پاورپوینت بررسی و کاربرد تاپسیس TOPSIS در تصمیم‌ گیری چند معیاره

پاورپوینت بررسی و کاربرد تاپسیس TOPSIS در تصمیم‌ گیری چند معیاره

دسته بندی:

قیمت: 29000 تومان

تعداد نمایش: 1 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 اکتبر 2024

به روز رسانی در: 16 اکتبر 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت بررسی و کاربرد تاپسیس TOPSIS در تصمیم‌ گیری چند معیاره در 40 اسلاید در پاییز 1403  تهیه شده که برای دانشجویان رشته مدیریت مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید

بخشی از متن:
تکنیک تاپسیس (TOPSIS)
روش تاپسیس یکی از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) است که به رتبه بندی گزینه ها می پردازد. در این روش از دو مفهوم “حل ایده آل” و “شباهت به حل ایده آل” استفاده شده است. حل ایده آل چنان چه از اسم آن پیداست، آن حلی است که از هر جهت بهترین باشد که عموما در عمل وجود نداشته و سعی بر آن است که به آن نزدیک شویم. به منظور اندازه گیری شباهت یک طرح (یا گزینه) به حل ایده آل و ضد ایده آل، فاصله آن طرح (یا گزینه) از حل ایده آل و ضدایده آل اندازه گیری می شود.
سپس گزینه ها بر اساس نسبت فاصله از حل ضد ایده آل به مجموع فاصله از حل ایده آل و ضد ایده آل ارزیابی و رتبه بندی می شوند. واژه TOPSIS از حروف اول عبارت Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution گرفته شده است    TOPSIS یک مساله MADM با گزینه های m را به عنوان یک سیستم هندسی با نقاط m در فضای n بعدی مشاهده می کند.
روش مبتنی بر این مفهوم است که گزینه جایگزین باید کمترین فاصله را از راه حل مثبت ایده آل و طولانی ترین فاصله از راه حل منفی ایده آل داشته باشد. TOPSIS شاخصی به نام شباهت با راه حل مثبت ایده آل و دوری از راه حل منفی ایده آل را تعریف می کند.

مزایای روش تاپسیس
1- تصمیم گیری در صورت وجود معیارهای مثبت و منفی (حتی توام با هم در یک مساله) امکان پذیر است. معیارهای مثبت معیارهایی هستند گه جنبه سود دارند مثل کیفیت کالا و معیارهای منفی معیارهایی هستند که جنبه ضرر دارند مثل سختی کار.
2- برای تعیین بهترین گزینه می توان تعداد قابل توجهی معیار را مورد بررسی قرار داد در حالی که در روش AHP یا روش ANP عملا و ذاتا در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد.

3- این روش ساده و دارای سرعت مناسب است و برای تعداد زیادی گزینه و معیار به خوبی پاسخگو است.
4- در روش تاپسیس به راحتی می توان معیارهای کیفی را کمی کرد و تصمیم گیری با وجود معیارهای کیفی و کمی میسر است.

الگوریتم اجرایی تاپسیس (TOPSIS)
در رتبه‌بندی گزینه‌ها به روش TOPSIS گزینه‌هایی که بیشترین تشابه را با راه‌حل ایده آل داشته باشند، رتبه بالاتری کسب می‌کنند. فضای هدف بین دو معیار به عنوان نمونه در شکل نشان داده شده است. در اینجا A+ و A- به ترتیب، راه حل ایده آل و راه حل ایده‌آل منفی است. گزینه A1 به نسبت گزینه A2 فاصله کمتری تا راه حل ایده آل و فاصله بیشتری را تا راه حل ایده آل منفی دارد.

* فاصله از ایده‌آل مثبت و منفی
هدف تکنیک تاپسیس : انتخاب بهترین گزینه براساس تعدادی معیار
ملاک انتخاب گزینه: حداکثر فاصله از ایده‌آل منفی و حداکثر نزدیکی به راه‌حل ایده‌آل (مثبت)

فهرست:
تکنیک تاپسیس (TOPSIS)
مزایای روش تاپسیس
مراحل روش تاپسیس
مثال روش تاپسیس
الگوریتم اجرایی تاپسیس (TOPSIS)
گام‌های روش تاپسیس (TOPSIS)
محاسبه ایده آل‌های مثبت و منفی

 

عنوان: پاورپوینت بررسی و کاربرد تاپسیس TOPSIS در تصمیم‌ گیری چند معیاره
فرمت: pptx
تعداد صفحات: 40 اسلاید
تصویر پیش نمایش:

243 1

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید