پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد

پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 127 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد

پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد به عنوان مکانی مقدس برای عبادت بنا نهاده شده است. مسجد جامع بروجرد که یکی از بناهای مذهبی و با قدمتی دیرینه می باشد مکانی باشکوهِ فراوان برای عبادت و پرستش پروردگار است. مسجد جامع بروجرد در خیابان جعفری شهر بروجرد واقع شده است. مسجد جامع بروجرد یکی ازکهن ترین مساجد غرب ایران است. بخش قدیمی این بنا شبستان جنوبی و گنبد آن است که همانند چهارطاق های زمان ساسانیان می باشد. مسجد جامع بروجرد که با نام مسجد جمعه با گویش بروجردی مچد جمه jomma maččed نیز شناخته میشود، مسجدی تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است.

مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده است. این مسجد در یکی از محلههای تاریخی شهر نام دو دانگه واقع شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد استان لرستان و شهر بروجرد است.مسجد جامع بروجرد در اصل بر روی یک آتشکده بنا نهاده شده است. مسلمانان در بسیاری از شهرهای ایران ناگزیر از ساختمانهای پابرجا )یا نیمه ویرانی که بازسازی شده( برای نماز و نیایش پروردگار یکتا بهره گرفتند. مسجد جامع بروجرد آتشگاهی نیمه ویران بوده که به مسجد تبدیل شده است.

 

 

تاریخچه مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد در اصل بر روی یک آتشکده بنا نهاده شده‌است. مسلمانان در بسیاری از شهرهای ایران ناگزیر از ساختمان‌های پابرجا (یا نیمه ویرانی که بازسازی شده) برای نماز و نیایش پروردگار یکتا بهره گرفتند. مسجد جامع بروجرد آتشگاهی نیمه ویران بوده که به مسجد تبدیل شده‌است. بین سال‌های ۱۵۰ تا ۲۲۶ قمری و در زمان حکومت ابودلف بر غرب ایران، بنای مسجد جامع بروجرد با حضور وزیر وی با نام حمویه یا حموله بن علی بروجردی آغاز شد.

شبستان شمالی مسجد نیز اندکی دیرتر و در قرن چهارم ساخته شد. با توجه به تاریخ طولانی (دوازده قرن) این مسجد، آسیب‌های متعددی بر آن وارد شده و بارها مورد بازسازی قرار گرفته‌است. شواهد و کتیبه‌های گوناگون، از بازسازی مسجد جامع در دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجار خبر می‌دهند. محوطه‌سازی مسجد در قرون چهار و پنج هجری و نیز الحاقات و تعمیرات آن بر طبق کتیبه‌های موجود، در سال‌های ۱۰۲۲، ۱۰۶۹، ۱۰۹۲ و ۱۲۰۹ قمری صورت گرفته‌است.

متن فرمانی از شاه عباس دوم صفوی بر بالای ورودی غربی مورخ به ۱۰۲۲ هجری است. ماده تاریخ کتیبه‌ای منظوم بر منبر گنبدخانه سال ۱۰۶۹ را نشان می‌دهد. بر یکی از درهای مسجد که اکنون در محل اتصال شبستان غربی به گنبدخانه قرار دارد، تاریخ ۱۰۹۲ قمری دیده می‌شود. دو لوح سنگی در طرفین ایوان مسجد به تاریخ ۱۲۰۹ قمری است.

 

 

معماری مسجد جامع بروجرد

معماری مسجد جامع بروجرد منحصر بفرد و یکی از شاهکارهای تاریخی معماری ایران می‌باشد که هم ویژگی‌های معماری اسلامی و هم معماری باستانی ایران (معماری ساسانی) را در خود جای داده است. بخش قدیمی تر بنا، گنبدخانه آن است که در ضلع جنوبی قرار گرفته‌است و به اعتقاد مردم محلی و نیز بر اساس شواهد معماری، پیش از تبدیل این بنا به مسجد، آتشکده‌ای بزرگ بوده‌است. معماری این بخش، مشابه چارطاق‌های دوران ساسانی است.

مسجد دارای دو درب غربی و شرقی است که به صورت غیر مستقیم به صحن اصلی باز می‌شوند. در جنوب صحن، گنبد و ایوان اصلی مسجد که قدیمی‌ترین بخش آن است قرار دارد و در ضلع شمالی نیز شبستان مسجد با ارتفاعی کمتر از سایر بخش‌ها قرار گرفته که در تابستان فضای خنکی را ایجاد می‌کند. ایوان جنوبی دارای دو گلدسته است که بعدها به مجموعه افزوده شده‌است.

 

 

مختصری از تاریخ مسجد جامع بروجرد

یک دوره فترت در دوره ی ایلخانان ایجاد شد که علت آن مربوط حملاتی بود که توسط مغول صورت گرفت. در خصوص این حمله خسارات زیادی به مسجد جامع بروجرد وارد آمد و در دوره تیموری مجددا این مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و احیا شد. این بخش ‌ها شامل تعمیر گنبد ریخته شده دوره قبل و احداث ایوان و شبستان‌های شرقی، غربی و شمالی است.

مسجد دارای کتیبه‌ های کوچک دیگری نیز هست که به زمان شاه عباس اول صفوی می‌ رسند. در ضلع شرقی مسجد جامع بروجرد آرامگاهی وجود دارد و همچنین یک وضوخانه در مجاورت مسجد نیز قرار گرفته است، این وضوخانه دارای یک ورودی بزرگ است که غریب خانه نام دارد. طبق کتیبه‌ها مسجد سه بار در دوره صفویه و یکبار نیز در سال ۱۲۰۹ قمری در دوره قاجار مرمت شده است که در این دوره علاوه بر تعمیرات و الحاقات دو مناره در طرفین ایوان نیز ساخته شده است.

 

 

فهرست

چکیده

مقدمه

تاریخچه

معماری

منبر مسجد

تخریب

مختصری از تاریخ مسجد جامع بروجرد

چهارطاقی چیست؟

مسجد جامع بروجرد در حال حاضر

تخمین قدمت مسجد جامع بروجرد به 12 قرن

منبر چوبی متعلق به سال 1068 هجری قمری

اقدامات مرمتی بر روی مسجد جامع بروجرد

آسیب‌دیدگی مسجد بر اثر جنگ عراق

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع بروجرد

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید