پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان

پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 185 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان

پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان ppt در 49 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، جلوه‌ای از زیبایی هنر و معماری در ایران است که می‌توان مجموعه‌ای از بهترین هنرها را در آن دید. اصفهان علاوه‌بر بناهای تاریخی مانند خانه‌ها و پل‌ها و … بناهای تاریخی مذهبی زیادی در دلش جای داده که از موفق‌ترین و زیباترین نمونه‌های آن می‌توان به مساجد اشاره کرد. در شهر اصفهان مسجدهای زیادی وجود دارند‌ که از نظر تاریخی و زیبایی هنر و معماری مثال‌ زدنی‌ اند.

یکی از بزرگترین و مشهورترین این مساجد، مسجد سید اصفهان است که مورد توجه خاص گردشگران و توریست‌های این شهر قرار گرفته و از نظر قدمت تاریخی و معماری هنرمندانه قابل ارزشمند است. این مسجد که در دوران قاجار و زمان حکومت محمدشاه بنا شده‌است، همچنان پابرجاست و در شهر زیبای اصفهان خودنمایی می‌کند.

 

 

مسجد سید اصفهان

مسجد سید اصفهان از مساجد بزرگ و از بناهای تاریخی دوره قاجار در شهر اصفهان. این مسجد که به نام بنیان‌گذار آن سید محمدباقر شفتی شهرت دارد، در سال ۱۲۴۰ق در محله بیدآباد اصفهان بنا نهاده شد. مسجد دارای تزئینات و ویژگی‌های متعدد معماری در شبستان‌ها، گنبدها، محراب، ایوان، گلدسته، کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها است. چهار وقف‌نامه برای مسجد، بین سال‌های ۱۲۶۲ق تا ۱۲۷۳ق نگاشته شده و همه مکان‌های مسجد برای موارد خاص وقف شده است. مقبره سید شفتی و فرزندان او در این مسجد قرار دارد.

 

 

تاریخچه مسجد سید اصفهان

مسجد سید از بزرگترین و مشهورترین مساجد اصفهان است. زمین مسجد را فتحعلی خان اعتمادالدوله، وزیر شاه سلطان حسین، خریده بود که در آن مسجدی بنا کند؛ ولی در اثر هجوم افغان‌ها مقدور نگردید. تا آنکه در زمان فتحعلی شاه قاجار، حاج سید محمدباقر شفتی رشتی معروف به «حجت‌الاسلام» مطلق و «سید حجت‌الاسلام» مبادرت به این کار بزرگ نمود. بنای این مسجد در سال ۱۱۸۰ طرح‌ریزی شد و ساخت بنا در اواخر نیمه اول قرن سیزدهم هـ.ق. شروع و تا سال وفات مرحوم سید تنها کاشیکاری بنای جنوبی انجام شده بود.

چون عمر حجت الاسلام برای اتمام تزئینات آن کفایت نکرد، قسمتی از آن توسط فرزندش حاج سیداسدالله «سید ثانی» و قسمتی توسط نواده اش حاج سیدمحمدباقر ساخته شد ولی هنوز تزئینات قسمتهایی از آن همچنان ناتمام مانده است. با توجه به کتیبه‌های موجود در بنا، احداث ساختمان و تزئینات آن در حدود ۱۳۰سال به طول انجامیده است.

 

 

جزئیاتی دیگر از مسجد

این مسجد سه ایوان زیبا دارد که ایوان جنوبی آن، جلوی شبستان و زیر گنبد قرار گرفته است. ایوان‌های شرقی و غربی نیز در جلوی شبستان زمستانی قرار دارند. هر کدام از ایوان‌های مسجد سید اصفهان با هنرهای خاص دوره قاجار و ظرافت هنرمندانه استادکاران قاجاری تزیین شده است. در ایوان‌های مسجد سید اصفهان، حجره‌هایی برای طلاب علوم دینی ساخته شده که زیبایی و جلوه خاصی به ایوان‌های این مسجد بخشیده.

 

 

کتیبه‌ های مسجد سید اصفهان

در این مسجد، می‌توانید کتیبه‌های تاریخی و زیبایی را بر بالای سردرهای مسجد ببینید که هر کدام با ویژگی خاصی در جای خود قرار گرفته‌اند. سردر شمالی مسجد، جایگاه کتیبه‌ای به خط ثلث است که شامل آیاتی از قرآن می‌شود و زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

بر بالای سردر جنوب غربی، کتیبه‌هایی به خط محمد باقر شیرازی وجود دارد که یکی از خوشنویسان بزرگ و معروف عصر قاجار بوده است. در قسمت شمال شرقی مسجد، که محل آرامگاه حجت‌الاسلام است، بر بالای ورودی بقعه، تاریخ فوت مرحوم حجت‌الاسلام با خط ثلث نگاشته شده است.

 

 

فهرست

مقدمه

مسجد سید اصفهان

تاریخچه

بانی و سازندگان بنا

بررسی ساختاری و معماری بنا

جزئیاتی دیگر از مسجد

کتیبه‌های مسجد سید اصفهان

تزیینات مسجد سید اصفهان

وقفنامه مسجد سید اصفهان

ویژگی‌ها

تصویر پلان ها

آلبوم

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد سید اصفهان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید