پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه

پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 165 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 1 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه 

پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه ppt در 49 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد سلیمانیه استانبول از جمله مساجد معروف دوره عثمانی ترکیه است که همه ساله گردشگران بیشماری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. درباره بناهای باستانی عثمانیان، دو چیز بسیار با اهمیت وجود دارد که در نگاه اول بسیار به چشم می آیند: یک اینکه، مکان این بناها با تفکر و ظرافت خاصی است. محل احداث این بناها فرقی نمی کند که در بلندی باشد و یا غیر، همواره بیننده می تواند فضای بسیار وسیع و بازی را در مقابل خود به نظاره بنشیند و هر چقدر هم که به دور دستها نگاه بیاندازید، همواره آسمان را در مقابل دیدگان خود خواهد یافت.

 

 

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

این مسجد اعظم به تاریخ ۹۶۴ هجری قمری یا ۱۵۵۶ میلادی به وسیله سلطان سلیمان یکم بنیان گذاری شده است. در تاریخ ترکیه، این پادشاه به نامه های دیگری چون «بزرگترین» و نیز «عالی ترین» نیز شناخته می شود. این مسجد یک حیاط اندرونی دارد که دور تا دور آن چهار مناره قرار گرفته است. تعداد مناره بکار رفته در ساختمان این مسجد نیز معنای نمادین دارد و به این شیوه پادشاه آن زمان عثمانی قصد داشته است که عنوان کند چهارمین پادشاه آن زمان سرزمین عثمانی بعد از فتح قسطنطنیه بوده است.

 

 

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

سازه بناهای عثمانی بسیار وسیع هستند و خود را به بیننده اش تحمیل می کند. تمام جزئیات به کار رفته در ساختمان این گونه بناها، هر چند پر از زرق و برق است، ولی همگی این ظرافت های بصری و تزئین های صورت گرفته برای آنها در خدمت یک هدف غایی می باشند و آن چیزی جز حفظ سادگی و منحصر به فرد بودن این گونه بنا ها نمی باشد. در همین راستا چنانچه قصد آن را داشته باشیم که به یکی از شاهکارهایی که بوسیله معمار معروف ترک ملقب به استاد سینان و شاگردانش در استانبول کنونی اشاره کنیم، می بایست بدون هیچ تردیدی به مسجد سلیمانیه استانبول، این شهر قدیمی اشاره کنیم.

این از آن رو است که این بنای معروف تمام آن مشخصات اساسی را که مربوط به معاری باشکوه داخل ایاصوفیه پنجره های شیشه ای رنگارنگ و کاشی کاری های آبی شهر ایزنیک بر روی دیوار قبله وجود دارد. در دو طرف محراب کاشی های بزرگ خطاطی با متنی از سوره فاتحه، سوره آغازین قرآن قرار دارد.

 

 

بخش های مختلف مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه علاوه بر عبادتگاه و حیاط اصلی دارای 4 مدرسه، یک حمام، کاروانسرا، آشپزخانه و غیره می باشد که برخی از آن ها امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند، جالب است بدانید در باغ پشتی مسجد سلیمانیه یک آرامگاه خانوادگی نیز وجود دارد که مقبره سلطان سلیمان به همراه همسر و برخی از فرزندانش را در خود جای داده است، همچنین در جوار این آرامگاه، مقبره ای منصوب به سینان آغا، معمار این مسجد وجود دارد.

 

 

امکانات مسجد سلیمانیه

سلطان سلیمان از معمار سنان خواست تا مسجدی بسازد که فقط محل عبادت نباشد، بلکه امکانات دیگر هم داشته باشد. معمار سینان هم مجموعه‌ای طراحی کرد که علاوه بر ساختمان اصلی مسجد، شامل حوزه علمیه و مدارس آموزش فقه، حمام، کتابخانه، کاروانسرا، بیمارستان و آشپزخانه عمومی می‌شد. آشپزخانه موجود در این مسجد برای فقرا و نیازمندان غذا تهیه می‌کرد و در حال حاضر به رستوران تغییر کاربری داده و به مسافران خدمات گردشگری ارائه می‌دهد.

 

 

جسد بدون سر معمار مسجد سلیمانیه

وقتی سلطان سلیمان مُرد، او را در قسمت جنوبی مسجد سلیمانیه خاک کردند. همسر، دختر، مادر و خواهرش را هم در کنار او به خاک سپردند.سلطان سلیمان دوم و سلطان احمد دوم را هم در این‌جا دفن کرده‌اند تا گورستان قسمت جنوبی مسجد به یک مقبره خانوادگی تبدیل شود.

اما در قسمت شمالی، آن هم خارج از مسجد، یک مقبره، تنها افتاده است. این‌جا محل دفن معمار سنان است.دقت به کار رفته در آثارش آن قدر زیاد بود که او را یک نابغه معماری می‌دانند. برای همین در سال 1935 میلادی دانشمندان جسد او را نبش قبر کردند تا اندازه جمجمه او را اندازه بگیرند! ولی جمجمه گم شد.

 

 

فهرست

همه چیز در مورد مسجد سلیمانیه استانبول

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

جلال معماری خارجی مسجد سلیمانیه استانبول

آشنایی با بخشهایی از مسجد سلیمانیه استانبول و کاربرد آن

بخش های مختلف مسجد سلیمانیه

اتاق دود مسجد

خرابی‌های مسجد سلیمانیه استانبول

امکانات مسجد سلیمانیه

جسد بدون سر معمار مسجد سلیمانیه

حقایق جالب در رابطه با مسجد سلیمانیه

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه 

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد سلیمانیه 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید