پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز

پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 143 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز

پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز ppt در 48 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

اگرچه همیشه شیراز را به عنوان شهر شعر و ادب و گنجینه‌ای غنی از آثار و اماکن باستانی شناخته‌ایم، اما باید دانست شیراز سومین مکان مهم زیارتی اهل تشیع در ایران را نیز در خود جای داده است. بنایی که ظاهرش از زیبایی معماری ایرانی-اسلامی، درخششِ افسون کننده‌ی آینه‌کاری‌ها و آبیِ آرامش بخشِ کاشی‌کاری‌های هنرمندان زبردست شیرازی بهره برده است و در عمق وجودش پیکر حضرت احمدبن موسی، معروف به شاهچراغ ، فرزند امام موسی کاظم و نیز برادر امام رضا (ع) را جای داده است. آرامگاه شاهچراغ در مرکز شهر شیراز، در شمال خیابان احمدی قرار دارد و مانند هر مکان تاریخی-مذهبی دیگری سرگذشت ویژه‌ای را با خود به همراه دارد.

 

 

تاریخچه مسجد شاه چراغ

بنای شاهچراغ در قرن ششم هجری قمری و در دوره اتابکان فارس ساخته شد. این بنا در سال 745 هجری قمری توسط ملکه تاشی خاتون؛ حاکم فارس، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. همچنین، در جنب این آرامگاه، یک مدرسه وسیع بنا نهاد و بسیاری از مغازه‌های نزدیک حرم شاهچراغ را وقف این بارگاه مقدس کرد. جهانگردان زیادی به بازدید از این مکان مقدس آمده‌اند و چیزی که به خوبی مشهود است، آن است که آرامگاه شاهچراغ برای مردم شیراز بسیار حائز اهمیت بوده و از ارزش بالایی برخوردار است.

 

 

معماری مسجد شاه چراغ

آرامگاه شاهچراغ در قرن ششم هجری قمری و در دوران حمکرانی اتابکان در ایران ساخته شد. معماری این آرامگاه به سبک آذری ساخته شده و طراحی بسیار زیبایی دارد. این بنا دارای دو درب اصلی در بخش‌های شمالی و جنوبی حرم بوده که زائرین می‌توانند با توجه به مسیر خود هر یک را برای ورود انتخاب کنند.

کاشی‌کاری‌های انجام شده بر روی سردرب‌های حرم و منبت‌کاری بر روی سقف‌ها، بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. دورتادور حیاط حرم شاهچراغ شیراز، اتاق‌هایی زیبا وجود دارد که جلوه خاصی به این فضا بخشیده‌اند. همچنین آینه‌کاری فضای داخلی شاهچراغ شیراز بسیار چشم‌نواز و نورپردازی آن بسیار شکیل و زیبا است.

اولین ضریح این حرم در زمان فتحعلی شاه از جنس نقره ساخته شد و ضریح دوم آن هم در سال 1382 هجری قمری و باز هم از جنس نقره ساخته شد. فضای حرم شاهچراغ بسیار معنوی و آرامش‌بخش است و کمتر کسی از فضای آن غرق آرامش نمی‌شود.

 

 

مشخصات ساختمان مسجد شاه چراغ

درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین‌کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه‌نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه‌نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاه چراغ – در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.

غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ می‌شود.

در دور تا دور حیاط، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آن‌ها کاشی کاری شده‌است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته‌است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده‌است.

 

 

فهرست

مقدمه

تاریخچه

زندگی‌نامه حضرت احمدبن موسی (ع)

علت نامگذاری شاهچراغ برای این آرامگاه

معماری مسجد

مشخصات ساختمان

تزیینات حرم در آرامگاه شاه‌چراغ

ایوان‌های حرم آرامگاه شاه‌چراغ

صحن حرم آرامگاه شاه‌چراغ

توسعه حرم شاهچراغ

امکانات آستان مقدس شاهچراغ شیراز

موزه حرم

کتابخانه حرم

سایر امکانات وابسته به حرم

چه روزی در تقویم روز شاهچراغ شیراز است؟

نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به شاهچراغ شیراز

بازار حاجی در جوار آرامگاه شاه‌چراغ

تصویر پلان

آلبوم

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 48 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد شاه چراغ شیراز

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید