پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم

پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 174 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 10 جولای 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم

پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

تاریخچه ارامگاه شاه عبدالعظیم

از نخستین بنای بقعه آگاهی دقیقی در دست نیست. قدیمی‌ترین مأخذ مستندی که در باب بنای حرم تاکنون دیده شده است، سر در آجری درگاه اصلی حرم است که در آن به بانی سردر مذکور یعنی مجدالملک قمی براوستانی وزیر برکیارق سلجوقی (اواخر قرن ۵ق/۱۱م) اشاره شده است.

در کتیبه‌ای که در سال‌های اخیر در دیوار سمت چپ همان درگاه تعبیه کرده‌اند، یادآور شده‌اند که در نیمه دوم قرن سوم هجری بنای بقعه توسط محمد بن زید داعی علوی (متوفی ۲۸۷ق/۹۰۰م) تعمیر اساسی شده است. اگر این مطلب درست باشد، باید گفت که داعی زیدی اندکی پس از درگذشت عبدالعظیم، بقعه وی را که قبلاً بنا شده بود، تعمیر کرد و شاید هم بنای اصلی آن را ساخت.

گذشته از این، متخصصان پس از پژوهش در اطراف دیوار آجری درگاه اصلی حرم که دارای کتیبه مذکور روزگار سلجوقی است، یادآور شده‌اند که پاره‌هایی از زیر و کنار دیوارهای آن کتیبه در اطراف درگاه ورودی، از آثار روزگار آل بویه است. از اینرو میتوان گمان کرد که دست کم همه این بخش از حرم ساخته آل بویه بوده و سپس در روزگار سلجوقیان به دست مجدالملک قمی نوسازی شده است.

 

معماری حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع)

آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام همانند دیگر زیارتگاه های بزرگ و معتبر در آغاز امر، شامل بنای حرم یعنی قسمت اصلی و مرکزی آن بود و به تدریج در طول سده های مختلف بناها و متعلّقات دیگر متّصل بدان و پیرامون آن احداث شد و بصورت مجموعه بزرگ کنونی مشتمل بر حرمها، رواقها، مسجد ،ایوانها، صحن ها و دیگر آثار مربوطه و وابسته به آن در آمد که بقاع (دوبقعه) امامزاده حمزه علیه السّلام و امامزاده طاهر علیه السّلام نیز در همین مجموعه قرار دارد.

بنای اصلی و نخستین این آستان یعنی حرم آن در نیمه قرن سوّم هجری توسّط ” محمّد پسر زید داعی علوی” تعمیر اساسی یافت و درگاه اصلی ورودی آن که در سمت شمال واقع است، نخست به فرمان پادشاهان آل بویه و سپس به همّت مجدالملک قمی تکمیل گشت و آذین یافت.

بنای حرم در قسمت پائین به شکل چهارضلعی و اندازه هر ضلع حدود هشت متر است و مانند همه بناهای سلجوقی بر فراز چهار گوشه حرم چهار گوشواره یعنی چهار طاق مورّب احداث نموده اند و قسمت بالای آن را نیز بصورت هشت ضلعی ترتیب داده اند و بالاتر از قسمت هشت ضلعی، با احداث طاق بندی های کوچک آن را به شانزده ضلعی تبدیل و بدین نحو زمینه را برای ایجاد پوشش گنبدی فراهم ساخته اند. (درون حرم در حال حاضر مزین به آینه کاری می باشد) پوشش زرّین گنبد شامل ” طاق ضربی مدوّر” و گنبد بالایی آن با ساقه و بدنه بلند بصورت ” مخروطی یا هرمی” بوده که در زمان شاه طهماسب صفوی تغییر شکل یافته است.

 

موزه ارامگاه شاه عبدالعظیم

این موزه با زیربنای ۳۰۰۰ مترمربع و در سه طبقه احداث شده است و دارای سیستم های ایمنی امنیتی ویژه می باشد. سقف موزه بصورت چهارکاسه و بسیار زیبا کادربندی شده و بوسیله نقّاشی اسماء اولیاءالهی تزئین گردیده. در این موزه نفایس ارزنده ای نگهداری می شود.

 

 

فهرست

تاریخچه بقعه و حرم

معماری و ساختمان حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)

سیستم های برودتی و حرارتی

شیوه های اجرای سازه ها

نوع سازه

سیستم سقف

سیستم دسترسی طبقات( پله ها)

سیستم مهار خاک های اطراف

سیستم شالوده

قرارگرفتن روی قبور

قرارگرفتن روی خاک های لجنی

قرارگرفتن روی خاک بکر

مصلّای بزرگ ری

رواق های جدید

ساختمان اداری آستان مقدّس (دارالتّولیه(

تالارها

ساختمان روابط عمومی

صحن امامزاده حمزه علیه السّلام

صحن امامزاده طاهر علیه السّلام

حوزه علمیه برهان

کتابخانه ری

دارالشّفاء کوثر

موزه آستان مقدّس

میهمانسرا (دارالضّیافه)

 بست های جنوبی و شمالی (نگارخانه عترت)

تختگاه شمالی و جنوبی

شیوه های معماری

قوس

انواع قوس

رسمی

نیمکار

یزدی بندی

کاسه سازی یا شمسه زیاد

مقرنس یا قطاربندی

گره سازی

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری ارامگاه شاه عبدالعظیم

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید