پاورپوینت آرامگاه برج طغرل

پاورپوینت آرامگاه برج طغرل

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 164 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 10 جولای 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت آرامگاه برج طغرل

پاورپوینت آرامگاه برج طغرل ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

چکیده

استفاده از علوم مختلف در سازه و معماری، و شهرسازی ایرانی از کسی پوشیده نیست، در بیشتر موارد به بررسی ارتباطهای هندسه و معماری پرداخته شده است، در این پژوهش بحث نور خورشید، هندسه و گاهشماری مورد اهمیت بیشتر است. اهمیت تاریخی و فرهنگی برج طغرل و مطرح بودن موضوع ثبت جهانی آن باعث انتخاب موضوع شد. برج طغرل در شهرستان ری معرفی شود و چگونگی عملکرد آن برای گاهشماری مردم آن زمان و یادگیری ما بررسی و بیان شود. هدف اصلی تحقیق شناخت برج طغرل و هماهنگی گاهشمار و عملکرد برج و بررسی چگونگی نمایش هنر و علوم ریاضیات و نجوم در کنار هم است. با استفاده از مرور مطالب تاریخی به تحلیل و بررسی مطالب این بنای ارزشمند پرداخته شده است.

 

تاریخچه برج طغرل تهران

سلجوقیان با داشتن وزیران فاخر ایرانی مانند خواجه نظام‌الملک از حکوت‌هایی بودند که پس از اسلام برپهناورترین سرزمین حکومت می‌کردند و همین امر نشان دهنده قدرت و عظمت پادشاهان سلجوقی می‌باشد. یکی از بناهایی که در این زمان ساخته شده برج طغرل است. برج طغرل تنها یکی از آثار ارزشمند تهران است که در فاصله نه چندان دوراز در شهر ری و در نزدیکی به آرامگاه ابن بابویه قرار گرفته است. این برج به دلیل سبک معماری و قدمت تاریخی اش سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این بنای آجری با ارتفاع ۲۰ متر، حدود ۹۰۰ سال پیش توسط فردی به نام محمد امین معمارباشی ساخته شد تا بیانگر هنر و تمدن پادشاهان زمان خودش باشد. در ساخت این برج علاوه بر مصالحی چون خشت خام و آجر از ماده‌ای به نام ساروج استفاده شده که همین امر باعث استحکام این بنا با توجه به بلاهای طبیعی تا به امروز شده است. ساروج درواقع ترکیبی است از پنج ماده ی سفیده ی تخم‌مرغ، پودر سنگ، پشم شتر و موی بز، آهک و خاکستر زغال می باشد. جالب است بدانید از آنجایی که شهرری در جاده ابریشم قرار گرفته است این برج نیز با آتشی که بربالای آن روشن می‌کردند همانند راهنمایی برای مسافرانی بوده است از خراسان به سمت ری در حرکت بودند.

 

معماری برج طغرل

برج طغرل با مساحتی بالغ بر ۴۸ متر مربع به‌شکل استوانه، با خشت و آجر و به سبک معماری رازی بنا شده است. در گذشته بر بالای این برج، به مانند برج‌های هم عصرش، گنبدی مخروطی شکل وجود داشته که در حال حاضر وجود ندارد. ارتفاع فعلی این برج بدون احتساب این گنبد در حدود ۲۰ متر است. ضخامت دیواره برج از ۱٫۷۵ متر تا ۲٫۷۵ متر و قطر داخلی و خارجی آن نیز به‌ترتیب ۱۱ و ۱۶ متر است.

 سطح بدنه بیرونی برج به ۲۴ تَرک تقسیم شده که این کار علاوه بر استحکام بنا و زیبا تر شدن آن، احتمالا نشان‌دهنده وقت در طول روز نیز بوده است. در قسمت فوقانی برج نیز تزئینات و کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته که متأسفانه طی قرون گذشته از بین رفته است. در زیر برج طغرل فضایی شبیه به سرداب یا آب‌انبار وجود دارد که احتمالا هدف اصلی از ایجاد آن، سالم ماندن پی این برج و جلوگیری از پوسیدگی قسمتی از برج است که در زیر زمین قرار دارد.

 

مرمت و بازسازی

این برج مورد مرمت و بازسازی‌های متعددی قرار گرفته که باعث شده تا امروز پابرجا بماند. اولین مرمت در پایان ۳۵ سالگی پادشاهی ناصرالدین شاه انجام شد که این بنا را از زوال نجات داد و لوحی از مرمر، سردربنا نصب شد اما باعث حذف یکسری ظریفکاری‌ها و همچنین گنبدی که منقش به کتیبه‌کوفی بود شد. سپس این بنا تا سال‌های سال وتا نزدیکی انقلاب ۱۳۵۷ به صورت متروکه رها شده بود اما در سال ۱۳۷۷ بازسازی از سرگرفته شد و سرانجام در سال ۱۳۷۹ تمام شد.

سپس این بنا توسط شهرداری محوطه سازی شد و امکانات رفاهی متنوعی مانند فرهنگسرا، کتابخانه، موزه و رستوران در نزدیکی آن ایجاد شد. امروزه اگرچه برج طغرل نمایی به ظاهر سالم دارد اما دارای ترک‌هایی میباشد که تکان‌های مترو در زیر زمین به مرور زمین می‌تواند تهدید برای این بج محسوب شود.

 

فهرست

چکیده

تاریخچه برج طغرل تهران

برج طغرل ری

معماری برج طغر

ویژگی ‌های برج طغرل

برج طغرل مانند یک ساعت آفتابی عمل می‌کند

در برج طغرل می‌توانید پژواک صدایتان را بشنوید

کاربری برج طغرل

انعکاس برج طغرل در حوض

شیر برج طغرل

کج شدن برج طغرل

مرمت و بازسازی

تصویر پلان

 

عنوان: پاورپوینت آرامگاه برج طغرل

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت آرامگاه برج طغرل

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید