پاورپوینت فصل سوم – مراحل تجزیه و تحلیل سیستمها در مدیریت در 65 اسلاید در پاییز 1403 تهیه شده که برای دانشجویان رشته مدیریت مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید
بخشی از متن:
روش تجزیه و تحلیل سیستمها
در تجزیه و تحلیل سیستمها توصیه میشود که آنالیست تا آن جـا کـه ممکـن اسـت از روش پژوهش علمی اصولاً کوشش نظـاممنـد بـرای پاسـخ دادن بـه پرسـشهاسـت و ساختار آن متکی بر یک نظام منطقی است که روش علمی نامیده میشود. با استفاده از روش علمی، دقت کار آنالیست افزایش پیدا میکند و دخالت نظریات و قضـاوت هـای شخصی در کارش کاهش مییابد و نتایجی که به دست میآورد، دقیـقتـر و مطمـئنتـر میشود. مراحل این روش عبارتند از:
1- توضیح و توجیه مشکل مهم و حیاتی سازمان؛
2- ایجاد فرضیههایی درباره مشکل و علل ایجاد آن؛
3- انتخاب فرضیه اهم؛
4- جمع آوری اطلاعات درباره فرضیه اهم؛
5- طبقه بندی اطلاعات مکتسبه؛
6- تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ (همبستگی متغیرها)
7- اخذ نتیجه و تهیه و تنظیم گزارش؛
فرایند تجزیه و تحلیل سیستم و مراحل فرایند 11 مرحله همراه با توضیح
1- مرحله اول: شناخت مشکل و تبیین آن
اولین مرحله تجزیه و تحلیل سیستم عبارت است از تشخیص مشکل یـا مشـکلات کـه ممکن است از جانب مدیران و مقامات مسئول سازمانی صـورت گیـرد یـا کارکنـان در حین اجرای عملیات با مشکلی برخـورد کننـد یـا آنالیسـت شخصاً متوجـه مسـائل و مشکلات شود و یا اصولاً درباره وضع موجود و روشهای جاری کـار، شـک کنـد. در هر حال و به هر طریقی که باشد، تشخیص مشـکل، مرحلـه آغـازین تجزیـه و تحلیـل سیستم است. سازمانهای امروزی، به طور معمول، با مشکلات زیادی مواجهانـد، بـرای تجزیه و تحلیل بایستی اولویت را به مشکلاتی داد
که مهمتر جدیتر هستند و پس از رفع آنها به سایر مشکلات پرداخت. البته تشخیص مهـم بـودن مشـکل، چنـدان سـاده نیست. هر کس ممکن است مشکل خود را مهمترین و حیاتیترین قلمـداد کنـد. بـرای تشخیص مهم بودن مشکل میتوان آن را در ارتباط با هـدف سـازمان، بررسـی کـرد، و مواردی را که در راه تأمین هدف سازمانی، معضل و مانع ایجاد مـی کننـد، از مشـکلات عمده دانست.
پس از این که مشکل، مشخص شد، بایستی به تبیین آن و تعیـین حـدود آن پرداخت. تعریف دقیق مسئله به حل مسئله به حل مسئله کمک میکند و انجام سایر مراحل تجزیه و تحلیل را آسان میسازد. در مرحله شناخت مشکل بایستی دقت شود که علتها با معلولها اشتباه نشـوند و علل اصلی مشکل، شناسایی شوند و برای رفع آنها اقدام به عمل آید. لازم بـه تـذکر است که آنالیست به تدریج به حل کلیه مشـکلات مربـوط بـه سیسـتمهـا و روشهـا و شیوههای کاری اقدام میکند، ولی تقدم و تأخر حلّ مشکلات با اهمیت نسبی آنهـا در ارتباط است.
2- مرحله دوم: ایجاد فرضیه
پس از شناخت و تبیین مشکل اصلی، بایستی درباره عواملی که سبب بـروز آن مشـکل شدهاند، فرضیههایی ایجاد کرد و از میان فرضیهها، مهمترین و محتملترین آنها؛ یعنی، فرضیه اهم را به منزله عاملی که بیشتر گمان میرود، سـبب بـروز مشـکل شـده اسـت، برگزید. البته این حدسی است که مبتنی بر وقوف کلی و معرفت اجمالی نسبت به وجود رابطه بین مشکل و عوامل به وجود آورنـده آن صـورت مـی گیـرد. چنـان چـه آنالیسـت اطمینان نسبی حاصل کرد که قادر به حل مسئله و آزمـون فرضـیه خـود هسـت،
سـایر مراحل را طی میکند و با توجه بـه شـرایط و اوضـاع و احـوالی کـه در آن قـرار دارد، طرحی برای انجام سایر مراحل تجزیه و تحلیل سیستم تهیه مینماید و بر طبق آن عمل میکند. هدف از تهیه این طرح عبارت است از: پیش بینی و زمان بندی اقداماتی که برای انجام تجزیه و تحلیل ضرورت دارد. در این طرح، قلمرو بررسی (یعنی، قسمتهایی از سازمان که بررسی در آن جا انجام خواهد شد)، هزینه، منـابع و تسـهیلات مـورد نیـاز، مدت زمان لازم و روش کار، به طور خلاصه، درج مـی شـود بـه استحضـار مـدیریت رسانده میشود تا چنان چه مورد تأیید قرار گرفت، به مرحله اجرا گذارده شود.
3- مرحله سوم: جمع آوری اطلاعات
مرحله جمع آوری اطلاعات از مراحل مهم تجزیه و تحلیل سیستم است. هر چه صحت و دقت اطلاعات، بیشتر باشد، احتمال شناخت واقعیت و دسـتیابی بـه راه حـل مناسـب برای مشکل بیشتر خواهد شد. برای جمع آوری اطلاعات، ابتدا باید مشخص کـرد کـه اطلاعـات، از کـل آحـاد موجود در قلمرو بررسی کسب خواهد شد یا فقط از نمونهای از آنها. چنان چه کسـب اطلاعات از نمونه، مورد نظر باشد، بایستی در انتخاب نمونه، دقت کافی به عمل آید که نمونه منتخب نمایانگر واقعی گروه کلی یا جامعه مورد بررسی باشد
و از کلیه عناصر و طبقات موجود در قلمرو بررسی، نماینده یا نماینـدگانی، بـه تناسـب تعـداد واقعـی، در نمونه وجود داشته باشد و به این ترتیب، نمونه و گروه کلی، با یکـدیگر وجـوه تشـابه دقیقی داشته باشند. هرچه در انتخاب نمونه، دقت بیشتری به عمل آید، کـار تحلیلـی از دقت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای جمع آوری اطلاعات، روشهای متعددی وجود دارد که بـا توجـه بـه نـوع سازمان، ماهیت مشکل و ویژگیهای موقعیت، بایستی یک یا چند روش را برای کسب اطلاعـات برگزیـد. برخـی از روش هـای گـردآوری اطلاعـات عبارتنـد از: اسـتفاده از کتابخانه، کسب اطلاع از اسناد، مدارک، بایگانیهـا و آرشـیوها، مراجعـه بـه جـداول و نمودارهای سازمانی، مشاهده، تهیه و تنظیم پرسش نامـه و انجـام دادن مصـاحبه.
4- مرحله چهارم: طبقه بندی اطلاعات
آنالیست که تا این مرحله، تمام همت خود را صرف جمـع آوری اطلاعـات مختلـف از منابع گوناگون کرده است، اکنون با انبوهی از اطلاعات پراکنده مواجه اسـت. وی بـرای آن که به این اطلاعات خام معنا ببخشد و آنها را برای مراحل بعدی کارش آماده سازد،لازم است که آنها را به طریقی، ساده و قابل فهم کند، طبقه بندی نماید و نظـم بخشـد. در این مرحله، اطلاعات بر حسب رابطهای که با یکدیگر دارند و نیز بر مبنـای اهمیتـی که دارند، طبقه بندی میشوند، اطلاعاتی که زائد هستند، حـذف مـی شـوند و اطلاعـات مفید، منظم میگردند. طبقه بندی عبارت است که از مرتب کردن اطلاعات در گروههای مختلف، بر طبق یک روش منطقی و عقلایی که از پیش تعیین شده است.
* شیوه طبقهبندی، به ماهیت موضوع و نوع اطلاعات کسب شـده بسـتگی دارد. دراین مرحله آنالیست، اطلاعات گرد آمده را درجای مناسب خود قرار میدهـد، آنهـا را کدگذاری میکند. قدر مطلقها را به نسبتها یا به درصدها تبدیل مـی کنـد، آنهـا را در جداول و نمودارها طبقهبندی میکند و یا به طرق دیگـری تنظـیم مـینمایـد و بـه ایـن ترتیب، تجزیه و تحلیل و تعبیر و تفسیر آنها را آسان میسازد.
5- مرحله پنجم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این مرحلـه، آنالیسـت اطلاعـاتی را کـه از میـان انبـوه اطلاعـات، پـالایش شـده و طبقهبندی و تنظیم گردیدهاند، مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و میکوشد تـا ارتبـاط بین آنها را با یکدیگر و با سایر عوامل کشف کنـد. تجزیـه تحلیـل اطلاعـات یکـی از مهم ترین، تخصصیترین و ظریفترین مراحل در تجزیه و تحلیل سیستم هـا اسـت.
انواع همبستگی بین متغیرها
گاهی آنالیست در بررسیهایی که انجام میدهد، متوجه میشـود کـه بـین دو یـا چنـد عامل، ارتباط و همبستگی موجود است و تغییر در یکی از آنها، ایجاد تغییر در دیگری را به دنبـال دارد و بـه ایـن ترتیـب رابطـه علـت و معلـولی بـین آن هـا برقـرار اسـت. همبستگیها انواع مختلفی دارند:
1- همبستگی خطی و مستقیم (خستگی – ساعت کار)
وقتی کاهش یا افزایش در یک عامل (متغیر مستقل) سبب کاهش یـا افـزایش در عامـل دیگر (متغیر وابسته) بشود، بین آن دو عامل همبستگی خطی و مسـتقیم موجـود اسـت. سادهترین روش برای نشان دادن وجود همبستگی بین دو عامل، این است
که هـر زوج از این دو عامل روی محور مختصات نمایش داده شوند. در این جا چنان چـه دو عامـل خستگی و ساعت کار را روی محور مختصات نشان دهیم، وجود همبستگی مثبت بـین آن دو مشخص میشود. برای مثال اگر با افزایش ساعات کارکنان، میزان خستگی آن هـا افزایش یابد
فهرست:
روش تجزیه و تحلیل سیستمها
روشگردآوری اطلاعات
نمودارها
فرایند تجزیه و تحلیل سیستم و مراحل فرایند 11 مرحله همراه با توضیح(مرحله اول: شناخت مشکل و تبیین آن . مرحله دوم: ایجاد فرضیه، مرحله سوم: جمع آوری اطلاعات، مرحله چهارم: طبقه بندی اطلاعات و………)
لزوم به کار گیری ترکیبی از روشها
انواع همبستگی بین متغیرها
خلاصه
عنوان: پاورپوینت فصل سوم – مراحل تجزیه و تحلیل سیستمها
فرمت: pptx
تعداد صفحات: 65 اسلاید
تصویر پیش نمایش: