پاورپوینت مفهوم سعادت گرایی

پاورپوینت مفهوم سعادت گرایی

دسته بندی:

قیمت: 35000 تومان

تعداد نمایش: 131 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 آگوست 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت مفهوم سعادت گرایی

پاورپوینت مفهوم سعادت گرایی شامل 25 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن

مقدمه

اندیشه یونانی، دیدگاهی را در اخلاق به وجود آورد که مفهوم سعادت و مسیر وصول به آن دغدغه اصلی آن بود. این نظریه «سعادت گرایی» نام گرفت.حسب این نظریه، غایت نهایی اخلاق و احکام اخلاقی، وصول به «سعادت و کمال» است. در نتیجه «از نظر سعادت‌گرایان منشا ارزش‌های اخلاقی، و ریشه همه فضایل و رذایل اخلاقی در سعادت و کمال نهفته است.» سقراط و بعد از او افلاطون و به شکل کاملترش ارسطو کسانی بودند که این نظریه را مطرح کردند. به دلیل نقش برجسته این سه تن در این نظریه، در مقاله حاضر به طرح اندیشه‌های آن‌ها می‌پردازیم. موضوعات مشترک مورد بحث در هر سه شخصیت، سعادت و عناصر آن و فضیلت اخلاقی و مباحث مربوط به آن می باشد.

سعادت گرایی سقراط

اندیشه سقراط درباره اخلاق به شکل منظم و در منبع واحدی موجود نیست. آثار سقراطی گزنفون(یاد نامه‌ها و ضیافت)، محاورات و گفتگوهای افلاطون، اظهارات گوناگون ارسطو و نمایشنامه ابرها اثر اریستوفانس منابعی هستند که می‌توان اندیشه سقراط را در آن ها جست. مستند این نوشتار بیشتر محاورات سقراطی افلاطون است که تاریخ فلسفه نویسان اغلب به آن استناد می‌کنند.

سقراط در جریان میدان داری سوفسطاییان که فن استدلال و بلاغت کلامی را برای پیشبرد مقاصد خویش به کار می‌بردند و با معیار دانستن انسان در همه چیز منکر واقعیت‌های خارجی بودند، با طرح سوالاتی در باب خیر، سعادت و فضیلت به دنبال یافتن حقیقت بود. او در فیلبس خوب را کامل‌تر از همه چیز می‌شمارد (فیلبس،20).

در کریتون نیز به برتری روح نسبت به جسم استدلال می‌کند(کرایتون48) هم او در فیلبس اعتدال و هماهنگی نفس را با ارزش ترین چیز می‌شمارد.(فیلبس،66) در گرگیاس با پیش کشیدن این مساله که در حرف مختلف ایجاد نظم میان اجزا موجب پدید آمدن اثری زیبا می‌شوند(گرگیاس504) می‌پرسد، آیا در روح نیز چنین مکانیسمی وجود دارد؟ او به این نتیجه می‌رسد که برای ایجاد تعادل باید روحی را که به بیماری نادانی و ناپرهیزگاری و لگام گسیختگی مبتلا شده است از برآوردن هوس‌ها و آرزوهایش باز داشت.

(همان، 506) در ادامه به تفاوت میان لذت و خوبی می‌پردازد و خوبی را غیر از لذت می‌داند.(همان، 506، غیریت لذت و خوبی در اخرین جملات فقره 513، نیز در 494 و 500 هم آمده است) در ادامه، تعادل و نظم را باعث خوب شدن روح می‌شمارد. در نتیجه تعادل، خویشتن داری حاصل می‌شود و کسی که خویشتن دار است هم عادل است و هم دیندار و هم شجاع، و کسانی که چنین زندگی کنند، نیکبخت‌اند کسی که بخواهد باید نیک بخت زندگی کند باید از خویشتن داری بهره مند و از لگام گسیختگی به دور باشد.(همان507)

او همه فضایل را به معرفت حاصل از تعقل باز می‌گرداند و معرفت را به خودی خود، خوب(اوثودموس، 281 و282 و فیلبس 11) و برای کسب فضیلت و سعادت کافی می‌داند.(پروتاگوراس، 345 و352 و 355 و 357 و 358 و لاخس، 194 و منون، 77 و 78 واوثو دموس، 280) در نتیجه اگر از او سوال کنند که آیا ممکن است کسی با آگاهی از بدی عملی به آن مبادرت ورزد پاسخ او منفی است  چنین فردی از نظر سقراط نادان و لگام گسیخته است. به عبارت دیگر سقراط وجود تناقض میان علم وعمل را محال می‌داند و از این حکم چنین نتیجه می‌گیرد که هر فضیلتی علم است؛ وقتی که فضیلت را در مورد شئون مختلف زندگی در نظر می‌آوریم چنین می‌نماید که چند فضیلت وجود دارد؛ ولی فضیلت در حقیقت یکی است، زیرا عین دانش و حکمت است؛ و چون دانش است پس آموختنی است.

آن چه از محاورات پیش گفته به دست می‌آید این است:

  1. 1. هماهنگی و اعتدال نفس در درجه اول از اعتبار است و فضایل اخلاقی نتیجه این اعتدال اند .
  2. 2. سعادت، حاصل فضایل اخلاقی است؛

     3.برای فضیلت مند شدن معرفت کفایت می‌کند.

  1. فضایل وحدت دارند؛ یعنی ما تنها یک فضیلت به نام معرفت داریم،که دارای جلوه‌های مختلفی است.

و …

فهرست مطالب

مقدمه

سعادت گرایی سقراط

سعادت گرایی افلاطون

سعادت گرایی ارسطو

عنوان : پاورپوینت مفهوم سعادت گرایی

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 25

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

مفهوم سعادت گرایی

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید