پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه

پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 161 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه

پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه ppt در 43 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

در ایران مساجد زیادی هست که تعدادی از آن ها به خاطر جذابیت های معماری همیشه در چشم هستند و گردشگران زیادی دارند. یکی از این مساجد تاریخی مسجد عمادالدوله کرمانشاه است که قدمت آن به زمان قاجاریه برمی گردد، مسجدی جذاب که به خوبی تاریخ و فرهنگ سرزمینمان ایران را به نمایش گذاشته است.

در سفر به جای جای دنیا عمارت های تاریخی زیادی را می بینید که هر کدام از آن ها هویت و تاریخ آن سرزمین را به تصویر کشیده اند و خود به تنهایی گویای روزگار گذشته آن شهرند. در بیشتر شهرهای ایران مساجد تاریخی زیبایی دیده می شوند که طراحی متفاوت آن ها خبر از دوره های تاریخی مختلف آن ها و عقاید مذهبی ساکنان پیرامونش می دهد. اسم کرمانشاه که می آید خیلی از ما یاد آثار معروفی مثل طاق بستان و کتیبه بیستون می افتیم، آثاری که در میراث جهانی یونسکو قرار دارند اما این دیار تاریخی آثار جذاب زیادی دارد، کافیست کوله بار سفر بندید و دل به دیدن آثار طبیعی و تاریخی این ناحیه بسپارید تا کرمانشاه را بهتر از قبل بشناسید.

در استان کرمانشاه آنقدر مساجد تاریخی از دوره های مختلف وجود دارد که با بازدید از آن ها معماری دوره های مختلف  در مقابل چشمانتان نمایان می شوند. یکی از باشکوه ترین و زیباترین مساجد این استان مسجد عمادالدوله است که امروز در بازار شهر کرمانشاه قرار دارد و ساختش به ۱۵۰ سال قبل برمی گردد. در ساخت این مسجد هنر معمار و روح معنوی آنچنان هنرمندانه با هم ترکیب شده که مطمئنا دلتان می خواهد ساعت ها خیره به طراحی مسجد شوید و هنر هنرمندان دوره قاجار را با دقت بیشتری به تماشا بنشینید. همین که وارد حیاط می شوید مسجدی چهار ایوانه به همراه یک مناره را می بینید که بخش های دیگری مثل صحن، ایوان، شبستان و … آن را کامل تر و جذاب تر کرده اند.

معرفی مسجد

بنای کنونی این مسجد مشتمل بر هشتی ورودی، صحن، شبستان ستون‌دار، حیات هشت ضلعی و بخش‌های خدماتی است، هشتی ورودی به صورت هشت ضلعی است و از طریق دالان نسبتا درازی به صحن مسجد راه پیدا می‌کند. بخش اصلی مسجد شبستان دارای ستون به شکل مستطیل است که در ضلع جنوبی صحن قرار دارد و پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی دو ردیف ستون ۵ تایی قرار گرفته است.

ستون‌ها آجری و به تعداد تقریبی ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر هستند که به کمک دیوارهای کناری، ۱۸ پوشش گنبدی را حمالی می‌کنند، گنبدها به جز گنبد میانی دهانه محراب، از نوع چهار بخشی هستند. گنبد میانی دهانه محراب از نوع عرق چینی و دارای تزئینات آجر لعاب دار است، به نظر می‌رسد که دهانه یا ناو ضلع شرقی شبستان بعدها به فضای شبستان اضافه گردیده و به همین دلیل است که محراب دقیقا در میانه ضلع جنوبی قرار ندارد.

تاریخچه مسجد عمادالدوله کرمانشاه

مسجد تاریخی عمادالدوله در حال حاضر در بازار کرمانشاه واقع شده و در اواخر قرن 13 هجری قمری و به همت امامقلی میرزا عمادالدوله از والیان و مرزداران منطقه احداث شد. معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه تلفیقی از زیبایی هنر دست سازنده و روح معنوی و دینی است که در نگاه اول، نظر گردشگر و بیننده را به خود معطوف ساخته و زبان به تحسین و تمجید را می گشاید. مسجد به صورت چهار ایوانه و با یک مناره بوده و از بخشهای مختلفی از جمله سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و حجره های متعدد تشکیل شده است. در حال حاضر، به عنوان حوزه علمیه امام صادق (ع) مورد استفاده قرار می گیرد.

موقعیت مسجد عمادالدوله

این مسجد در کوچه جنب سبزه میدان، خیابان معروف به مرحوم آیت‌الله« آقا اسدالله‌سلطان العلما آل آقا» معروف به امام جمعه بزرگ کرمانشاه واقع شده است.

معماری مسجد عمادالدوله

ایوان بخش جنوبی مسجد عماد الدوله کرمانشاه در حقیقت، ورودی اصلی بوده و دارای ارتفاع بیشتری است. استادکاران در این قسمت نسبت به سایر ایوان ها تزئینات زیباتری را انجام داده اند که بسیار جالب و تماشایی هستند. کف ایوان و ازاره با سنگ مرمر پوشیده شده و این تغییر در قرن اخیر صورت گرفته است. همچنین، در قسمت های بالای ازاره نیز میتوان کاشی کاری زیبایی را مشاهده کرد.

سازندگان این بخش از مسجد عمادالدوله آجرکاری ساده ای را برای دیوار و سطوح پوشش بنا در نظر گرفته و اجرا و آنها را بدون تزئینات ویژه ای بنا کرده اند. این در حالی است که گنبد جانب محراب در همین قسمت از مسجد بهره مند از تزئینات و زیباسازی است. محرابی در بخش میانه ضلع جنوبی شبستان بچشم می خورد که با تزئینات کاشی کاری زیبا و هنرمندانه ای نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می سازد. ستون ها نیز با مقطع های مربعی شکل به ابعاد 80 در 80 سانتیمتر ساخته شده که سازندگان گوشه ها را بریده و به این ترتیب، در ساقه به صورت یک هشت ضلعی زیبا و تماشایی خودنمایی می کنند.

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

تاریخچه

موقعیت

معماری

ویژگی های بنا

نکته مهم درباره بنا

قاپی شاه نجف

برج ساعت

حوزهٔ علمیه

تزئینات و کاشیکاری‌ها

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 43 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید