پاورپوینت مدیریت ارتباط سازمانی موثر در 60 سلاید در پاییز 1403 تهیه شده که برای دانشجویان رشته مدیریت مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید
بخشی از متن:
انواع ارتباط سازمانی
اجازه دهید ابتدا انواع مختلف ارتباطات که در یک سازمان بین افراد برقرار میشود را بیاموزیم تا از تأثیر آنها بر سازمان مطلع شویم:
۱- ارتباط رسمی (Formal Communication)
ارتباطات رسمی یکی از رایجترین انواع ارتباط سازمانی است که در اکثر کسب و کارها اجرا میشود. ارتباطات رسمی از طریق کانالهای ارتباطی از پیش تعیین شده توسط مدیران و کارکنان صورت میگیرد. ارتباطات رسمی بیشتر در سازمانهایی صورت میگیرند
که دارای «ساختار سازمانی سلسله مراتبی» هستند. در چنین سازمانهایی، کارکنان نمیتواند مستقیماً با مدیریت عالی ارتباط برقرار کند و ارتباط بین آنها از طریق مدیران میانه صورت میگیرد.
۲- ارتباط غیررسمی (Informal Communication)
این نوع ارتباط سازمانی، نقطه مقابل ارتباطات رسمی است. ارتباطات غیررسمی از طریق کانالهای رسمی صورت نمیگیرند. سازمانهایی که از ارتباطات غیررسمی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده میکنند
عوامل قابلتوجه در ارتباطات سازمانی
با وجود اینکه یکی از نکات مهم و اساسی در رابطه با روابط مدیر-کارکنان، نقش ارتباطات در توسعه و تکامل این روابط است اما متاسفانه توجه چندانی به اینکه یک فرد چگونه میتواند رابطه بهتری ایجاد کند، نشده است. برای برقراری ارتباطات موثر سازمانی لازم است اصول زیر از سوی مدیران رعایت شود:
1- گوش دادن (گوش شنوا داشتن): هنر خوب گوش کردن، یکی از مهارتهای برقراری ارتباط موثر است. نباید فراموش کرد که گوش دادن با شنیدن فرق دارد چراکه شنیدن فقط گرفتن ارتعاشات صوتی است اما گوش دادن معنابخشی به شنیدههاست. بسیاری از مدیران، به جای گوش دادن، فقط میشنوند که این موضوع، آغاز اختلال در ارتباطات آنها با سازمانشان را کلید خواهد زد.
2- صریح و صادق بودن: ابهام و بیصداقتی در ارتباطات، سر منشأ بسیاری از مسائل و مشکلات خواهد شد. اگر ارتباطی فاقد صداقت باشد ارتباط یا قطع شده یا به شکل مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه مییابد.
3- همدلی و همدردی: در حقیقت، همدردی تلاشی است برای درک دنیای ذهنی طرف مقابل. برای همدلی باید خود را جای دیگران بگذاریم و از دریچه چشم آنها نگاه و احساس کنیم.
چگونه ارتباطات سازمان را بهبود دهیم؟
1- شناسایی موانع در ارتباطات سازمانی
موانع متعددی بر سر راه ارتباطات سازمانی قرار دارد که اغلب شناسایی آنها در نگاه اول دشوار است. برای مثال استفاده از کانالهای نامناسب و زبان پیچیده ازجمله عواملی است که میتواند باعث بیعلاقگی یا انزوا در کارکنان یک کسبوکار شود. بنابراین باید شرایطی که موجب ایجاد این قبیل مشکلات میشوند را تجزیهوتحلیل کنید تا بتوانید موانع را شناسایی و برطرف کنید.
2- پذیرشپذیری را بهبود بدهید
گروههای کاری طیف گستردهای از روابط را تجربه میکنند. اگرچه بیشتر این روابطْ ساختاری افقی دارند اما همچنان در اغلب آنها، روابط عمودی هم وجود دارد که موجب میشود برخی کارمندان در مقابل رهبران خود، راحت نباشند و استرس داشته باشند.
3- ایجاد پایگاه دانش
برای انطباق با تقاضای بازار، شرکتها باید بهطور مداوم اهداف و استراتژیهای خود را اصلاح کنند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که مجبور شوید اعضای تیم خود و همچنین ابزارهای دیجیتالیای را که با آنها کار میکنید، تغییر دهید. شما میتوانید با ایجاد یک پایگاه دانش به کارکنان خود کمک کنید
اصول ارتباطات
ارتباط کارآمد و موثر همیشه مبتنی بر برخی اصول و بنیادهای فراگیر است. که تحقق این اصول وجود ارتباط صحیح را میسر می سازد. اصولی که در هر نوع ارتباطی حضور دارند و ارتباط میان فرستنده و گوینده ارتباط را میسر می سازند.
1- اصل اول: فرآیند ارتباطی چرخه ای است
منظور از چرخه ای بودن ارتباط این است. که ایجاد ارتباط همیشه میان یک فرستنده و یک گوینده قابل تحقق است. و اساسا ارتباط یک طرفه یا یک سویه امکان تحقق ندارد. هر یک از ما ابتدا اطلاعات را از جهان پیرامونمان دریافت می کنیم. و سپس با تحلیل معنای آن نسبت به آن واکنش نشان داده و مجددا آن را تبادل می کنیم.
و…….
فهرست:
ارتباط سازمانی چیست؟
انواع ارتباط سازمانی
فواید ارتباط سازمانی
چالشهای ارتباط سازمانی
ویژگیهای ارتباطات سازمانی مؤثر
استراتژیهای ارتباط سازمانی برای مدیران
اهمیت ارتباطات سازمانی موثر
عوامل قابلتوجه در ارتباطات سازمانی
سبکهای ارتباط سازمانی
چگونه ارتباطات سازمان را بهبود دهیم؟
اصول ارتباطات
عنوان: پاورپوینت مدیریت ارتباط سازمانی موثر
فرمت: pptx
تعداد صفحات: 60 اسلاید
تصویر پیش نمایش: