پاورپوینت تحلیل معماری مسجد حکیم اصفهان

پاورپوینت تحلیل معماری مسجد حکیم اصفهان

دسته بندی:

قیمت: 10500 تومان

تعداد نمایش: 123 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 24 دسامبر 2021

به روز رسانی در: 24 دسامبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد حکیم اصفهان

پاورپوینت معماری مسجد حکیم اصفهان ppt در 44 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر اصفهان نقشی پر رنگ و اساسی را در گردشگری این شهر ایفا می کنند. انواع بناها و مساجد تاریخی که هر یک شاهکار زیبا از معماری ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشته اند. مسجد حکیم نیز یکی از پر بازدیدترین مساجد اصفهان است که در محله قدیمی باب الدشت واقع شده و تاریخچه ساخت آن به اواخر دوره حکومت صفویه بر می گردد.

مسجد حکیم

مسجد حکیم یکی از جاهای دیدنی اصفهان و از جمله مساجد تاریخی و چهار ایوانی این شهر است. این مسجد با نام مسجد جورجیر نیز شناخته می شود. نام مسجد برگرفته از بانی آن، فردی به نام حکیم محمد داوود طبیب ملقب به تقرب خان بوده که در آن زمان پزشک شاه عباس دوم و شاه صفی بوده است. جالب است بدانید مسجد حکیم در محل قرارگیری مسجد جوءجوء از قرن چهارم هجری در اصفهان، بنا شده است.

این مسجد در یکی از محله های قدیمی شهر به نام جوجیر قرار داشته به همین دلیل امروزه مسجد حکیم را با نام مسجد جوجیر نیز می شناسند. همچنین قدمت آن را بیش از هزار سال تخمین زده اند. ساخت بنای امروزی مسجد حکیم از 1067 آغاز شده و تا 1073 نیز به طول انجامیده است. این مسجد دو مرتبه، یک بار در دهه 30 شمسی و یک بار در دهه های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

معماران مسجد حکیم

بر اساس نوشته های تاریخی حک شده روی کتیبه های موجود، اسامی معماران این بنا محمدعلی بن استاد علی بیک بنا اصفهانی، میرزا محمد کاشی پز کاشی کار بنا و محمدرضا امامی و محمدباقر شیرازی از کتیبه نگاران و خوشنویسان معروف دوره صفوی می باشند.

تاریخچه مسجد حکیم اصفهان

پیشینه ساخت مسجد حکیم اصفهان به دوران صفویه باز می‌گردد. وقتی وارد این مسجد می‌شوید زیبایی تزیینات و کاشی کاری‌های انجام شده اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. مسجد حکیم اصفهان معماری بسیار هنرمندانه‌ای دارد که نشان دهنده مهارت معماران و هنرمندان دوران صفویه در اصفهان می‌باشد.

گفته می‌شود که ساخت این مسجد در سال ۱۰۶۷ شروع شد و تا سال ۱۰۷۳ ادامه پیدا کرد. در آن زمان شاه عباس دوم به عنوان پادشاه حکومت صفویه شناخته می‌شد. قرارگیری این مسجد در یکی از محلات قدیمی اصفهان که باب‌الدشت نام دارد باعث شده که در اطراف آن آثار تاریخی دیگری را نیز بتوانید ببینید. اسناد به جا مانده از زمان‌های قدیم نشان دهنده این هستند که مسجد حکیم اصفهان به دست حکیم داوود (پزشک سلطنتی شاه) و همسر او زینب بیگم بنا شده است.

بزرگان مدفون در مسجد

در جنوب‌غربی مسجد، مقبره‌ای معروف به مقبره سادات و مقابلِ درِ شرقی، مقبره محمد ابراهیم کلباسی، فقیه معروف قرن سیزدهم، وجود دارد که با مقرنس‌های گچ‌بری آراسته شده است. در گذشته در شمال مسجد، مقبره حکیم داود بوده است که امروزه در محل آن مغازه‌ای قرار دارد.

فهرست

مقدمه

مسجد حکیم

معماران مسجد حکیم

 موقعیت

تاریخچه مسجد حکیم اصفهان

نام ها و دلایل نامگذاری

بنای مسجد حکیم

توصیف بنا

مساحت و قدمت

سردر ورودی‌ها

سردر شرقی

سردر غربی

سردر شمالی

اضلاع و ایوان‌ها

ضلع شمالی

ضلع جنوبی

ضلع شرقی و غربی

شبستان‌ها و محراب‌ها

حوض

ساعت‌های آفتابی

بزرگان مدفون در مسجد

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد حکیم اصفهان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 44 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد حکیم اصفهان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید