پاورپوینت قیمت و محصول در علم اقتصاد
پاورپوینت قیمت و محصول در علم اقتصاد در 36 اسلاید در بهار 1403 تهیه شده که برای دانشجویان رشته اقتصاد مفید است. این پاورپوینت به راحتی قابل ویرایش است و در ادامه بخشی از محتوای آن را برای شما قرار داده ایم و پس از آن نیز فهرست محتوای پاورپوینت و همچنین تصویری از پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت را نیز قرار داده ایم و در صورتی که مایل باشید می توانید این پاورپوینت را خریداری نموده و به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشید.
بخشی از متن:
تعریف علم اقتصاد و کاربرد آن
در یک تعریف کلی میتوان گفت، اقتصاد علمی است که بررسی میکند اشخاص، دولتها، شرکتها و کشورها چگونه امکانات و عوامل تولید کمیاب و محدود موجود در طبیعت را به تولید کالاها و خدماتی اختصاص دهند که آن کالاها و خدمات بتواند بیشترین خواسته و نیازمندیهای نامحدود بشر را تامین کنند. برخلاف تصور عام تمام هدف علم اقتصاد سودآوری نیست بلکه هر فرد یا جامعه یا بنگاه پس از تعیین اهداف خود برای یافتن بهترین راه رسیدن به اهدافش از علم اقتصاد کمک میگیرد.
کانون توجه علم اقتصاد بر این است که عوامل اقتصادی چگونه رفتار و تعامل میکنند و اقتصادهای مختلف چگونه کار میکنند. در این راستا، یک تقسیمبندی اولیه کتابهای پایهای اقتصاد، اقتصاد خرد (Microeconomics) دربرابر اقتصاد کلان (Macroeconomics) است. اقتصاد خرد، رفتار عوامل پایهای اقتصاد، شامل عوامل فردی مانند خانوارها و شرکتها یا خریداران و فروشندگان و یا به طور کلی مصرفکنندههای انفرادی را بررسی میکند. در مقابل اقتصاد کلان، کلیت اقتصاد و عوامل مؤثر بر آن شامل بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و سیاست پولی و مالی را تحلیل میکند.
هدف های کلی
آدام اسمیت در قرن ۱۸ میلادی اقتصاد را چنین تعریف کرده است: شاخهای از دانش است که یک دولت مرد یا قانونگذار با دو هدف فراهمآوردن درآمد مناسب و بهبود زندگی مردم و دومی تأمینکردن درآمد برای دولت در جهت هزینهکردن در خدمات عمومی از آن بهره میبرد.
هدف های رفتاری
به صورت کلی، «اقتصاد رفتاری» (Behavioral Economics) به جستجوی روشی برای دقیقتر و عملیتر کردن مدلهای اقتصادی میپردازد. در واقع، هدف اقتصاد رفتاری نزدیکتر کردن تحلیلهای اقتصادی به دنیای حقیقی است. همچنین اقتصاد رفتاری، موضوعاتی پیرامون انگیزهها، تحلیل هزینه و فایده، علت و معلول و کارایی اقتصادی را نیز بررسی میکند.قتصاد رفتاری با در نظر گرفتن نگرشهای برگرفته شده از روانشناسی، علوم اعصاب، جامعهشناسی، سیاست و حقوق به غنیتر کردن «علم اقتصاد متعارف» (Conventional Economics) کمک میکند. در نتیجه، تحلیلهای اقتصادی متنوعتر و مفیدتر خواهند بود زیرا بر اساس فروض واقعیتری پایه گذاری شدهاند. در اقتصاد رفتاری، انسانها ماشینهایی محاسبهگر به شمار نمیروند بلکه آنها را تصمیمگیرندگانی در نظر میگیریم که با توجه به «شوق» (Passion) و منطق خود دست به عمل میزنند.
تعریف رقابت انحصاری
رقابت انحصاری، بازاری است که تعداد زیادی تولیدکننده محصولات خود را ارائه میکنند. این کالاها تا حدود زیادی به هم شبیه هستند و تمایز آنها بیشتر در برند، بستهبندی، کیفیت ظاهری و موارد این چنینی است. ویژگی بارز بازار رقابت انحصاری این است که در کوتاه مدت ممکن است یک شرکت شبیه انحصارگر عمل کند و به سود اقتصادی دست پیدا کند ولی در بلند مدت، شرکتهای دیگر وارد بازار میشوند و از طریق ایجاد تمایز در محصولات، منجر به ایجاد رقابت کامل در بازار میشوند
و با افزایش تعداد شرکتها، آنها نمیتوانند سود اقتصادی کسب کنند. ورود و خروج در بازار رقابت انحصاری با موانع کمی روبهرو است و عرضهکنندگان تا حدودی روی قیمتگذاری تأثیرگذار هستند ولی تفاوت قیمت فاحشی میان محصولات وجود ندارد. البته این ویژگیها بیشتر برای کوتاه مدت است و در بلند مدت این بازار شبیه بازار رقابت کامل رفتار میکند. با توجه به تمایزی که محصولات دارند، نمیتوان محصولات را برای مدت طولانی با قیمتی با سود اقتصادی به فروش رساند مگر در مواقعی که وفاداری مشتری به برند وجود داشته باشد و به این دلیل تمایز به صورت ویژگی جدید محصولات موجود یا معرفی محصول جدید همیشه اتفاق میاُفتد.
فهرست:
تعریف علم اقتصلاد و کاربرد آن
هدف های کلی
هدف های رفتاری
تعریف رقابت انحصاری
به حداکثر رساندن سود
خصوصیات رقابت انحصاری
مفاهیم کارایی بلند مدت رقابت انحصاری
مقایسه رقابت انحصاری با رقابت کامل
محصولات متمایز
رقابت غیر قیمتی
قیمت و تولید
رقابت کامل
مزایا و معایب بازار رقابت کامل
بازار هدف
عنوان: پاورپوینت قیمت و محصول در علم اقتصاد
فرمت: pptx
تعداد صفحات: 36 اسلاید
تصویر پیش نمایش: