پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین

پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 131 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 11 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین

پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

چکیده

مسجدجامع قاین بناییست، تاریخی و در نهایت شکوه و جلال که علاوهبر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح- انگیز است. امروز با گذشت 1100 سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قاین میباشد. مسجدجامع قاین (ذوالقبلتین) اولین اثر تاریخی به ثبت رسیده در خراسانجنوبی است که شاهکار اصیل ایرانی اسلامی محسوب میشود. این بنای دوره تیموریان و با تزیینات مختص خود میتواند، نشانگر هنر منطقه جنوب خراسان باشد. هدف از انجام این پژوهش، معرفی مسجد جامع قاین به- عنوان بنای شاخص دورهی تیموریان و بررسی نقوش درب اصلی و محراب و نقوش بر روی ایوان میباشد.

از سوالاتی که این پژوهش به آن پاسخ گفته است، نقوش بهکار رفته در مسجد جامع قاین کدامند و بررسی تزیینات وابسته به معماری در این مسجد میباشد. در پایان میتوان گفت که، این بنا دارای شاخصههای هنر تیموریان میباشد با توجه به اهمیت این مسجد، تزیینات در محراب، ایوان، درب اصلی و منبر با استفاده از نقوش هندسی و گرهچینی دیده میشود، که نقوش بر روی ایوان با رنگ قرمز خودنمایی میکند. تنوع نقوش در ایون این مسجد منحصر به فرد بوده و تقریبا هیچ قسمت از این ایوان بودن نقش نیست.

 

تاریخچه مسجد جامع قاین

این مسجد بنایی است بسیار قدیمی و در نهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح‌انگیز است. امروز با گذشت ۶۴۰ سال همچنان این بنا پابرجاست؛ و تا چند سال پیش، قبل از احداث مجتمع مسکونی هزار واحدی مسکن مهر، بلندترین عمارت قائن بود.درمورد بنای اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد. استقرار یکی از پایه‌های مسجد بر روی آتشکده ساسانیان گویای تاریخ کهن آن است.

اغلب مورخان و جهانگردان در بیان و معرفی شهر قائن به مسجدجامع صراحتاً اشاراتی داشته‌اند.صوره الارض ابن حوقل (۳۳۱ ه‍. ق) می نوسید: قائن وسعت آن چند سرخس است و بناهای آن از گل و دارای قهندژ (کهندژ) است که خندقی درپیرامون دارد و مسجد جامع و دارالاماره در قهندژ است.

 

مسجد جامع قاین

قاین یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی است. علاوه بر این به دلیل حضور تپه‌های باستانی فراوانی که در پیرامون شهر قرار دارد و با توجه به کاوش‌ها و تحقیقاتی که روی آن انجام شده، نشان از قدمت بسیار این سرزمین و بیانگر وجود حیات بشر در آن است. طبق روایات قاین توسط «کی لهراسب»، پدر «گشتاسب» از فرمانروایان بلخی در دوران زرتشت ساخته شده است. با توجه به پیشینه‌ تاریخی این ناحیه از ایران، بدیهی است که بتوان آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی را که طبق اظهارات باستان‌شناسان و محققان حدود ۱۷۰ اثر است، مشاهده کرد.

آثاری چون تپه‌های باستانی، قلعه‌های تاریخی، خانه‌ها و مساجد کهن، آرامگاه‌ها، غارهای زیبا و بسیار قدیمی، دژهای زیرزمینی و محوطه‌های باستانی که در کنار زیبایی‌های طبیعی می‌تواند این شهرستان را به یکی از مقاصد برتر گردشگری تبدیل سازد. مسجد جامع قاین، یکی از زیباترین، مرتفع‌ترین و محبوب‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی قاین است که در کنار معماری زیبا و تزئینات خیره‌کننده‌ای که توسط هنرمندان ایرانی ایجاد شده است، به دلیل داشتن دو محراب با دو قبله‌، در بین گردشگران داخلی و خارجی، شهرت قابل توجهی یافته است.

 

معماری مسجد جامع قائن

کارشناسان معماری ایوان مسجد را از شاهکارهای معماری در این اثر زیبای تاریخی معرفی کرده‌اند که از لحاظ زیبایی و تزئیناتی که در آن انجام شده است، قابل قیاس با مسجد زیبای گوهرشاد است. این ایوان ۱۸ متر ارتفاع، عرضی برابر با ۱۱ متر و طولی بالغ بر ۲۲ متر دارد. طراح هنرمند مسجد جامع، سقف ایوان را به صورت ۴ طاق و ۳ گنبد احداث کرده که با هنرمندی، ذوق و زیبایی تحسین‌برانگیزی به رنگ‌آمیزی و تزئین آن پرداخته شده است.

درواقع گردشگران و بازدیدکنندگان هنگام تماشای این بخش از مسجد، شاهد تزئینات معرق‌کاری‌ خواهند بود که با ظرافت و زیبایی هرچه تمام‌تر انجام شده. همچنین نقاشی‌هایی که در ایوان مسجد صورت گرفته است، به سبک و روش اصفهانی است که گویا در دوران صفویان انجام شده است که در دوران‌ بعد، روی آن‌ها را به صورت کاملا غیر حرفه‌ای رنگ‌آمیزی کرده‌اند.

 

 

فهرست

چکیده

تاریخچه بنا

مسجد جامع قاین

مسجد جامع قائن

معماری مسجد جامع قائن

منبر چوبی مسجد

نمونه‌ای از تزئینات مسجد

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع قاین

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید