پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان

پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 89 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 15 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان

پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان ppt در 46 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد، محل سجده. مکانی امنو آرام برای خلوت کردن با پروردگار و البته ملاقات با بنده‌هایش. در طول تاریخ از اولین مسجد در مدینه‌ی منوره تا مساجد جدید و مدرن، معماری مساجد از جایی تا جای دیگر و از زمانی به زمان دیگر دست‌خوش تغییراتی شده‌ است. یکی از مساجد بسیار زیبا مسجد کبود شهر ایروان با تاریخی عجیب واقع در کشور ارمنستان می‌باشد که بازدید از آن به هر گردشگری در آن کشور پیشنهاد می‌شود.

 

 

معرفی مسجد کبود ایروان

مسجد کبود که با نام‌های مسجد پارسی، مسجد آبی آسمانی و مسجد گک جامی نیز شناخته می‌شود، در قرن ۱۸ میلادی بنا گردید. گزارش شده این مسجد با معماری نسبتا ساده و فاقد هرگونه المان مجلل ، توسط فرمانروای محلی، ” حسین علی خان” در دوره‌ی سلطنت نادرشاه افشار ساخته شده است. ساخت بنا در سال ۱۷۶۰ آغاز گردیده، و بین سال‌های ۱۷۶۴ تا ۱۷۶۸ به اتمام رسیده است.  در دوران حکم‌فرمایی حکومت صفوی، مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی امپراطوری سرزمین پارس اعلام می‌شود. این مسجد به عنوان مسجدی ایرانی، از شاخه‌ی ۱۲ امامی پیروی می‌کند.

مسجد کبود که به دلیل رنگ غالب آبی در ورودی و کاشی‌هایش این لقب را گرفته‌ است، بیش از ۲۱.۳۰۰ متر مربع از زمین‌های درجه یک را پوشش داده است. این مسجد دارای محوطه‌ی محصور داخلی، سالن‌های ملاقات (صحن اصلی مسقف) و مدرسه‌ی علمیه است.

 

 

تاریخچه مسجد کبود ایروان

ارمنستان در طول تاریخ تحت سلطه‌ی امپراتوری‌های مسلمان زیادی بوده است. پارس‌ها یکی از این فرمانروایان هستند و در حال حاضر مسجد کبود تنها مسجد باقی مانده‌ی ایروان محسوب است. خواست‌گاه دقیق مسجد قابل ردیابی نیست ولی ساخت‌ وساز آن از سال ۱۷۶۴ آغاز شده و در همان دهه به اتمام رسیده است. اعتقاد بر این است که این بنا به دستور حسین‌ علی خان، حاکم محلی وقت ساخته شده. از این مسجد به عنوان مسجد جمعه‌ی اصلی استفاده می‌شده است. سردر و گنبد به زیبای و دقت با کاشی‌های آبی رنگ تزیین شده‌اند. بارگاه اصلی دارای فواره‌ای با یاخته‌های دور تا دور می‌باشد. این بنا همچنین توسط نارون‌های سرخ محصور شده بوده.

سال بنای مسجد نشان از دوره حکومت پارسیان بر ایروان و ارمنستان شرقی دارد. در آن زمان ایروان مرکز استانی با حدود ۲۰.۰۰۰ نفر جمعیت بوده است. در نتیجه‌ی جنگ‌های روسی-ایرانی در سال‌های ۱۸۲۷-۱۸۲۸، به نظر می‌رسد هم ایروان و هم ارمنستان شرقی تحت کنترل مستقیم  امپراتوری روس‌ درآمده‌اند. پس از آن‌که عهدنامه‌ی ترکمنچای به امضا رسید، رود ارس به عنوان مرز بین منطقه‌ی تحت حکومت روس‌ها و ایران شناخته شد. جالب این است که این رود حتی امروز هم مرز بین ایران و ارمنستان جنوبی را مشخص می‌کند. پس از استقرار قوانین روسی بر این سرزمین، مسجد کبود تبدیل به بزرگ‌ترین مسجد از بین ۸ مسجد فعال شد.

 

 

معماری مسجد کبود ایروان

سردر و گنبد با کاشی‌های آبی رنگ تزیین شده‌اند. بارگاه اصلی دارای فواره هایی است همچنین دورتادور آن پر از نارون های سرخ است. از نظر معماری، نمی‌توان مسجد کبود ایروان را با مساجد کبود استانبول، مثل”مسجد  سلطان احمد” مقایسه کرد. همچنین در   مقایسه  با مسجد تبریز در ایران، هم از نظر معماری غنی نیست. در قسمت پشتی مسجد، معماری آن به سبک پارسی است. معماری بخش درونی مسجد، از نوع مینیمال است. در معماری داخلی از کاشی کاری ایرانی و خطاطی استفاده نشده است.محراب و منبر مسجد، ساده ساخته شده است و محراب به شکل فرورفتگی ای در دیوار است که جهت مکه را نشان می دهد. منبر نیز سکویی پله‌دار است.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

تاریخچه

مسجد کبود در طول دوره‌ی شوروی سابق

مسجد کبود پس از دوران شوروی

پس از بازسازی

خصوصیات جغرافیایی مسجد کبود ایروان

معماری

مشخصات ساختمان مسجد کبود ایروان

ساختار گنبد

گنبدهای شبستان‌های شرقی و غربی گنبدخانه

نمای داخلی مسجد کبود

مراکز دیدنی نزدیک مسجد کبود ایروان

تصویر پلان ها

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 46 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد کبود ایروان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید