پاورپوینت معماری مسجد داراب

پاورپوینت معماری مسجد داراب

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 142 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 28 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد داراب

پاورپوینت معماری مسجد داراب ppt در 49 اسلاید  تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

تاریخچه مسجد داراب

مسجد جامع داراب را باید یکی از بی نظیرترین بناها از حیث معماری دانست. این مسجد از لحاظ سبک بنا در نوع خود در ایران بسیار بی نظیر و دارای مشخصه های منحصربفردی است. مسجد جامع داراب یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند سرزمین ایران است که در مرکز شهرستان داراب و در محله بازار واقع شده است.

در مقاله داراب پایتخت ایالتی در مورد این مسجد آمده است: این بنای جالب توجه به برج مدور یا مناره هایش در گوشه ها و سالنی ستوندار در میان آنها به شکل چنان برجسته ای از نوع مساجد متداول در ایران متمایز می گردد که برایش نمونه هایی هندسی تصویر شده است.

اختلاف نظر بر سر قدمت این بنای تاریخی منجر به انتشار مقالات مختلفی از طرف پژوهشگران در کتب تاریخی شده است. در این میان برخی از نویسندگان قدمت آنرا پیش از دوران صفویه و حدود دوران ایلخانان مغول می دانند و برخی مقارن با شکل گیری شهرستان داراب و جمعی نیز آنرا نزدیک به سلطنت شاه طهماسب دانسته و معماری آنرا متأثر از بناهای قبل از صفویه از جمله عمارت آجری عصر سلجوقی می دانند.

 

 

معماری مسجد داراب

مسجد جامع داراب بزرگترین مسچد داراب استکه در دوره صفویه ساخته شده و در مرکز شهر ثرار گرفته است. در نزدیکی در ورودی آن ،قطعه سنگی به ارتفاع تقریبی دو متر ونیم بر دیواره خارجی دیوار شمالی شبستاندبزرگ قرار داشته که تاریخ بنای مسجد در ان ذکر شده بود، اما هم اینک این قطعه سنگ از بین رفته است. در ضلع شمال شرقی مسجد ،شبستانی مستطیل شکل قرار دارد که طول آن در جهت شمال غربی – جنوب شرقی و عرض آن در جهت شمال شرقی – جنوبذغربی است.

در انتهای دو ضلع بلندتر شبستان ،ضلع شمال شرقی و جنوب غربی ، راهروهای نسبتا عریض با سقف مدور که از شبستان اصلی کوچک تر است،قرار دارد که به حیاط مسجد متصل می شود.دراطراف این راهروها،اتاق های کوچکی وجود دارد.هم چنین این شبستان به وسیله 9 دهلیز یا راهرو به حیاط متصل می شود .سقف راهروها و شبستان ودر پشت دیوار ایوان ضلع غربی ،محرابی با تقسیم بندی های مناسب و گچ بری قرار دارد.در چها ر سوی شبستان ،ایوان،دهلیزها،اتاقک هاوچهار مناره آجری یازده ضلعی که عرض هر ضلع نیم متر است،قرار دارد.

 

 

ساختار کلی مسجد داراب

ساختار کلی مسجد به دلیل وجود شباهت با عمارت خدای‌خانه مسجد عتیق شیراز (از بناهای قرون اولیه هجری قمری) و همچنین شباهت آن با یکی از عمارت‌های تاریخی کشور هندوستان همواره مورد توجه نویسندگان مختلف قرار گرفته است. اهمیت مسجد جامع داراب از لحاظ سبک ساختمانی مخصوص به آن است که به این بنای تاریخی و مهم آرامگاه اعتمادالدوله تهرانی در آگره هند و نیز خدای‌خانه مسجد جامع شیراز شباهت دارد و ارتباط و پیوستگی بیشتر فرهنگ و هنر دو کشور باستانی ایران و هند را در قرن ۱۱ هجری نشان می‌دهد و شیوه معماری مشترک ایران و هند و نمونه کارهای استادان ایرانی توام با تاثیر از معماری هندوستان در هر دو بنا به خوبی پدیدار است.

 

 

فهرست

چکیده

تاریخچه

مسجد جامع داراب

معماری مسجد داراب

روشنایی شبستان

ساختار کلی مسجد

مسجدی با مناره های  ۱۱ ضلعی

شهر داراب

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد داراب

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد داراب

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید