پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو

پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو

دسته بندی:

قیمت: 35000 تومان

تعداد نمایش: 116 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 25 اکتبر 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو

پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو شامل 30 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن

مقدمه

حاج میرزا محمدحسن معروف به میرزای شیرازی، در سال 1320ق در شیراز متولد شد. میرزا ابتدا در اصفهان تحصیل کرد و سپس به نجف رفت و در درس صاحب جواهر شرکت کرد و بعد از او به درس شیخ انصاری رفت و به یکی از شاگردان طراز اول شیخ تبدیل شد. میرزابعد از شیخ انصاری مرجعیت عامه یافت وحدود 23 سال مرجع علی‌الاطلاق شیعه گردید.

علی‌رغم این‌که از میرزا اثری کتبی باقی نمانده، اما علمای زیادی در حوزه‌ی درسی‌شان پرورش یافتند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: آخوند ملامحمدکاظم خراسانی،میرزا حبیب مجتهد خراسانی، سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، سیداسماعیل صدر، حاج‌آقا رضا همدانی، میرزای نائینی،  سیدمحمد فشارکی اصفهانی و میرزا محمدتقی شیرازی و شیخ فضل‌الله نوری.

میرزا در سن 82 سالگی در سامرا به‌علت بیماری سل چشم از جهان فروبست و در جوار مرقد حضرت علی(ع) به‌خاک سپرده شد.

از مهم‌ترین حوادثی که در ایام زعامت آن پیشوای بزرگ اسلامی رخ داد، جنبش تنباکو بود. فتوای تاریخی ایشان در معاهده‌ی انحصار تنباکو، آنچنان مردم را به صحنه کشاند که موجب شد، کاری‌ترین ضربه علیه استبداد تا آن روز را خلق شود. حال اهمیت نقش میرزا در این حادثه، زمانی بهتر فهمیده می‌شود که شرایط و اوضاع زمانه‌ی میرزا را در نظر بگیریم.

شرایط و اوضاع زمانه‌ی میرزا

  1. 1. سیاسی:

فضای سیاسی حاکم بر ممالک اسلامی (از جمله ایران) وضعیت دهشتناکی داشت. بر این ممالک پادشاهانی حکومت می‌کردند که فعال مایشاء بودند، گفتارشان قانون بود و کشور ملک طلق آنها و مردم رعایای‌شان بودند.شاه محور اصلی در ساختار سیاسی بود و حول ایشان، نقش دیگران تعریف می‌شد. رابطه‌ی بین پادشاه واتباع رابطه‌ی حاکم و محکوم بود.

دراین سیستم رعایا اصلا حق اظهارنظر نداشتند و هرگونه اظهارنظر از سوی مردم، گستاخی تلقی می‌شد و عامل آن مستحق شدیدترین مجازات بود. به‌عنوان نمونه در همین جریان تنباکو و قبل از فتوای تحریم زمانی‌که شهرهای مختلف به اعتراض پرداخته بودند، امین‌السلطان در برابر اعتراض کتبی مردم اصفهان که توسط امام‌جمعه فرستاده شده بود خطاب به‌مردم اصفهان چنین نوشت: «عریضه‌ی شما توسط امام‌جمعه به‌دست ما رسید؛ شما سزاوارید احضار شوید و به کیفر گستاخی خود برسید، یعنی مثلا پاهایتان به فلک بسته شود و حق است که شما را گردن بزنند تا دیگر احدی قادر نباشد در امور دولتی بگوید چرا؟ برای چه؟ … اعلی‌حضرت بهتر از هرکسی می‌داند مصلحت رعایا در چیست. شما ابدا حق چنین مخالفت‌هایی را ندارید. بدون گستاخی، به شغل خودتان بپردازید و کاری به این کارها نداشته باشید.»

حکام و پادشاهان ازانجام اصلاحات و پیشرفت مردم در هراس بودند و ترقی مردم را عامل تزلزل مقام خویش می‌پنداشتند و از ورود هرگونه اندیشه‌ی نو به مملکت جلوگیری می‌کردند. عبدالله مستوفی در این زمینه می‌نویسد: «ناصرالدین شاه معلوم نیست در سفر آخرش به اروپا چه دیده است که از ورود هر دانش و بینش و هر چیز تازه‌ای به ایران سخت جلوگیری می‌کرد…اگر در روزنامه‌ی منحصر به‌فرد فارسی چاپ استانبول هم چیزهایی که سبب بازشدن چشم و گوش مردم شود مشاهده می‌کرد، ورود آن‌را به ایران قدغن می‌کرد.»

چون سلاطین هرگز درصدد جلب توجه و رفع نیازهای ملت نبودند، روزبه‌روز نفوذ و مقبولیت مردمی خود را از دست می‌دادند.به‌همین جهت برای بقای سلطه‌ی خود بیش از پیش به بیگانگان روی می‌آوردند.آن‌هم از طریق انعقاد پیمان‌های ننگ‌آور و دادن امتیازهای زیانبخش. نتیجه‌ی این اقدامات آن بود که سفیران فرنگ تبدیل به حاکمان و گردانندگان اصلی گردونه‌ی سیاست مملکت می‌شدند.

 و …

فهرست مطالب

مقدمه

شرایط و اوضاع زمانه‌ی میرزا

واگذاری امتیاز تنباکو

پیامدهای امتیاز تنباکو

واکنش اقشار مختلف

میرزای شیرازی و فتوای تحریم

عملکرد دولت نسبت به فتوا

رهبری جنبش؛ تجار یا علما؟

عنوان : پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 30

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

پاورپوینت میرزای شیرازی و جنبش تنباکو

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید