پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران

پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 218 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 15 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران

پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد شاه که با نام مسجد سلطانی نیز شناخته می‌شود، از مساجد قدیمی و مکان های دیدنی تهران است و در منطقه بازار تهران قرار دارد. این مسجد که پس از شکل‌گیری انقلاب ۱۳۵۷ شمسی به مسجد امام خمینی تغییر نام داد، در اول مهر ۱۳۶۳ شمسی به ثبت آثار ملی رسید. مسجد مربوط به دوره قاجار است و در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه، در سال ۱۲۴۰ قمری ساخته شده است. فتحعلیشاه همزمان با ساخت این مسجد، مساجد سلطانی بروجرد و قزوین را نیز ساخت، که مسجد سلطانی بروجرد نسبت به دو مسجد دیگر، دارای قدمت و مساحت بیشتری است. قدمت مسجد شاه تهران در حدود ۱۸۰  سال است که در سال ۱۳۰۷  قمری به دستور ناصرالدین شاه قاجار تعمیر شد و همچنین دو مناره در دو طرف گلدسته‌های مسجد ساخته شد، ساعت این مسجد نیز در عصر ناصرالدین شاه ساخته و در جای خود قرار داده شد.

 

 

معرفی مسجد شاه تهران

مسجد شاه تهران یا امام تهران یکی از مساجد پایتخت در دوره قاجار است. این مسجد که در مرکز خرید تهران واقع شده و یکی از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی این شهر است ، با داشتن معماری معتبر و تزئینات زیبا ، گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. مسجد شاه در منطقه بازار تهران به مسجد سلطانی معروف است. این مسجد که پس از انقلاب سال 1979 به مسجد امام خمینی (ره) تغییر نام داده است ، مسجد شاه تهران در اول اکتبر 1963 به ثبت رسیده است. این مسجد مربوط به دوره قاجار است و در سال 1240 در زمان سلطنت فتحعلی شاه ساخته شده است.

فتحعلی شاه به همراه ساخت این مسجد ، مساجد سلطانی بروجرد و قزوین را نیز ساخت ، که مسجد سلطانی بروجرد از دو مسجد دیگر قدیمی تر است. قدمت مسجد شاه تخت قدمت حدود 180 سال دارد که در سال 1307 به دستور ناصرالدین شاه قاجار تعمیر شد و دو مناره در دو طرف مسجد ساخته شد. این مسجد در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است.

 

 

تاریخچه مسجد شاه تهران

این مسجد قدمتی در حدود ۱۸۰ سال دارد و از زیباترین مساجد تاریخی تهران است. مسجد امام در زمان فتحعلی‌شاه قاجار (۱۲۱۲-۱۲۵۰ هـ. ق) بنا گردیده است. بر اساس مستندات تاریخی مسجد امام، بعد از مسجد جامع بازار یا جامع عتیق، دومین مسجد جامع بزرگ تهران به شمار می‌آمده است.
تاریخ دقیق برپایی ساختمان آن مشخص نیست. میرزا صالح شیرازی نخستین کسی است که دربارۀ این مسجد آگاهی‌هایی به دست می‌دهد و تاریخ پایان ساختمان آن را ۱۲۲۵ق نوشته است اما اعتمادالسلطنه تاریخ کتیبه ایوان گنبد‌خانه(۱۲۲۹ق) را ملاک قرار داده، و پژوهشگران معاصر تاریخ ساخت بنا را میان سالهای ۱۲۲۴-۱۲۲۹ق، و معمار سازندۀ آن را به احتمال بسیار عبدالله‌خان معمارباشی (معمار دربار فتحعلی‌شاه) ‌دانسته‌اند.

 

 

معماری مسجد شاه تهران

مسجد شاه تهران دارای وسعتی در حدود ۱۱ هزارمتر مربع است. مسجد دارای بنای۴ ایوانی است و مشتمل بر صحن میانی، ایوان‌های چهارگانه، گنبدخانه، شبستان‌های ستون‌دار، رواق‌ها، سردرها و جلوخان شمالی به همراه تزیینات زیبای کاشی‌کاری و گچ‌کاری، مقرنس و کتیبه‌ها است. مسجد دو سردر در بخش‌های شمالی، شرقی و غربی دارد. سردر غربی مسجد به بازار بزرگ و سردر شرقی آن به بازار صحافان ختم می‌شود. سردر شمالی بنا، اصلی‌ترین ورودی مسجد است که در سمت خیابان ۱۵ خرداد واقع است. این سردر دارای ۱۷ پله سنگی است که پایین‌تر از خیابان قرار گرفته است. درب مسجد دارای دو لنگه است و از جنس چوب ساخته شده است. این درب دارای ۴ متر ارتفاع و ۳ متر عرض است. در بالای درب مسجد کتیبه‌ای تاریخی قرار دارد که تاریخ ۱۲۴۱  قمری روی آن حک شده و زمان ساخت مسجد را نشان می‌دهد.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد شاه

تاریخچه

موقعیت

مشخصات بنا

معماری

صحن

شبستان ها

تزیینات

مسجد شاه و تاثیر در جریان تاریخ

مرمت و بازسازی مسجد امام

تصویر پلان ها

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد شاه تهران

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید