پاورپوینت معماری بازار اصفهان 

پاورپوینت معماری بازار اصفهان 

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 128 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 2 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری بازار اصفهان

پاورپوینت معماری بازار اصفهان ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 مقدمه

اصفهان، یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشا و لذت بردن از هنر و معماری ایرانی اسلامی ست. سراغ تعدادی از بهترین صنایع دستی ایران را می‌توان از این شهر گرفت و برای خرید ناب‌ترین و هنرمندانه‌ترین آنها باید سری به بازار تاریخی این شهر زد؛ بازاری کهن و تماشایی که دل از هر کسی می‌برد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه شناخته می‌شود.

سخن از بازار اصفهان را از موقعیت آن در شهر اصفهان آغاز می‌کنیم. بازار تاریخی اصفهان در قلب این شهر و در محدوده بین میدان نقش جهان تا میدان عتیق یا کهنه (میدان امام علی (ع)) قرار دارد. البته اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر به موقعیت آن اشاره کنیم باید بگوییم که بازارهای دور میدان نقش جهان و محدوده آن هم جزوی از بازار اصفهان به شمار می‌روند و از لحاظ یکپارچگی و جنس بازار بخشی از این مجموعه هستند.

 

تاریخچه بازار اصفهان

درباره اینکه بازار اصفهان برای اولین بار به دستور چه کسی و به چه منظوری ساخته شد، اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما بنابر اطلاعات موجود در منابع معتبر، اینگونه آمده است که از نام بازار تاریخی اصفهان، برای اولین بار در عصر دیلمیان و زمان حکومت خاندان کاکویه استفاده شده است.

باید بدانید که پس از شکست حکومت کاکویه، سلجوقیان به شکل چشم‌گیری قدرت یافتند و در این دوره، شهر اصفهان بیش از پیش رونق یافت و به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. اینگونه بود که، این بازار جذاب و این شاهکار معماری ایرانی ساخته شد و در اندک زمانی به رونق چشمگیری رسید. در قرن هفتم هجری، اجزای مختلفی به ساختمان بازار اضافه شد و با معماری یکسان جذابیت چشمگیری یافت. پس از آن بود که صنف خرده فروش‌ها و عمده فروش‌ها به وجود آمدند و در کنار هم، با هماهنگی مشغول به کار شدند. مدتی بعد کاروانسراها نیز به داخل شهر آمدند و به عنوان جزیی مهم از اجزای بازار اصفهان شناخته شدند.

 

معماری بازار اصفهان

همانطور که پیش از این گفتیم، بازار شهر بی‌نظیر اصفهان، شاهکار معماری و هنر ایرانی عصر صفوی است که از حیث زیبایی و جذابیت، جایگاه ویژه‌ای در میان بازارهای ایران دارد.

این بازار در حدود ۱ متر و نیم طول دارد و عرض راسته‌های آن در حدود ۵ متر است. بازار تاریخی اصفهان سقفی بلند به ارتفاع ۷ تا ۷ و نیم متر دارد که با طاق‌‌های قوسی چشم‌نوازی پوشیده‌اند.  مجموعه منسجم و متراکم بازار به وسیله نورگیرهایی که در سقف‌های قوسی وجود دارند، روشن می‌شوند و از این طریق هوا نیز در میان بازار جریان پیدا می‌کند. تنها چیزهایی که تراکم بازار را می‌شکنند، کاروانسراها، مساجد، مدرسه‌ها و سراهایی هستند که با وسعت زیاد خود در میان بازار قرار گرفته‌اند و خودنمایی می‌کنند.

 

 

فهرست

مقدمه

بازار اصفهان را بیشتر بشناسیم

تاریخچه بازار اصفهان

معماری بازار اصفهان ؛ تلفیق هنر معماری و مهندسی

بخش‌های مختلف بازار اصفهان

سردر قیصریه ؛ شکوه بازار اصفهان

بازار قیصریه ؛ نامدار و اصیل

چهارسوی قیصریه

عصارخانه شاهی

تیمچه ملک التجار

بازار زرگرها

دیدنی‌های بازار

مسجد دارالشفا

مسجد جامع اصفهان

امکانات خدماتی رفاهی در بازار اصفهان

 

عنوان: پاورپوینت معماری بازار اصفهان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری بازار اصفهان 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید