پاورپوینت معماری مسجد النبی

پاورپوینت معماری مسجد النبی

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 161 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 1 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد النبی

پاورپوینت معماری مسجد النبی ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

سالیانه در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان عبادتگاه ها ی مختلفی ساخته می شود که یکی از مهمترین و پر ازدحام ترین آنها مساجد می باشند. مساجد از بدو پیدایش دین اسلام تا کنون مرکز گردهمایی و یگانه پرستی و محل انجام فریضه نماز توسط مسلمین بوده است. با گذشت سال ها از تاسیس اولین مرکز عبادت مسلمین تا به امروز، بشر چه از لحاظ تکنولوژی ساخت و چه از لحاظ علوم مختلف روانشناسی و نیز فرهنگی پیشرفت های چشم گیر و فراوانی داشته است که این باعث گسترش دامنه پیشرفت معماری شده است و نهایتا باعث ایجاد تحولات گسترده ای در معماری مسجد شده است.

این مقاله سعی دارد با استفاده از روش کتابخانه ای و با استفاده از اسناد و مدارک موجود و نیز مقایسه تطبیقی نمونه های موجود ابتدا به بررسی معماری مسجد النبی به عنوان اصول اولیه طراحی مسجد بپردازد که توسط خود حضرت محمد (ص) ساخته شده است بپردازد و سپس الگوهای شکل گیری و مبانی نظری آن را با معماری مساجد معاصر ایران مقایسه کند و نیز تغییرات وارد شده در معماری مساجد ایرانی در دوران معاصر را بررسی کند و در پایان به این جمع بندی و نتیجه برسد که در طول 1400 سال از ساخت اولین مسجد، تاکنون، تغییرات بسیاری در معماری مساجد معاصر ایران هم در پلان و هم حجم اصلی شکل گرفته و منطبق با معماری مدرن شده است.

 

 

مسجد النبی

مسجدُ النّبی یا مسجد نبوی، مسجدی در شهر مدینه در کشور عربستان سعودی است که مرقد پیامبر اسلام‌(ص) نیز در آن جای دارد. این مسجد پس از مسجدالحرام دومین مسجد مقدس جهان اسلام است که توسط پیامبر اکرم(ص) در سال اول هجری ساخته شد و در دوره‌های مختلف توسعه یافته است. خانه پیامبر(ص) و خانه علی(ع) و فاطمه(س) نیز در کنار این مسجد بوده که در توسعه‌های مسجد، به آن ملحق شده است. مسجدالنبی از مهمترین زیارتگاه‌های مسلمانان است و نزد شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

 

نام‌ های مسجد النبی

مسجدالنبی به جامع مدینه، مسجد الرّسول، مسجد رسول الله، مسجد نبوی و مسجد مدینه می‌گویند. مشهورترین نام این مسجد، «مَسجدُالنَّبی» است. پیامبر اکرم(ص) در این مسجد نمازهای جماعت را اقامه می‌کرد و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خویش را در این مکان وسعت می‌بخشید،از این‌رو این مسجد را از دیرباز به مسجدالنبی می‌شناسند. همچنین افزوده شدن خانه پیامبر که محل دفن او نیز بوده به این مسجد، در این نامگذاری مؤثر بوده است. پیامبر(ص)، در روایاتی از مسجد النبی با تعابیری همچون «مسجدی»(مسجد من) تعبیر کرده است.

 

 

مِنبر پیامبر

پیامبر اکرم(ص)در آغاز، هنگام سخنرانی در مسجد مدینه به درخت خرما تکیه می‌­داد. در سال هفتم یا هشتم هجری منبری برای ایشان ساخته شد. این منبر دو پله و جایی برای نشستن داشت. و روایاتی از پیامبر(ص) در فضیلت آن در منابع ذکر شده است. این منبر بعد از وفات پیامبر(ص) و تا زمان معاویه مورد استفاده بود. معاویه برای کسب اعتبار، قصد داشت این منبر را از مدینه به شام ببرد، اما مردم مدینه مانع شدند.

در سال ۶۵۴ق مسجد نبوی آتش گرفت و منبر اصلی سوخت. در سال ۶۶۴ق منبر جدیدی توسط حاکم مصر برای مسجد نبوی فرستاده شد. این منبر در قرن‌های مختلف تعویض می‌شد. تا اینکه در سال ۹۹۸ق منبری توسط سلطان مراد عثمانی فرستاده شد و تا امروز باقی مانده است.

 

 

مسجدالنبی محل دفن چه کسانی است؟

زمانی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) دفن شد و سپس ابوبکر و عمر را در کنار آن حضرت دفن کردند، به تدریج میان بخش متعلق به عایشه و این قسمت، پرده (و سپس در روزگار عمر دیوار کوتاهی) کشیده‌شد.

این وضعیت تا زمان توسعه مسجد در عهد ولید، به همان شکل باقی بود. در آن زمان که قسمت شرقی مسجد توسعه یافت، مرقد مطهر در حالی که گرد آن یک پنج ضلعی کشیده‌شد، داخل در مسجد گردید.

 

 

فهرست

چکیده مقاله

مسجدالنبی

نام‌های مسجد

تاریخچه

توسعه مسجد النبی در زمان خلفای اهل سنت

مسجدالنبی محل دفن چه کسانی است

توسعه مسجد النبی در زمان آل سعود

 توسعه در زمان ملک عبدالعزیز

ستون‌ها

مِنبر پیامبر

محراب‌ها

گنبد نبوی

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد النبی

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد النبی

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید