پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران

پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 227 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران

پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران ppt در 55 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

فرح آباد تفرجگاه شاه عباس بود و بناهایی چون کاخ جهان نما، پل، میدان، حمام و مسجد در کنار بافت روستایی فرح‌آباد شکل گرفته بودند. این روستا در 25 کیلومتری شمال ساری واقع است که در فاصله کمی بقایای کاخ جهان‌نما‌، پل، حمام در کنار رودخانه تجن قرار گرفته‌اند.

با توجه به اسناد تاریخی و سفرنامه‌ها، به نظر می‌رسد مسجد فرح آباد در یک ضلع میدانگاهی قرار گرفته بود که این میدان بر اساس تناسبات موجود در میدان نقش جهان ساخته شده بود و در اضلاع دیگر میدان ، دهانه بازار و کاخ جهان نما قرار داشته است.

 

 

درباره مسجد

مسجد فرح آباد ساری، در بخش فرح آباد این شهر قرار گرفته است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول صفوی احداث شده است. نام قدیم فرح آباد، طاهان بوده است و چون شاه عباس آن نقطه را مناسب ایجاد شهر دید، دستور داد در آن جا دولت خانه و عمارات عالیه و نیز بازار و حمام و مسجد و کاروانسرا بسازند و خود آن خطه را فرح آباد نامید.

 

 

مشخصات مسجد فرح آباد

مسجد درزمینی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر قرار دارد و از آجر و ملات  ساروج ساخته شده  است. ساختمان بصورت چهار ایوانی بنا شده و دارای سردر ورودی بزرگی است که همچون سایر مساجد دوره صفویه، در قسمت ورودی، ایوانها و طاق نماها مزین به کاشیهای رنگارنگ است.

در قسمت جنوبی مسجد شبستانی بزرگ با طاقهای هلالی روی ستونهای عظیم آجری قرار دارد. در اطراف حیاط یا میانسرا حجره‌ های یک طبقه برای درس طلاب دیده می ‌شود که پیرامون حیاط را گرفته است. ایوان اصلی مسجد با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ وجود دارد.

گنبد شبستان جنوبی از نوع دو پوش پیوسته ‌است که آن را با آجر پوشانده‌ اند. با توجه به نقشه‌ های بنا، به نظر می‌ رسد که گنبد خانهٔ مسجد پوش دوم داشته که یا ساخت آن ناتمام مانده یا آنکه تخریب شده ‌است. از مناره های مسجد فقط پایه‌ های آن باقی مانده است.

 

 

معماری مسجد فرح آباد

مسجد درزمینی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر قرار دارد. ساختمان مسجد از آجر و ملات آن ساروج است. ساختمان به صورت چهار ایوانی بنا شده و دارای سردر ورودی بزرگی می‌باشد که همچون سایر مساجد دوره صفویه، در قسمت ورودی، ایوان‌ها و طاقنماها مزین به کاشیهای رنگارنگ دارد. در قسمت جنوبی مسجد شبستانی بزرگ با طاقهای هلالی روی ستون‌های عظیم آجری قرار گرفته‌است. در اطراف حیاط یا میانسرا حجرههای یک طبقه برای درس طلاب دیده می‌شود که پیرامون حیاط را گرفته.ایوان اصلی مسجد با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ قرار دارد.

گنبد شبستان جنوبی از نوع دو پوش پیوسته‌است که آن را با آجر پوشانده‌اند. با توجه به نقشه‌های بنا، به نظر می‌رسد که گنبدخانهٔ مسجد پوش دوم داشته که یا ساخت آن ناتمام مانده یا آنکه تخریب شده‌است. از مناره های مسجد فقط پایه‌های آن باقی مانده است.

تزیینات دیگر مسجد به صورت کاربندی، مقرنس و گچبری است که در شبستان، قسمت فوقانی محراب، جلوخان و ورودی مسجد به چشم می‌خورد. در وسط حیاط حوضی واقع است که در گذشته از طریق تنبوشه‌های سفالی از ضلع شمالی مسجد آب وارد آن می‌شد. ساختمان مسجد از آجر، در اندازه‌های ضلع شمالی مسجد آب وارد آن می‌شد.کاشی‌های نقش‌دارِ به دست آمده از مسجد نشانهٔ آن است که نماهای صحن و سردرِ بنا کاشی‌کاری بوده‌است.

 

 

فهرست

مقدمه

درباره مسجد

مشخصات مسجد

موقعیت

شناخت و مطالعه وضعیت اقلیمی مسجد فرح‌آباد

بانی و سازنده

معماری مسجد

شناخت فضاهای مختلف مسجد فرح‌آباد

ورودی شمالی (سر درب اصلی)

هشتی‌ها

دالان یا دهلیز مسجد

حیاط مرکزی مسجد

گنبد خانه مسجد

شبستان

راهروها

مرمت و بازسازی

مصالح و تزیینات در مسجد فرح آباد

مصالح

تزیینات موجود در بنا

تصویر پلان معماری مسجد فرح آباد ساری

تصاویری از محیط اتوکدی

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 55 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد فرح آباد مازندران

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید