پاورپوینت بررسی و تحلیل ساختار بازار انحصار چند جانبه
پاورپوینت بررسی و تحلیل ساختار بازار انحصار چند جانبه در 45 اسلاید در بهار 1403 تهیه شده که برای دانشجویان رشته اقتصاد مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید.
بخشی از متن:
بازار انحصار چند جانبه
انحصار چندتایی گونهای از ساختار بازار است و به وضعیتی گفته میشود، که در آن تعداد فروشندگان (خریداران) بیش از واحد باشد و همچنین تعداد آنها آنقدر زیاد نباشد که رفتار هر یک در مورد تعیین قیمت و مقدار، بر سود دیگران تأثیرگذار نباشد. در بازار انحصار چندتایی، تعداد فروشندگان محدود است، معمولاً کالاهای (خدمات) تولیدی همگن نیستند و در نتیجه بحث تبلیغات وجود دارد، ورود به بازار و خروج از آن آزاد نیست و همچنین معمولاً اطلاعات خریداران با فروشندگان یکسان نیست و در بیشتر مواقع اطلاعات خریداران از فروشندگان کمتر است. مثالهای بسیاری از این نوع بازار در دنیای واقعی وجود دارد.
صنعت خودروسازی، موبایل سازی، بازار محصولات انرژی (نظیر نفت و گاز)، صنایع مواد غذایی و هواپیماسازی تنها نمونههایی اندک از بازارهای انحصار چندتایی هستند. از آنجایی که در بازار انحصار چندتایی رفتار هر یک از بنگاهها بر دیگری تأثیرگذار است، در نتیجه روشهای رسیدن به قیمت و مقدار تعادلی معادل حداکثر سود، با توجه به تعداد فروشندگان، ساختار بازار، اطلاعات در دسترس و بسیاری عوامل دیگر متغیر است. در انحصار چندتایی ممکن است تولیدکنندگان با تبانی اقدام به کنترل تولید و افزایش قیمت بزنند، مانند وضعیتی که در انحصار تکجانبه پیش میآید. اگر این تبانی به صورت رسمی درآید به آن کارتل میگویند. یکی از تأثیرگذارترین موارد اوپک است که در تعیین قیمت جهانی نفت خام تأثیرگذار است.
مدل های انحصار چند جانبه
ساختار انحصار چندجانبه (Oligopoly): در این حالت، تعداد کمی فروشنده و تعداد زیادی خریدار وجود دارد. در حالت خاصی که تنها دو فروشنده در بازار وجود دارند را Duapoly مینامند. ساختار انحصار کامل (Monopoly): این حالت، زمانی است که فقط یک فروشنده و تعداد زیادی خریدار در بازار وجود داشته باشد.
مدل کورنو
رقابت کورنو، (به انگلیسی: Cournot competition) مدلی اقتصادی است، که اصول قیمتگذاری در حالت انحصار دوگانه فروش و وجود تنها دو فروشنده در بازار را تحلیل کردهاست. آنتونی آگوستین کورنو فرض کرده که هیچیک از دو فروشنده نمیتواند قیمت را تعیین کند. وی همچنین فرض کرده که هر یک از فروشندگان از میزان تقاضا برای کالای تولیدی اطلاع داشته و هزینههای تولید برای هر دو بنگاه یکسان است.
با استفاده از این فروض کورنو توانست نشان دهد که چگونه تصمیمهای هر یک از دو بنگاه میتواند قیمت بازاری و در نتیجه تصمیمهای بنگاه مقابل در مورد میزان تولید را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر یکی از دو بنگاه برای افزایش سود اقدام به افزایش تولید بنماید، این بنگاه باید قیمت خود را کاهش دهد تا بتواند محصول بیشتری بفروشد.
این مسئله باعث میشود بنگاه دوم نیز برای حفظ وضعیت رقابتی، قیمت خود را کاهش دهد. ممکن است تصور شود که فرایند واکنش بنگاهها به رفتار یکدیگر تا ابد ادامه پیدا میکند. اما کورنو نشان داد اینگونه نیست. بالاخره کار به جایی میرسد که هیچیک از دو بنگاه نمیتواند با کاهش یا افزایش مقدار تولید، وضعیت خود را بهبود بخشد. این وضعیت، همان تعادل در بازار انحصار دوگانه فروش است.
تشریح رفتار تقاضا در مدل کورنو
دو نوع عدم کارایی در تعادل حاصل از رقابت کورنو ممکن است اتفاق بیفتد: اول اینکه قیمت تعادلی بیشتر از هزینه حاشیهای تولید باشد، و دیگر اینکه مجموع تولیدات به صورت غیرکارا در بین بنگاهها توزیع شود. با مقایسه بین شرط مرتبه اول در حالت دو بنگاه و زمانی که برنامهریز مرکزی با انتخاب تولید بنگاه اول و دوم قصد بیشینه کردن رفاه اجتماعی را داشته باشد، میتوان به این نتیجه رسید که اگر در نقطه تعادل تقاضا دارای شیب منفی باشد، تولید حاصل از رقابت کورنو کمتر از انتخاب برنامهریز مرکزی خواهد بود
فهرست:
بازار انحصار چند جانبه
مدل های انحصار چند جانبه
مدل کورنو
تشریح رفتار تقاضا در مدل کورنو
مدل برتراند
مدل اج ورث
تشریح رفتار تقاضا در مدل اج. ورث
مدل چمبرلین
رفتار تقاضا و سود در مدل چمبرلین
مدل سوئیزی
تشریح رفتار تقاضا و سود در مدل سوئیزی
مدل کارتل
رفتار تقاضا برای کارتل متمرکز شده
رفتار تقاضا برای کارتل براساس سهمیه بندی بازار
رفتار تقاضا و هزینه کارتل متمرکز شده
رفتارهای هزینه ای تولید و قیمت دو انحصارگر
رهبری قیمت
تعادل بلندمدت در شرایط انحصار چند جانبه
آثار اقتصادی انحصار چند جانبه
آثار سوء اقتصادی ساختار بازار در انحصار چند جانبه
عنوان: پاورپوینت بررسی و تحلیل ساختار بازار انحصار چند جانبه
فرمت: pptx
تعداد صفحات: 45 اسلاید
تصویر پیش نمایش: