پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌ جهان

پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌ جهان

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 121 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 6 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌ جهان

پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌جهان ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

مسجدی در شهر لاهور کشور پاکستان که متعلق به قرن ۱۷می باشد این بنا در مرکز استان پنجاب قرار گرفته که از زمان سلطنت شاه جهان به عنوان ناحیه ای از کلکسیون ساختمانی است که دارای حمام شاهی می باشد. این بنا مسجدی در سال ۱۶۳۴ آغاز به ساخت شد و تا سال ۱۶۴۱ به پایان رسید. زیبایی بی همتا این بنا نشان دهنده تزییناتی است که از مسجد امپراتور گورکانی می باشد که از نقاشی ها و کاشی کاری های دیواری شگفت انگیزی که متعلق به سبک گورکانی است نشات می گیرد.

آشنایی با مسجد وزیر خان

یکی از مساجد قدیمی که از قرن هفده به یادگار مانده است مسجد وزیر خان می باشد این بنا در شهر لاهور استان پنجاب کشور پاکستان قرار دارد. مسجد در دوره حکومت پادشاه مغول به نام شاه جهان بنا گشت که بخشی از مجموعه ساختمانی بوده که دارای حمام شاهی به بهره برداری رسیده است.

آغاز زمان ساخت این مسجد به سال ۱۶۳۴ هجری قمری برمی گردد که تا سال ۱۶۴۱ هجری قمری ادامه داشت. اگر بخواهیم از زیبایی این عبادتگاه بگوییم می توان گفت از پر تزیین ترین مساجد در دوران مغول محسوب می شود که به خاطر کاشی کاری های فوق العاده و پیچیده اش معروف شده است. آرایش و زینت سطوح داخلی که بر روی دیوار ها نقش بسته شده متعلق به زمان مغولان است.

مسجد وزیرخان تحت سرپرستی دستگاه آژانس اعتماد وام فرهنگی آقاخان که دولت پنجاب تعیین شده بود با کمک از سوی دولت ایالات متحده و آلمان و نروژ تحت بازسازی و مرمت قرار گرفت.

معماری مسجد وزیر خان

نقشه ساخت بنا در سال ۱۶۳۴ هجری قمری شروع شد که تحت پادشاهی امپراتور مغول شاه جهان بنا گشت و تا ۷ سال زمان برد خاتمه یابد. در پایان دهه ۱۸۸۰ بود که جان لاکوود کیپلینگ پدر رودیارد کیپلینگ در مجله مد هنرمندی سابق در مورد مسجد و تزییناتش نوشته بود. که مسجد روی ۱ ستون مرتفع بنا گردید و از پورتال اصلی روی وزیرخان چوک باز شد. محوطه بیرونی اش ۲۷۹ فوت با ۱۶۰ فوت با محور طولانی و دراز به مقابل شاهی گزرگه اندازه گیری می شد. این عبادتگاه با آجر های آهکی کنکاد ساخته شده که به خاطر زیبایی اش مشهور گشت. ویژگی منحصر به فرد این ساختمان قابل مقایسه و قیاس با هیچ کدوم از بناهای دوره شاه جهان نمی باشد که طراحی عظیمی دارد.

مسجد شاه‌ جهان 

نگاره‌ای از کاشی‌های سقف و زیر گُنبد مسجد شاه‌جهان.این مسجد در زمان سلطنت شاه جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند بنا نهاده شد. مسجد شاه‌جهان (اردو: شاہ جہاں مسجد) یا مسجد جامع تهته (اردو: جامع مسجد ٹھٹہ) یک ساختمان قرن هفدهم است که به عنوان مسجد مرکزی برای شهر تهته، ایالت سند در پاکستان واقع شده‌است.

این مسجد به عنوان مهم‌ترین نمایش کاشی کاری در جنوب آسیا شناخته می‌شود. همچنین برای آجر کاری‌های هندسی آن – عنصر تزئینی ای که برای مساجد دوره گورکانی غیرمعمول است- قابل توجه است.

معماری مسجد شاه‌جهان 

نخستین مسجد بریتانیا به نام شاه جهان در سال ۱۸۸۹ در شهر وکینگ واقع در در ۵۰ کیلومتری لندن ساخته شد . در آن زمان مسجد تنها محل رسمی عبادت اسلامی در انگلستان بوده و مقامات و دانشجویان و مهمانان مهمی از جمله عبدالکریم وزیر مسلمان هندی ملکه به این مسجد رفت و آمد داشتند. اما با مرگ لایتنردر سال ۱۸۹۹ مسجد بسته شد .

از زمان مرگ لایتنر ، پایه گذار موسسه ترویج ادبیات شرق تا سال ۱۹۱۲ شاه جهان رونق و اهمیت گذشته خود را از دست داد و پس از مرگ لایتنر پسر او سعی داشت مسجد را بفروشد.

فهرست

مقدمه

آشنایی با مسجد وزیر خان

آدرس مسجد کجاست؟

معماری ساختمان مسجدی

عناصر تزئینی

کاشی کاری

تزئینات معماری

طرح

حیاط

شبستان اصلی

تصویر پلان ها

مسجد شاه‌جهان (تهته)

معماری مسجد

تصویر پلان ها

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌ جهان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد وزیر و مسجد شاه‌ جهان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید