پاورپوینت اخلاق وضعیت چیست

پاورپوینت اخلاق وضعیت چیست

دسته بندی:

قیمت: 35000 تومان

تعداد نمایش: 117 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 26 جولای 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت اخلاق وضعیت چیست

پاورپوینت اخلاق وضعیت چیست شامل 54 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن

چکیده

اخلاق وضعیت، گرچه سابقه‏ای طولانی در فرهنگ و اندیشه بشری دارد، اما با وجود این، رویکردی نسبتا تازه به اخلاق در فرهنگ مسیحی است که توسط اسقف جوزف فلچر در کتابی به همین نام ارائه گردیده است. این رویکرد بر محوریت موقعیتی که فرد در آن قرار گرفته تأکید دارد و وجود اصول کلی و احکام عام اخلاقی را منکر می‏گردد. به عبارت دیگر، در این اخلاق، وضعیت و موقعیت است که حکم اخلاقی را تعیین می‏کند و نه احکام عام و از پیش تعریف شده. این مبحث می‏کوشد تا با استفاده از متون و مقالات موجود، ضمن بررسی گذشته و حال این رویکرد، تصویری روشن از این نگاه به اخلاق ارائه نماید و در فرازی خاص، به تبیین نسبی‏گرا بودن و یا مطلق‏گرا بودن آن بپردازد و در پایان نیز نکاتی را در نقد این رویکرد بیان نماید.

به عقیده نگارنده ، گرچه اخلاق وضعیت به خودی خود به نوعی نسبی‏گراست ولی تقریری که جوزف فلچر از آن می‏دهد، چندان با نسبیت اخلاق سازگار نیست.

مقدمه

آگوستین قدیس در عبارتی آورده است: «عشق و محبت را مراعات نما، آن‏گاه به انجام هر عملی که مایل بودی اقدام کن.» این عبارت، در آینده مورد استفاده افرادیواقع شد که اخلاق وضعیت را توصیه و پیشنهاد می‏نمودند. بی‏تردید، ملاحظه این حقیقت که کلام مزبور مستمسک افرادی قرار گرفت که پیرو اخلاق وضعیت هستند و وی دیدگاه آنان را انکار می‏کرد، برای او پریشان‏کننده و ناگوار است؛ زیرا مراد و مقصود او این بوده که عشق عامل محرّک برای هر عمل خیری و شرط لازم برای هر عمل خوب است؛ در حالی که معتقدان به اخلاق وضعیت، آن را شرط کافی برای آن‏گونه اعمال معرفی می‏نمایند. به نظر آگوستین، اعمال خاصی هستند که می‏توان آنها را به طور مطلق منهی دانست؛ مثل قتل، دروغ‏گویی و زنا. به هر تقدیر، این نکته مورد استفاده این افراد واقع گردید و به رغم اینکه حکم آگوستین را پذیرفتند، اما وجود این مطلب را که برخی امور همیشه بد هستند منکر شدند.3 این نوشتار بر آن است تا ضمنبحث درباره اخلاق وضعیت، پیشینه آن، و مبتکران و مدافعان آن، در نهایت نسبی‏گرا بودن و یا مطلق‏گرا بودن آن را معین نماید. بنابراین، در مقام اول به معرفی این دیدگاه می‏پردازد و در ادامه اشاره‏ای به مطلق‏گرا بودن آن می‏کند.

لازم به ذکر است که جایگاه مبحث اخلاق وضعیت، در معرفت‏شناسی گزاره‏های اخلاقی است؛ به این شکل که راه رسیدن به احکام اخلاقی در موقعیت‏های خاص چگونه است. به عبارت دیگر، همان‏گونه که جیمز اف. چایلدرس (James F. Childress) در پیش‏گفتار کتاب اخلاق وضعیت خاطرنشان می‏سازد، اخلاق وضعیت فلچر یک شیوه و متد برای تصمیم‏سازی اخلاقی

است که این شیوه مبتنی بر بررسی شرایط و زمینه‏هایموجود در موقعیت اخلاقی می‏ باشد.

چیستی اخلاق وضعیت

نویسنده مقاله «اخلاق وضعیت» در دائره‏المعارف راتلیج می‏نویسد:

اخلاق وضعیت، تکیه اصلی احکام اخلاقی نسبت به خوبی و بدی افعال و اعمال را به شرایط خاص قرار داده است. … بر این اساس، این عده وجود قواعد اخلاقی تغییرناپذیر را که در هر جایی اعمال خاصی را مورد نهی قرار می‏دهند، انکار می‏نمایند.5

جیمس ام. گوستاوسون نویسنده مقاله «اخلاق وضعیت» در دائره‏المعارف فلسفه اخلاق نیز در تعریف اخلاق وضعیت می‏آورد:

به بیانی عام، اخلاق وضعیت و یا اخلاق مبتنی بر پیش‏زمینه، ادعا می‏کند که زمینه عمل و شرایط موجود باید انتخاب و عمل اخلاقی ما را تعیّین بخشند. این نگرش در میان جوامع مسیحی دو دهه پس از جنگ جهانی دوم ظهور پیدا کرد. این نگاه به اخلاق، در نظر اول و بدایتا در برابر «ظاهرگرایی» که می‏گوید عمل درست بر اساس تطابق با نظام‏های قواعد اخلاقی که از سوی مراجع اخلاقی تعیین شده‏اند، قرار گرفته است.6

از دهه 1960، به ویژه در ایالات متحده و انگلستان، تعدادی از فیلسوفان و الهی‏دانان جذب اخلاق وضعیت گردیده‏اند. این نگرش گاه با نسبی‏گرایی به ویژه با کسانی که اساسا در مسیحیت وجود اصول اخلاقی را نادیده گرفته و صرفا لطف الهی را کافی می‏دانستند،7 اشتباهگرفته می‏شود. طرف‏داران اخلاق وضعیت، آن را حد وسطی از دو گرایشِ شریعت‏گرایی و صورت‏گرایی8 ونیز نسبی‏گرایی بی‏حد و مرز9 که به طور کلی هیچ اصلو قاعده اخلاقی را نمی‏پذیرند، تلقّی می‏کنند.

در سال 1996 جوزف فلچر (Joseph Fletcher)، الهی‏دان اخلاقی که خود نیز از وابستگان کلیسا محسوب می‏گردید، کتابی را با عنوان اخلاق وضعیت: اخلاقی نوین10 منتشر کرد و طی آن، اخلاق وضعیت را ترویجنمود. فلچر در این کتاب از نگاهی تازه به اخلاق مسیحی صحبت می‏کند که حد وسط دو سبک تصمیم‏سازی در اخلاق، یعنی ظاهرگرایی و نسبی‏گرایی بی‏حد و حصر است. در همین جا به این نکته اشاره می‏کنیم که اخلاق مبتنی بر شرایط موجود (اخلاق وضعیت) صرفا توسط فلچر مطرح نشده و پیش از او نیز اشخاص و مکاتب و آیین‏های دیگری بدان اشاره داشته‏اند. نیز تمام معتقدان به این سبک و متد، به یک شکل این رویکرد را نپذیرفته‏اند و در حقیقت، سبک تلقّی این نوع از اخلاق میان آنها متفاوت است. بدین‏روی، ضروری است که به دو سبک از اخلاق وضعیت، یعنی سبک سکولار و سبک دینی، اشاره‏ای کوتاه داشته باشیم.

و …

فهرست مطالب

چکیده

مقدّمه

چیستی اخلاق وضعیت

دو جریان عمده در اخلاق وضعیت

جایگاه اخلاق وضعیت و دیدگاهای رقیب

پیش‏فرض‏های اخلاق وضعیت فلچر

شش گزاره اخلاق وضعیتِ فلچر

اخلاق وضعیت فلچر؛ مبنا و استدلالی برای نسبی‏گرایی؟

نتیجه بحث

عنوان : پاورپوینت اخلاق وضعیت چیست

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 54

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

اخلاق وضعیت چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید