پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر

پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 438 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 10 جولای 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر

پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر ppt در 48 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

چکیده آرامگاه بابا طاهر

بابا طاهر عریان یکی از شاعران بزرگ ایران در سده ی چهار و پنجم هجری قمری می باشد که با دو بیتی های زیبا با زبان شیرین لری، از شهرت بالایی برخوردار می باشد. آرامگاه بابا طاهر در شهر همدان و درست در روبه روی قله ی استوار الوند، با معماری خارق العاده جلوه گری میکند. البته لازم به ذکر است، بنایی که در حال حاضر به عنوان آرامگاه این شاعر نامی معرفی میشود، تفاوت زیادی با مقبره ی اولیه داشته و به مرور دستخوش تغییرات شگرفی شده است.

آرامگاه اولیه باباطاهر در دوره ی سلجوقیان ساخته شده است که ساختمانی آجری بوده و به مرور دچار تخریب و ویرانی گردید و در نهایت به دستور رضا شاه بنای دیگری به عنوان مقبره این شاعر طراحی شد. در نهایت، آرامگاه فعلی باباطاهر در سال ۱۳۴۴ طراحی و ساخته شد. اگر تجربه ی سفر به نیشابور و بازدید از مقبره ی خیام را داشته باشید، براحتی شباهت هایی بین این دو مقبره احساس می کنید.

مهندس هوشنگ سیحون طراح این دو آرامگاه بوده و به زیباترین شکل ممکن معماری مدرن و ایرانی را با هم تلفیق نموده است. البته علاوه بر سیحون، هنر و طراحی علی فروغی نیز در ساخت آرامگاه بابا طاهر دیده میشود و کنار هم قرار گرفتن هنر دو معمار معروف کشورمان در نهایت چیزی جز بنایی خارق العاده را به همراه نخواهد داشت.

 

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه باباطاهر در شهر همدان در مرکز میدانی مستطیل شکل، زیبا، سرسبز، با گنبدی فیروزه‌ای منشوری شکل، بر قاعده‌ای هشت ضلعی بر بالای تپه‌ای کم ارتفاع قرار گرفته‌است. سقف آرامگاه کاشی کاری معرق می‌باشد. برج آرامگاه بر قاعده‌ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ۲۰/۳۵ متر و از کف خیابان ۲۵/۳۰ متر می‌باشد.

ستون‌های هشت‌گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده‌است و بنای اصلی نیز به ابعاد۱۰ × ۱۰ متر با مجموعه‌ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل‌های ورودی و منفذهای نور است.

 

تاریخچه آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر بر فراز تپه‌ای در شمال باختری همدان قرار دارد. این بنا در طول قرون مختلف شاهد تخریب و بازسازی‌های متعدد بوده‌است. قدمت مقبره اصلی بابا طاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد و در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی قبر بابا طاهر ساخته شد که بعدها بر اثر مرور زمان ویران شد.

در زمان پهلوی اول از طرف شهرداری همدان بنای جدیدی به جای بنای قدیمی ساخته شد که مصالح آن بیشتر آجر بود. در جریان همین بازسازی، لوح کاشی مربوط به قرن هفتم هجری، که هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، به دست آمد. بر روی این کاشی فیروزه‌ای رنگ، آیات قرآن مجید به خط کوفی برجسته نوشته شده‌است.

احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده‌است.

 

معماری آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه باباطاهر درشمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده است.بنای مقبره باباطاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است.

در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی ازقرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است.

آرامگاه در مرکز میدانی مستطیل شکل ، زیبا ، سرسبز ، با گنبدی فیروزه ای منشوری شکل ، بر قاعده ای هشت ضلعی بر بالای تپه ای کم ارتفاع قرار گرفته است . سقف آرامگاه کاشی کاری معرق می باشد. آرامگاه جدید، شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری قرن های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر است.

 

 

فهرست

معرفی آرامگاه بابا طاهر

پیشینه

آرامگاه باباطاهر

تاریخچه

معماری آرامگاه باباطاهر

طراحان آرامگاه باباطاهر

ویژگی‌های معماری آرامگاه باباطاهر

آرامگاهی دیگر به نام باباطاهر در لرستان!

بخش های مختلف آرامگاه بابا طاهر

امکانات تفریحی اطراف آرامگاه بابا طاهر

جاذبه های نزدیک به آرامگاه بابا طاهر

تصویر پلان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 48 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری آرامگاه بابا طاهر

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید