پاورپوینت معماری آرامگاه سعدی

پاورپوینت معماری آرامگاه سعدی

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 427 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 28 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری آرامگاه سعدی

پاورپوینت معماری ارامگاه سعدی ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

چکیده

آرامگاه، بهاستثنای مسجد، بیشتر از هر نوع بنای معماری در ایران دوره اسلامی موردتوجه عام بوده است.در تمام ادوار توجه بسیاری به آرامگاههای مذهبی بوده است اما اتفاقی که میتوان آن را تاحدی مختص به قرن اخیر دانست آرامگاههایشخصیتهای علمی فرهنگی است که موردتوجه عموم قرار گرفت – . آرامگاه سعدی از مشهورترین آرامگاههای غیرمذهبی در ایران است.

قدمت آرامگاه به قرن هفت و زمان درگذشت سعدی برمیگردد اما در طول سالها تغییرات فراوانی در بنای آنصورت گرفت تا اینکه در سال 1331 معماری کنونی آرامگاه شکل گرفت.اهمیت این بنا تاحدزیادی به شخصیت خود سعدی وابسته است و علاوه برآن ویژگیهای معماری بنای آرامگاه و موقعیت قرارگیری آن،که محل زندگی سعدی بوده است،بهاهمیت آن افزوده است.روش تحقیق به کاررفته در این مقاله توصیفی تحلیلی و بر اساس مطالعات میدانی وکتابخانهای است که – با استفاده ازکتب و مقالات،سیرتاریخی بنا شناختهشده و بهصورت میدانی بنا مورد بازدید قرار گرفت و تحلیلهای طرح انجامشد.

نتایج تحقیق نشان میدهد که آرامگاه سعدی از سه فضای اصلی تشکیلشده است که معمار در طراحی هریک از این سه عنصر نگاهی به معماری گذشته ایران داشته و با نگاهی نو واستفاده از مصالح و فنهای نوین طرح جدیدی را خلق کرده است

 

 

تاریخچه آرامگاه سعدی

این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان‌جا دفن شده‌است. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمس‌الدین محمد صاحب‌دیوانی وزیر معروف اباقاخان، مقبره‌ای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.

بنا به گزارش ابن بطوطه، (که ۵۷ سال پس از درگذشت سعدی نوشته شده و قدیمی‌ترین گزارش موجود از آرامگاه سعدی است) مردم بازدیدکننده از آرامگاه سعدی، جامه خود را در حوضچه‌هایی مرمرین می‌شستند.به باور مردم شیراز (که از قبل از سعدی و شاید قبل از اسلام وجود داشته)، شستشو در این آب، شفابخش بوده‌است.

در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقی نماند. در سال ۱۱۸۷ ه‍.ق به دستور کریمخان زند، بنایی معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای آرامگاه سعدی بنا گردید. طبقهٔ پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع می‌شد. در دو طرف راهرو دو اتاق کرسی دار ساخته شده بود. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کرده بود.

قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق می‌شد، که بعدها شوریده شیرازی (فصیح الملک) شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت دفن شد. طبقهٔ بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اتاق شرقی که آرامگاه سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازهٔ دو طبقه ارتفاع داشت.

 

 

معماری آرامگاه سعدی

محسن فروغی معمار مدرنیستی بود که به تاریخ و پیشینه‌ی فرهنگی ایران عشق می ورزید. او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی‌نگری همکاران جوان خود می دانست و بر این عقیده بود که رابطه‌ی ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: رابطه ظاهری و رابطه حقیقی. برای فروغی، رابطه ظاهری به مانند ساختمان‌های ساخته شده در ابتدای دوره شکل‌گیری معماری ساسانی است که با الگوبرداری از معماری هخامنشی درصدد خلق شباهت بین معماری ساسانی و هخامنشی بودند.

طرح آرامگاه سعدی در شیراز به سال ۱۳۳۰ به اتمام می‌رسد. فروغی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام از عناصر معماری سنتی ایران، طراحی می‌کند. در گزارش انجمن ملی در توصیف عمومی آرامگاه چنین آمده است:

طرح معماری این مجموعه، از یک ایوان ستون‌دار بلند و یک رواق کشیده تشکیل شده است که به‌صورت یک «L» سازماندهی شده‌اند.

بنایی که در زمان کریم خان ساخته شده بود تا سال ۱۳۲۷ هجری شمسی برپا بود. در سال ۱۳۲۹ توسط علی اصغر حمکت و انجمن آثار ملی ایران، بنای کنونی به‌جای ساختمان قدیمی ساخته و مراسم افتتاح رسمی آن در اردیبهشت ماه ۱۳۳۱ برگزار شد. این بنا با اقتباس از کاخ چهلستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی ساخته شد. ورودی آرامگاه توسط آندره گدار فرانسوی طراحی شده است.

 

 

فهرست

چکیده

مقدمه

تاریخچه

ضلع غربی

ضلع شرقی

ضلع جنوب شرقی

ضلع جنوب غربی

ضلع شمال غربی

سنگ قبر

محوطه

نمایی از آرامگاه در شب

ورودی

حوض سکه

قنات

حوض ماهی

معماری آرامگاه سعدی

تصویر پلان ها

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری آرامگاه سعدی

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری آرامگاه سعدی

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید