پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد

پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 105 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 1 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد

پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین، بی‌نظیرترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در قرن ششم ه.ق ساخته شده و مرمت و بازسازی مکان‌های مختلف آن تا دهه‌ی اخیر ادامه داشته است.

زمانی که سازندگان  مسجد جامع یزد، تصمیم به ساخت چنین بنایی گرفتند، آن را در مرکز شهر قدیم یزد و داخل حصار بنا کردند. مساحتی که زیربنای این مسجد را تشکیل می‌دهد، برابر با ۹۸۰۰ متر مربع بوده و متراژی حدود ۵۰۰ متر مربع نیز، قسمت‌های مربوط به کاشی، کتبیه‌ها و… را در برمی‌‌گیرد. طول مسجد جامع یزد متشکل از ۱۰۴ متر و عرض آن ۹۹ متر، است که به هفت ورودی متصل به چندین کوچه و راه خروجی ختم می‌شود.

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر می‌باشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد در زمان ساسانیان بر روی یک آتشکده گذاشته است ولی بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری بصورت مسجد تکمیل شده است. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌فرد، شهرت دارد.

 

 

تاریخچه‌ احداث مسجد جامع یزد

بر اساس اسنادی که از گذشته برجای مانده است، مدت زمان ساخت و تکمیل مسجد جامع یزد، در مدت یک قرن و در دوران‌های مختلف تاریخی انجام شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سلطنت ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و قاجاریان اشاره کرد.؛ چراکه هر قسمت از این بنای تاریخی به مرور زمان و توسط بانیان متعددی ساخت و مرمت شده است.

به نظر می‌رسد اولین بانی این اثر حیرت انگیز، عمرو لیث صفاری است. اما مشهورترین بانی ساخت آن، علاالدوله کالنجار، است که در سال‌های ۴۷۴ تا ۴۹۸ هجری شمسی به‌عنوان حاکم یزد، فعالیت کرده است. پس از فوت کالنجار، به همت دختران فرامرزبن علی که از خاندان کاکویی به شمار می‌آیند، بخش‌های جدیدی به بنای اصلی مسجد اعظم اضافه می‌شود.

متاسفانه از قسمت‌های کهن مسجد، اثری برجای نمانده است و آنچه که امروزه به‌عنوان ساختمان مسجد اعظم یزد مشاهده می‌شود، به همت شماری از صاحب منصبان، رجال دینی و مملکتی دوران مختلف، نوسازی و بنا شده است.

 

 

مهمترین ویژگی های معماری مسجد جامع یزد

شاید جالب ترین و خاص ترین ویژگی معماری مسجد جامع کبیر یزد، ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیله انعکاس نور بر روی گچ سفید گنبد و پس از آن به دیوارها و فضای درون مسجد باشد.

از آنجا که مسجد جامع یزد متعلق به قرن 6 تا 9 هجری قمری است؛ در ساخت آن از کاشی های آبی و لاجوردی استفاده شده است که در ترکیب با کتیبه های مختلف به خط کوفی و ثلث نمونه‌ای کم نظیر از تزئینات در معماری اسلامی را ایجاد کردند. مهمترین کتیبه های مسجد را دو کتیبه سردر مسجد تشکیل می دهند که نام شاهرخ تیموری و سلطان جهان شاه بر روی آنها نوشته شده است. با وجود آنکه مسجد در دوره های مختلف ساخته شد اما هر کدام از دوره‌ها به سازندگان دستور می دادند تا مقداری از خاک کربلا را به عنوان تبرک در آن استفاده کنند.

 

 

قسمت های مختلف مسجد جامع یزد

ساختمان این اثر تاریخی شگفت انگیز متشکل از یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه واقع در ضلع‌های شرقی و غربی شبستان‌ها، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است که در طراحی آن از معماری باستانی ایران استفاده شده است. شش ورودی برای داخل شدن به این مسجد بزرگ وجود دارد که هر کدام از یک جهت به شهر راه داشتند. مهم ترین قسمت های مسجد جامع یزد کاشی کاری، گنبد و مناره های آن هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مسجد جامع یزد از جمله مساجد قدیمی ایران است که هنوز مورد استفاده مردم یزد قرار می‌گیرد و برای برگزاری مراسم های مذهبی و نماز جماعت استفاده می شود. این مردم تلاش دارند که پویایی مسجد همچنان حفظ شود.

 

 

کاشی کاری و گنبد مسجد جامع یزد

گنبد مسجد که زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند از دو پوسته‌ی متصل به هم تشکیل شده است. در تزئین گنبد از طراحی فوق العاده زیبا گل صابونکی با ساقه‌ای مزین به نام الملک الله به خط کوفی استفاده شده است. استفاده از این طرح در مسجد سازی جهان اسلام کم نظیر است بنابراین گنبد مسجد نمونه فوق العاده عالی از گنبد سازی ایران در کنار گنبد سلطانیه و مسجد جامع اصفهان است. در قسمت گنبدخانه مسجد یک محراب قرار دارند که در واقع محراب اصلی مسجد است. برای تزئین محراب گنبدخانه از آجر ضربی، کاشی معرق، کنده کاری و خطاطی استفاده شده است. اگر هنر ذوق و هنر باشید این محراب ساعت ها شما را مجذوب خود می کند تا از افکار سازنده آن سر در بیاورید.

 

 

فهرست

مسجد جامع یزد

مدخل

نقشه مسجد جامع یزد

ماکسیم سیرو، سال ۱۳۱۵ خورشیدی

ویژگی‌های مهمّ بنا

تاکسیِ شهر یزد و نمایی از مسجد جامع

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی

تاریخچه‌ احداث مسجد جامع یزد

کتیبه‌های تاریخ‌دار بنا

مسجد جامع کبیر یزد، گنجینه ای کم نظیر از معماری اسلامی

مهمترین ویژگی های معماری مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد در چه دوره ای ساخته شد

قسمت های مختلف مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد با بلندترین مناره در جهان

کاشی کاری و گنبد مسجد جامع یزد

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع یزد

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید