پاورپوینت معماری مسجد شیعا و مسجد جامع سمنان

پاورپوینت معماری مسجد شیعا و مسجد جامع سمنان

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 156 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 28 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد شیعا و مسجد جامع سمنان

پاورپوینت معماری مسجد شیعا ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

چکیده معماری مسجد شیعا

این بنا در جوار مجموعه بناهای امام زاده اسماعیل، مشتمل بر بقعه امام زاده، گنبدخانه بزرگ، مرقد و مسجد شعیا و تأسیسات دیگر واقع شده و بر طبق مدارک مکتوب، اصل بنای آن مربوط به قرن اول هجری و بر طبق مدارک موجود معماری، مربوط به دوره سلجوقی است.

به هنگام رواج اسلام در اصفهان ظاهراً در همین محل که به نام خوشینان معروف بوده، مسجدی بنا شده بوده که امروزه هیچ اثری از آن برجای نمانده است. صاحب «مجمل التواریخ و القصص» که کتاب خود را در سال ۵۲۰ هـ . ق تألیف کرده، چنین می ‌نویسد: «جامع خوشینان، نخستین مسجد بود که به اصفهان بنا کردند در اسلام و بناء آن ابوخناس مولی امیرالمؤمنین عمربن خطاب کرد در خلافت علی بن ابی طالب علیه السلام». بر جانب مرقد شعیا نیز کتیبه‌ای به خط نستعلیق مورخ ۱۱۱۲ هـ . ق ثبت است که مسجد شعیا را اولین مسجد معرفی می ‌کند که در اصفهان توسط ابوعباس مفتی به روزگار علی بن ابی طالب بنا شده است.

مسجد کنونی شعیا، کوچک و بسیار ساده است و تنها در ضلع جنوبی آن، محرابی با تزیینات و کتیبه‌هایی کاشی کاری مورخ ۱۱۰ هـ . ق و به خط است. در داخل این محراب، محراب کوچک تری از سنگ مرمر شفاف بسیار نفیس است و بر آن، شعایر مذهبی حجاری کرده‌اند. در ضلع خاوری مسجد، شبستانی وجود دارد که در دوره اخیر تجدید ساختمان شده و بر طبق کتیبه گچ بری محراب آن که مورخ ۱۱۱۵ هـ. ق است، بانی ساختمان، محمد هادی کاشانی بوده است.

از مسجد قدیمی شعیا در شمال باختری امام زاده اسماعیل، چند پاطاق قدیمی با طاق‌هایی که بعداً بر آن ها نهاده شده و بقایای مناره‌ای برجای مانده که به نظر می ‌رسد مربوط به دوره سلجوقی باشد. سطح مناره در پایین، ساده است و در بالا با نقوش آجرکاری تزیین شده است. در ارتفاع ۳۰ / ۵ متری، بعد از پایه، قطر منار ۶۵ / ۲ متر است و بر بالای آن، در دوره‌های بعدی، گلدسته‌ای کاشی کاری افزوده‌اند. مجموعه بناهای امام زاده اسماعیل به شماره ۱۱۲ به ثبت تاریخی رسیده است.

 

 

چکیده مسجد جامع سمنان

مسجد جامع قومس (سمنان) ، بنایی کهن و متعلق به قرون اولیه اسلامی است که بیشترین آثار موجود در آن، در دوران سلجوقی و تیموری ساخته شده است. منار این مسجد متقدم تر از سایر قسمت ها است و در بین سالهای 466_417 ه.ق و در زمان ابوحرب بختیار، حاکم قومس عهد غزنویان، ساخته شده است.

تزیینات آجرکاری این منار با منارهای مساجد جامع دامغان و تاریخانه ی دامغان شباهت دارد که در این مقاله، با یکدیگر مقایسه و اشتراکات تزیینی بین آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لزوم بررسی این مناره از منظر عناصر معماری و تزیینی _که احتمالا تنها منار کاملا سالم از دوره ی غزنوی دراین ناحیه است_ همواره احساس می شود و مقایسه ی این منار با سایر منارهای قومس، ما را در شناسایی سبک منحصر به فرد تزیینات آجرکاری منارهای این دوره ی سمنان یاری می دهد.

با مطالعه ی تطبیقی این منارها، می توان این استنباط را داشت که آغاز تزیینات آجرکاری بر روی منارها_که اوج آن را در زمان سلجوقی شاهدیم_ را باید در دوره ی غزنوی جستجو کرد و از دستاوردهای آنان در تزیینات بنا دانست. روش تحقیق در این مقاله، تاریخی _توصیفی و شیوه ی گردآوری اطلاعات در آن میدانی و کتابخانه ای است.

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد شیعا و مسجد جامع سمنان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد شیعا و مسجد جامع سمنان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید