پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت

پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت

دسته بندی:

قیمت: 39000 تومان

تعداد نمایش: 44 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 10 دسامبر 2024

به روز رسانی در: 10 دسامبر 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت

پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت در 60 اسلاید در پاییز 1403 تهیه شده که برای دانشجویان رشته مدیریت مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید

بخشی از متن:

مقدمه  

اگر در مقام ناظر به سازمانی وارد شوید و به افرادی که در آن سـازمان فعالیـت دارنـد، نظر افکنید، مشاهده می‌کنید که هر کدام به کاری مشغول هستند. شما ممکن است آن‌ها را در حال نوشتن؛ بررسی پرونده ای؛ تایپ کردن نامه ای؛ صحبت با یکـدیگر؛ نوشـیدن چای؛ گله از خستگی؛ راه  رفتن؛ کارکردن با ماشین حساب؛ تفکر و غیره مشاهده کنیـد. هر کدام از آن‌ها نقشی را انجام می‌دهد
که این نقش قاعدتاً بایستی در تحقـق بخشـیدن به هدف عالیه سازمانی مؤثر باشد. به عبارت دیگر، وظایف، اختیارات و مسـئولیت هـای هر فرد به نحوی سازماندهی شده است که هدف نهایی سازمان متحقق گردد. چگونگی این سازماندهی است که می‌تواند دست یافتن به هدف را با کیفیتی مطلوب تضمین کند و سبب اعتلای شخصیت افراد و نیز سازمان شود یا منابع و امکانـات موجـود را هـدر دهد، انرژی، وقت و نیروی انسانی را تلـف کنـد
و سـازمان  را بـه صـورت موجـودیتی غیر فعال، غیر کارآمد و ضعیف در آورد که به حیاتی بی ثمـر و بـا کیفیتـی نـازل و غیـر مطلوب ادامه دهد. اگر ناظری که به این صحنه می‌نگرد تحلیل کننده سازمانی باشد، به آن چـه  کـه در جریان است دقیق تر خیره می‌شود و در نظاره خویش، غور بیشتری می‌کند و چـون بـه ابزارها و فنونی مجهز است، چنان چه نظاره‌‌اش به کشف کاستی‌ها، عیوب و نقایصی در سازمان منجر شود، برای رفع آن‌ها، از آن ابزارها و فنون کمک می‌گیـرد و بـرای ایجـاد بهبود در سیستم‌ها و روش‌های موجود در سازمان، تلاش می‌کند.
در واقع تحلیل کننـده سازمانی به بررسی و مطالعه کار می‌پردازد. مدیرانی که هدف سازمان خود را می‌دانند و در پی یافتن راه‌های مناسبی جهت دستیابی به هدف هستند، به امر بررسی و مطالعه کار یا مهندسی روش‌ها، علاقه نشان می‌دهند و از تحلیل کنندگان سازمانی می‌خواهند که به این مهم بپردازند. در مطالعه کار از تکنیک‌هایی، مانند روش سنجی و کارسنجی اسـتفاده می‌شود که به افزایش بهره وری سازمانی منجر می‌شوند.
* روش سنجی بـه  بررسـی دقیـق روش‌های انجام کار در وضعیت موجود و رفع نقـایص و نارسـایی هـای  آن هـا و ارائـه روش‌های بهتر و مناسب تر می‌پردازد.

* کارسنجی، برای انـدازه گیـری علمـی کـار و تعیین زمان مورد نیاز برای انجام کار معینی توسط یک فرد واجد شرایط اقدام می‌شـود.

علاوه بر فنونی که جهت اصلاح سیستم‌های موجود، می‌توانند مـورد  اسـتفاده  آنالیسـتواقع شوند، وی قادر است از تکنیک‌هایی نیز برای پیش بینی، زمان بندی و برنامـه ریـزی کارهای آتی سازمان سود جوید و در صورت درخواست مدیران و مسـئولان سـازمانی، آن تکنیک‌ها را به کار گیرد.

بررسی تقسیم کار 

نحوه تقسیم کار بین کارکنان، معمولاً با اشکالاتی مواجه است، زیرا در توزیع اولیه کار،دقت کافی به عمل نمی‌آید و از اصول صحیح و علمی و منطقی در این زمینه بهره گیری نمی‌شود و در نتیجه، احتمال بسیار دارد که بار کاری، به طور عادلانه بین کارکنان توزیع نشود، برخی با کمبود کار و بعضی با تـراکم کـار مواجـه شـوند.

بخصـوص در بخـش دولتی، قسمت عظیمی از نیروی انسانی شاغل در دستگاه‌ها با کم کـاری هـا، تکرارهـا و تداخل‌های وظیفه ای، جایگزینی‌های نامناسـب و سـایر بیمـاری هـای سـازمانی درگیـر هستند و از دانش و توان بالقوه آنان به طور مؤثر استفاده نمی‌شود. ابزاری که در بررسی نحوه تقسیم کار مورد استفاده قرار  میگیرد، جدول تقسیم کـار اسـت کـه بـا کمـک آن میتوان تصویری از وضع موجود تقسیم کار در سازمان به دست آورد و با دقت بر روی تصویر بهدست آمده، بر کمبودها، نارسایی‌ها، تراکم‌ها، تکرارهـا و سـایر نقـاط ضـعفسازمان در وضع موجود آگاه شد و با کسب شناخت کافی، جدولی بـرای تقسـیم کـارپیشنهاد کرد که با پیاده کردن آن، کمبودها و نقـایص بـر طـرف شـوند.

محدودیت‌های جدول تقسیم کار

مهم‌ترین محدودیت‌های جدول تقسیم کار، عبارتند از:

1- چون برای تهیه جدول تقسیم کار در وضع موجود، از همکاری خود کارکنان استفاده می‌شود، ممکن است کلیه مفاد آن با واقعیت، منطبق نباشد و احتمال داده می‌شود که برخی از شاغلین، به خاطر ترسِ از دست دادن شغل خود و یا متهم شدن به کم کاریو تنبلی و نگرانی‌هایی از این قبیل، اطلاعات واقعی را در اختیار آنالیست قرار ندهند.

2-  تعیین زمان در مورد بعضی از وظایف، به طور دقیق، میسر نیسـت و کارکنـان ممکـن است از این نظر دچار درد سر شوند و این عامل، یک اثر منفی در کـل جریـان تهیـه جدول تقسیم کار بگذارد.

تمهیدات لازم جهت رفع محدودیت‌های جدول تقسیم کار  

برای این که تأثیر عوامل منفی در فرایند تهیه و تنظـیم جـدول تقسـیم کـار بـه حـداقل برسد، اتخاذ تدابیری ضروری است. برخی از این تدابیر عبارتند از:

1- تشکیل جلسه توجیهی با کارکنان و سرپرست مستقیم آنان، به منظور ارائـه اطلاعـات لازم درباره هدف از تهیه جدول تقسیم کـار و چگـونگی تنظـیم آ ن در ایـن جلسـه، آنالیست بایستی بکوشد تا اعتماد کارکنان را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز جلب کند و با ایجاد اطمینان خاطر در آنان، از این که نتیجه کار، در نهایت به ساده سازی کـار و اصلاح روش‌ها و سیستم‌های موجـود منتهـی مـی شـود
و بـه نفـع  آن هـا و سـازمان متبوعشان خواهد بود، زمینه همکاری هر چه بیشتر آنـان را فـراهم آورد و در مـورد نحوه و چگونگی همکاری کارکنان توضیحات کافی ارائه دهـد و در صـورت لـزوم جلساتی برای این منظور تشکیل دهد.
2- در مورد آن بخش از وظایفی که تعیین دقیق زمان لازم برای انجام آن‌ها ممکن نیست بایستی از کارکنان خواسته شود که زمان مزبور را به طور تقریبی تعیین کنند و از ایـن نظر به خود نگرانی راه ندهند.

فهرست:

مقدمه
بررسی تقسیم کار
مزایای تهیه جدول تقسیم کار
محدودیت‌های جدول تقسیم کار
مراحل تهیه و تنظیم جدول تقسیم کار
تهیه جدول تقسیم کار پیشنهادی
خلاصه

عنوان: پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 60 اسلاید

تصویر پیش نمایش:

پاورپوینت فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در مدیریت

پاسخ دهید