پاورپوینت معماری بازار ملایر

پاورپوینت معماری بازار ملایر

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 104 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 21 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری بازار ملایر

پاورپوینت معماری بازار ملایر  ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

بازار ملایر که با نام بازار شیخ الملوک نیز شناخته می‌شود، با پیشینه‌ای تاریخی، یادگاری از دوره قاجار است. این بازار با معماری خاص خود یکی از جاهای دیدنی ملایر محسوب می‌شود. مجموعه بازار ملایر شامل بازار اصلى، دو بازار فرعى، چند سرا و منزل مسکونى که اطراف بازار هستن، میشه. قسمت‌های مختلف مجموعه بازار شامل راسته شیخ الملوک، بازار خان، بازار مهرعلیخان، بازار کفاش‌ها، بازار سوخته، سرای میر فتاح، سرای خان، چهارسو بزرگ و چهارسوی کوچیک بازار و زور خانه بابک که قبلا تیمچه بوده، میشه. مجموعه بازار ملایر از بازار‌های سنتی و سر پوشیده هست و قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گرده. این بازار از قدیم تا حالا مرکز تجاری شهر بوده و هنوز هم کاربری خودش رو حفظ کرده. بنای اصلی این بازار، اواخر دوره قاجار هست یعنی سال 1224 هجری و زمان شیخ الملوک، شیخ محمدعلى میرزا دولتشاه فرزند فتحعلى‌شاه، بانى شهر ملایر ساخته شده و بعد از اون، راسته‌ها و سراهای دیگه‌ای به راسته اصلی اضافه شد.

 

قدمت بازار ملایر

قدمت هسته اولیه بازار ملایر به زمان شیخ الملوک؛ شیخ محمدعلی میرزا دولتشاه فرزند فتحعلی‌شاه، بانی شهر ملایر می‌رسد که شامل یک بازار اصلی، دو بازار فرعی، تعدادی سرا و منزل مسکونی در اطراف است. بازار اصلی از یک بازار طویل شمالی – جنوبی و یک بازار شرقی – غربی تشکیل شده که در محلی به نام چهار سوق با گنبدی بزرگ بر فراز آن یکدیگر را قطع می‌کنند.

 

تاریخچه  بازار ملایر

قدمت هسته اولیه بازار ملایر به زمان شیخعلی میرزا شیخ الملوک و محمدعلی میرزا دولتشاه فرزندان فتحعلی‌شاه -بانی شهر ملایر- می‌رسد و شامل یک بازار اصلی، دو بازار فرعی، تعدادی سرا و منزل مسکونی در اطراف است. بازار اصلی در دوره شیخ الملوک بنا شده و افرادی چون مهرعلی‌خان قاجار و ابوالقاسم خان نوری و میرفتاح آن راگسترش داده‌اند. دیرینگی این اثر مربوط به دوران شیخعلی میرزا شیخ الملوک حاکم ملایر و پسر نهم فتحعلی شاه است.

 

سبک معماری بازار ملایر

سبک معماری این بازار اصیل و سنتی است و سخت تحت تاثیرالگوهای بازار دوره صفویه و زندیه همچون بازار وکیل قرار گرفته است. پوشش سقف تمام قسمت‌های بازار، دارای طاق‌های ضربی و گنبدی آجری است و نورگیرهایی در سرتاسر آن و در دو طرف حجره‌ها تعبیه شده است.

 

 

فهرست

مقدمه

قدمت بازار

تاریخچه

موقعیت

سبک معماری

شرایط کنونی بازار

کاروانسرای میرفتاح

کاروانسرای شیخ الملوکی

نام های دیگر مکان

سیر تاریخی و فرهنگی بازار ملایر

پیشنهاد برای دیدن بازار ملایر

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری بازار ملایر

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری بازار ملایر

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید