پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست

پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست

دسته بندی:

قیمت: 35000 تومان

تعداد نمایش: 92 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 11 جولای 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست

پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست شامل 29 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن 

مقدمه

تاریخ در لغت به معنی تعریف وقت است. تاریخ هر چیزی، وقت و غایت آن است.‌ از اینرو تاریخ اصطلاحاً به معنی علم و تحقیق در وقایع و حوداث گذشته است. فلسفه تاریخ ‌‌‌به‌ بررسی ‌عوامل اساسی مؤثر در وقایع تاریخی و تحقیق در قوانین عمومی حاکم بر رشد و توسعه جوامع انسانی و دگرگونی‌های آن در طول زمان می‌پردازد.در حقیقت علم تاریخ به ثبت رویدادهای گذشته می‌پردازد و می‌کوشد تا علل این رویداد را بجوید. به عنوان نمونه، تاریخ ‌‌رویداد ‌سقوط حکومت صفویه را به ‌دست افغان‌ها ثبت می‌کند و علل این سقوط را معرفی می‌نماید. در ورای این معانی، پرسش‌های فلسفی دیگری مطرح است، همچون: ماهیت تاریخ چیست؟ نیروی محرکه تاریخ کدام است؟ آیا تاریخ تکرار می‌شود؟ آیا می‌توان از گذشته چیزی درباره آینده آموخت؟ این گونه پرسش‌ها در فلسفه تاریخ مطرح می‌شود و فیلسوف تاریخ می‌کوشد تا به این‌ها پاسخ دهد.

فلسفه تاریخ را به دو معنا می‌توانیم در نظر بگیریم: الف؛ فلسفه تاریخ به معنای عام کلمه، یعنی تصوری که اقوام مختلف در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت از سرنوشت و از گذر حوادثی که بر آنها رخ می‌داده، داشته‌اند، به این معنا فلسفه تاریخ (صرف نظر از این مطلب که اصطلاح را ولتر در قرن هیجدهم به کار برده باشد یا نه) هم قدمت دارد و هم عمومیت، به هر ترتیب در هر نقطه‌ای از جهان، هر قومی چه از لحاظ اعتقادات دینی خود و چه به نحو دیگر، تصوری در مورد سرنوشت خود داشته‌اند و سرگذشت خود را بر آن اساس می‌فهمیده‌اند. ب‌؛ فلسفه تاریخ به معنای خاص کلمه یعنی نظریه‌هایی که بیشتر در عصر جدید احتمالاُ از قرن هفدهم میلادی ‌به بعد درباره تاریخ مکتوب بیان شده است. به این معنی فلسفه تاریخ نه قدمت دارد نه عمومیت و خاص فرهنگهای عصر جدید است. با این که در اواخر قرن بیستم و در مرحله‌ای که «پسامدرن» گفته می‌شود، از اهمیت آن به مراتب کاسته شده است.

لفظ «فلسفه تاریخ» را اولین بار در قرن هجدهم ولتر به کار برد. مقصود وی از استعمال این لفظ «نقد تاریخ» یا «مطالعه ‌علمی» تاریخ است. یعنی نحوه‌ای از تفکر تاریخی که در آن، مورخ به جای توجه به مطالب مکرر در کتب تاریخی بیشتر به ذهن خود رجوع می‌کند. در پایان قرن هجدهم هگل و نویسندگان دیگری این لفظ را استعمال کردند. اما آنها معنی تازه‌ای به این لفظ دادند و آن را به معنی مطالعه تاریخ کلی یا تاریخ جهان به کار بردند. نویسندگان تحصلی (positive) قرن نوزدهم این تعبیر را به معنی سومی به کار برده‌اند. در نظر این نویسندگان فلسفه تاریخ عبارت است از کشف قوانین کلی حاکم بر کل حوادثی که مورخان به گزارش آن اشتغال دارند. آنچه امثال ولتر و هگل از فلسفه تاریخ انتظار داشتند فقط توسط خود تاریخ می‌تواند تامین شود، یعنی مقصود آن حوادث خود تاریخ است، ‌‌در حالی که منظور نویسندگان تحصلی این بود که نه فقط «فلسفه‌» تاریخ را بیان کند،‌ بلکه از تاریخ یک علم تجربی بدست آورند. در هر یک از دو دیدگاه در هر حال این مفهوم فلسفه بود، که مفهوم فلسفه‌ تاریخ را تعیین می‌کرد. در نظر ولتر فلسفه به معنی تفکر است و در نظر نویسندگان تحصلی قرن نوزدهم، فلسفه به معنی کشف قوانین کلی است. کالینگوود متفکر دیگر معتقد است که فلسفه تاریخ عبارت است از این که فیلسوف معرفت تاریخ، مورخ را از آن جهت که وی زمان گذشته را مورد تحقیق قرار داده است، نقد و ارزش‌یابی می‌کند.

بحث فلسفه تاریخ به زمان‌های پیشین هم باز می‌گردد. کتب قدیمی که این مباحث در آن‌ها آمده است عبارت است از: کتاب شهر خدای قدیس اگوستین، مقدمه تاریخ ابن خلدون، کتاب شهریار ماکیاولی، کتاب جمهور ژان بودن، خطبه بوسوئه در مورد تاریخ جهان و حکومت شهری تالیف جان لاک. کسانی که بعد از ویکو در مورد فلسفه تاریخ بحث کرده‌اند عبارتند از: مونتسکیو، تورگو، ولتر، گیدو، لسنیگ، هردر و هگل که قوانین تطور انسان را از اصول کلی فلسفه خود استنتاج کرد.

و …

 

فهرست مطالب

مقدمه

ویژگی‌های فلسفی تاریخ

مباحث کلی فلسفه تاریخ

مسایل فلسفی انتقادی تاریخ

مسائل فلسفه نظری تاریخ

دیدگاه‌های مختلف در مورد نیروی محرکه تاریخ

فلسفه تاریخ هگل

تفاوت‌های فلسفه تاریخ قدیم و فلسفه تاریخ جدید

عنوان : پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست

تعداد صفحات : 29

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

پاورپوینت فلسفه تاریخ چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید