پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد

پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 266 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد

پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد ppt در 51 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد اتابکان از جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌‌رود و در بافت قدیمی و تاریخی شهر قرار گرفته است. این مسجد همانگونه که از نامش پیدا است، مربوط به اتابکان لر بزرگ در اوایل قرن هفتم هجری قمری است که در این مکان حکومت داشتند. مؤسس این سلسله ابوطاهر است که او را اتابک (ترکمنان) سلغریان برای رفع طغیان در لر بزرگ در سال ۵۴۳ ق. به این ناحیه فرستاد.

اباقاخان مغول بعدها حکومت خوزستان را نیز بضمیمه ولایت اصلی لر بزرگ به اتابکان لرستان واگذاشت و یکی از ایشان یعنی افراسیاب پس از مرگ ارغون خان اصفهان را محاصره کرد، ولی بزودی سرکوب شد. بسیاری از سنوات راجع بسلطنت ایشان تحقیقی نیست. پایتخت این امرا در شهر ایذه (ایدج) بود و یوسف شاه ثانی از این سلسله شوشتر و بصره را نیز گرفته است. اتابکان لر بزرگ تا نیمه اول قرن نهم باقی بودند و آخرین ایشان که غیاث‌الدین کاوس نام داشت، به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری برافتاد و سلسله ایشان انقراض یافت.

 

 

معرفی مسجد اتابکان 

مسجد اتابکان از لحاظ معماری به سبک مساجد قرون اولیه اسلامی ساخته شده است. این مسجد قدمتی در حدود ۸۰۰ سال دارد و می‌توان گفت قدیمی‌ترین بنای تاریخی و کهن‌ترین مسجد در شهرکرد است. این مسجد در زمان حاکمیت صفویان، مرمت شده و نمای آن با آجر کار شده است. بعد از آن، مسجد در دوره قاجار و پهلوی نیز مرمت شده است. مسجد اتابکان در سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۲۹ ثبت ملی شد. این مسجد پایین‌تر از خیابان ملت و روبروی امامزاده دومعصوم شهرکرد واقع شده است.  مسجد اتابکان به نام‌های دیگری از جمله مسجد درب امامزاده و مسجد امام صادق (ع) نیز معروف شده است.

این مسجد در هسته مرکزی اولیه تاریخی شهرکرد واقع و در دوران حکومت اتابکان لر در قرن هفتم ه ق به سبک مساجد قرون اولیه اسلامی ساخته شده است . پلان مسجد شبستانی و به صورت مربع مستطیل به ابعاد ۵/۱۷* ۱۶ متر است. مصالح اولیه آن خشت و آجر بوده که در عصر صفویه نمای آن با آجر کار شده است. مسجد اتابکان قدیمی ترین مسجد و بناهای مذهبی دوران اسلامی در استان است.

 

 

تاریخچه مسجد اتابکان

مسجد اتابکان شهرکرد یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرکرد که در بافت تاریخی آن واقع شده است و قدمت آن به قرن هفتم هجری باز می گردد. در واقع این مسجد در زمان اتابکان لر بزرگ که در سال 605 هجری قمری در چهارمحال و بختیاری حکومت می کردند، ساخته شد. حکومت اتابکان لر بزرگ تا نیمه قرن هم ادامه داشت اما آخرین پادشاه این حکومت غیاث‌الدین کاووس به دست سلطان ابراهیم پسر شاهرخ تیموری به قتل رسید و این سلسله منقرض گردید.

 

 

سبک معماری مسجد اتابکان 

سبک معماری که در ساخت این مسجد به کار رفته مانند سبک مساجدی است که در قرون اولیه اسلامی ایجاد شدند و حدود ۸ سال از عمر آن می‌گذرد در نتیجه می توان گفت مسجد اتابکان از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی این منطقه است. این مسجد در دوره حکومت صفویه قاجاریه و پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت سبک معماری و ساختار بی‌نظیر آن موجب شد که در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد.

 

 

معماری مسجد اتابکان

از نظر نوع معماری پلان مسجد شبستانی و به صورت مربع مستطیل در ابعاد ۱۶ در ۱۷ متر است و به صورت سرپوشیده و فاقد ایوان و حیاط مرکزی که خاص مناطق سردسیر است ساخته شده است. مواد و مصالح این بنا از خشت خام و ملات گل است و بعدها دیواره بیرونی آن در سال یک هزار و ۱۱۰ هجری قمری در دوره صفویه از آجر ساخته شده است. این مسجد یکی از مساجد اولیه سرپوشیده است که دارای چهار ستون منشوری شکل قطور آجری و تاقی بر روی آن‌ها استوار شده است و طاق نمای وسطی به ابعاد شش در شش متر فضای میان مسجد را تشکیل می‌دهد.

 

 

فهرست

معماری مسجد اتابکان

مقدمه

معرفی مسجد

تاریخچه

معماری

اهمیت تاریخی مسجد

مسجد جامع شهرکرد (مسجد خان)

مقدمه

تاریخ بنا و نوع معماری مسجد

صحن مسجد

شبستان‌ها

شبستان زمستانه

شبستان تابستانه

رواق‌ها

کاشی کاری‌ ها

تزئینات گنبد

اهمیت تاریخی و هنری مسجد

نتیجه گیری

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 51 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد اتابکان و مسجد جامع شهرکرد

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید