بر روی آن‌ها، منظره دروازه‌هایی را پیدا می‌کند که با شکوه خاصی در اطراف سکو دیده می‌شود. به نحوی که فرد بیننده از پایین احساس می‌کند از دروازهٔ بزرگی باید وارد مسجد شود.پلان معماری این مسجد بر روی سکوئی ذوزنقه شکل قرار گرفته است. نور و روشنایی داخل مسجد توسط پنجره های دورتا دور تامین می‌شود. البته در مواقعی که نور طبیعی وجود ندارد نور مسجد توسط برق تامین می‌شود.

در جستجوی علت احداث این سکو چنین به‌نظر می‌رسد که برای حفظ حالت طبیعی صخره مقدس که قلهٔ کوه بوده و برای تبدیل شیب تند اطراف آن به یک سطح مسطح و صاف ساخته شده است. دیوارهای این مسجد از مرغوب ترین سنگ‌های مرمر و دیوارهای بالایی نزدیک به گنبد هم به کاشی‌های بسیاز زیبا و تحسین برانگیز مزین شده است.

 

 

فهرست

مشخصات

معماری

اهمیت

موقعیت جغرافیایی و مختصات بنا

تاریخچه

دلیل نام‌گذاری

حقیقتی شگفت انگیز درباره معماری اسلامی(مسجد قبه الصخره)

بررسی معماری مسجد قبه الصخره

گنبد مسجد قبه الصخره

موقعیت جغرافیایی

جایگاه و اهمیت

صخره مقدس درون مسجد صخره

مشاهد و آثار

معراج پیامبر اسلام

تاسیس مسجد

تبرک‌فروشی و نصب صلیب

تجدید بنای مسجد

برتری بر مسجدالاقصی

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد صخره

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد صخره

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید