پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری

پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 145 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 15 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری

پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری ppt در 49 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد جامع ساری، نخستین مسجدی است که مسلمانان در مازندران و حتی در سراسر کناره جنوبی دریای مازندران ساخته اند.مسجد جامع ساری، در روزگار باستان معبد گبرها بود (گبر واژه‌ایست در فارسی دری و به معنی زرتشتی، که بعدتر معنای توهین‌آمیز گرفت و به تمامی غیرمسلمانان اطلاق می‌شد). می گویند قبر فریدون در نزدیکی آن واقع است. کتیبه ای بر سر در بنا مورخ به ۱۳۶۴ ه.ق است. همچنین در منابع بررسی شده، افراد مختلفی به عنوان بانی این مسجد معرفی شده اند؛ ازجمله: یحیی بن یحیی یا هانی بن هانی؛ ابوالخصیب مرزوق السندی، عمر بن علا. نام مازیار بن قارَن به عنوان بانی مرمت یا اتمام بنا در منابع مختلف دیده می شود. خطاط کتیبه سردر ناصر میرعماری بوده است.

 

 

ویژگی ها و تاریخچه مسجد جامع ساری

ساختمان مسجد جامع ساری در بافت قدیم شهر و در محله چناربن واقع است. بنای مسجد با نقشه چهار ضلعی احداث شده که ورودی اصلی آن در داخل ایوان ضلع غربی تعبیه شده است. نمای خارجی سردر ورودی با طاق جناغی در وسط و نیم ستونهایی در طرفین آن تزیین شده است. که پوشش سفالی سقف ایوان بر روی بام پلور کنی و تخته کوبی شده، قرار گرفته است.

نمای داخلی سردر ایوان غربی مشتمل بر طاق نماهایی در داخل قاب چهار گوش است که در طرفین سردر کار شده و در قسمت فوقانی آن چهار گوش (گیلویی) مشاهده می شود که به احتمال قریب تعیین محل نصب کتیبه بوده است.

این مسجد چهار ایوانی به حساب می آید و یک حیاط مرکزی دارد و حجرت و ایوانها و شبستانها در اطراف حیاط به چشم می آید. حیاط مسجد چهار ضلعی و آجرهایی چهار گوش به صورت نره در کف حیاط مسجد و حتی در دیوارها و جای جای دیگر مسجد تعبیه شده است. آجر چینی حیاط با طرحهای لوزی شکل و یا قرینه تزیین گر زیبای مسجد شده.فضای شبستانها بسیار وسیع و دارای ستونهای متعدد است و سالنها به شکل مستطیل هستند.در ایوان شمالی ورودی دیگر مسجد که مشتمل بر یک هشتی با سقف گنبدی شکل است و نما دیوارهای داخلی هشتی و سقف گنبد آجرهای بندکشی شده دیده می شود. مواد و مصالح عمده این مسجد آجر، چوب، و سفال است. دیوار های مسجد هم قالبا با خطوط زیگزاگی تزیین شده. بزرگترین ایوان مسجد در ضلع جنوبی آن است که محراب اصلی نیز در این ضلع قرار دارد.

 

 

فهرست

مقدمه

مسجد جامع تاریخی ساری به تاریخ پیوست

ویژگی ها و تاریخ مسجد

گزارشی ازمسجد جامع ساری

ورودی های مسجد و شبستان ها

شبستان ها

تزیینات داخلی شبستان جنوبی

آجرکاری ، مطرح ترین عنصر تزیینی مسجد جامع ساری

تخریب های مسجد جامع ساری

تزیینات اجرایی در معماری مسجد جامع ساری

پیشنهادهایی برای رفع خطر

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع ساری

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید