پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز

پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 651 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 31 می 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز

پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز ppt در 49 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

یکی از شاهکارهای بی‌نظیر در عرصۀ معماری در تاریخ حیات ایران زمین مسجد وکیل شیراز است. این شاهکار معماری یا بنای تاریخی در مقایسه با سایر آثار تاریخی در ایران زمین از قدمت کوتاه‌تری برخوردار است. مسجد وکیل از یادگارهای دوران زندیه به شمار می‌رود. در واقع در دورۀ زندیه، کریم خان زند دستور احداث مجموعۀ عظیم وکیل را صادر کرد. بر اساس فرمان کریم خان زند، حمام وکیل، بازار وکیل و مسجد وکیل احداث شدند.

همان طور که از نام مسجد پیداست مسجد وکیل در استان فارس و در شهر شیراز بنا شده است. این شاهکار معماری دقیقاً در مرکز شهر شیراز، در محلۀ درب شاهزاده، در خیابان آیت الله طالقانی واقع شده است. همچنین لازم است اضافه کنم که مسجد وکیل دقیقاً در حد فاصل حمام وکیل و بازار وکیل قرار گرفته است. قرارگرفتن حمام، بازار و مسجد وکیل در یک محدوده سبب شده است این سه بنای تاریخی با عنوان مجموعۀ وکیل شناخته شوند. مسجد وکیل در شهر شیراز با نام مسجد سلطانی وکیل نیز خوانده می‌شود. این مسجد تاریخی در قسمت غربی بازار وکیل و در انتهای راستۀ شمشیرگرهای بازار قرار گرفته است.

 

تاریخچه مسجد وکیل

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، مسجد وکیل در دوران حکومت کریم خان زند ساخته شده است. شهر شیراز، پایتخت حکومت کریم خان در آن دوران بوده، همین امر سبب شده است که کریم خان زند اقدامات بسیاری برای پیشرفت و توسعه این شهر انجام دهد. مجموعه وکیل را می توان معروف ترین آثار بجای مانده از آن دوران دانست، لازم به ذکر است که بخش های مختلف این مجموعه همزمان با ساخت مسجد در سال 1185، احداث گردیده اند.

طبق شواهد موجود می توان دریافت که اولین بازسازی این مسجد به دوران قاجار باز می گردد، در آن دوران حسین علی میرزا فرمانفرما، اقدام به مرمت بخش های تخریب شده مسجد وکیل کرد، از آن سال ها تا به امروز این مسجد چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است که از اصلی ترین آن ها می توان ترمیم کاشی کاری های مسجد توسط سازمان آثار باستانی اشاره کرد.

 

شبستان مسجد وکیل شیراز

اگرچه معماری مسجد وکیل، به خصوص استحکام بی نظیر آن قابل توجه است ولی ساختمان سه طاق مجلل و با شکوه آن یعنی طاق سردر ورودی، طاق مروارید و طاق ورودی به شبستان بزرگ از شاهکارهای معماری به شمار می رود و چنان طاقهای با ابهتی ، کمتر در شیراز ساخته شده اند. طاق مروارید، طاق بلند و مهمی است که در سمت شمال مسجد ساخته شده و در دور این طاق با خط ثلث و نسخ با رنگ سفید به صورت هلالی یکی از سوره های قرآن نوشته شده است. دهنه این طاق با جرزهای دو طرف آن 40 متر بوده و دارای ارتفاع نزدیک 20 متر می باشد.

 

معماری باشکوه در داخل مسجد وکیل

هنر معماری اسلامی در نقاط مختلف مسجد وکیل قابل مشاهده است، جالب است بدانید که معمار این بنا مشخص نیست اما برخی از کارشناسان آثار باستانی معتقد اند که شخصی به نام میرزا نصیر معماری این بنا را بر عهده داشته، صحت این فرضیه به طور قطع مشخص نیست اما احتمال اینکه همین شخص معمار بنا باشد بسیار بالا است. مساحت مسجد وکیل 9600 مترمربع می باشد، از این مساحت در حدود 5 هزار مترمربع مربوط به صحن مسجد و 3 هزار متر از آن مربوط به شبستان وکیل بوده، لازم به ذکر است که زیر بنا این مسجد بیش از 11000 مترمربع می باشد.

به طور کلی از بخش های اصلی مسجد می توان به دو شبستان به نام های شبستان جنوبی و شبستان زمستانی، طاق، دالان، حیاط، ورودی مسجد، محراب، ایوان و منبر اشاره کرد، وجود دو ایوان در این مسجد سبب شده است که سبک طراحی آن را دو ایوانی بنامند. یکی از بخش های زیبای داخلی این مسجد طاق های عظیم آن بوده که عبارت اند از طاق ورودی اصلی، طاق وردی شبستان و در نهایت طاق مروارید، در ادامه مقاله به معرفی و بررسی هر بخش خواهیم پرداخت.

 

 

فهرست

مسجد وکیل شیراز

تاریخچه مسجد وکیل

شبستان مسجد وکیل شیراز

وسعت، معماری و نگاره‌ها

درب ورودی مسجد وکیل در انتهای بازار شمشیرگرها در بازار وکیل

معماری باشکوه در داخل مسجد وکیل

طاق مروارید

سنگ‌های مرمر جلابخش شبستان مسجد وکیل در شهر شیراز

کاشی‌کاری در مسجد وکیل

شبستان زمستانی مسجد وکیل

دیدار از مسجد تاریخی وکیل در شهر شیراز

سرقت از مسجد وکیل

تصویر پلان ها

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد وکیل شیراز 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید