پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین

پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 137 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین

پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

قاین یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی است. علاوه بر این به دلیل حضور تپه‌های باستانی فراوانی که در پیرامون شهر قرار دارد و با توجه به کاوش‌ها و تحقیقاتی که روی آن انجام شده، نشان از قدمت بسیار این سرزمین و بیانگر وجود حیات بشر در آن است. طبق روایات قاین توسط «کی لهراسب»، پدر «گشتاسب» از فرمانروایان بلخی در دوران زرتشت ساخته شده است.

با توجه به پیشینه‌ تاریخی این ناحیه از ایران، بدیهی است که بتوان آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی را که طبق اظهارات باستان‌شناسان و محققان حدود ۱۷۰ اثر است، مشاهده کرد. آثاری چون تپه‌های باستانی، قلعه‌های تاریخی، خانه‌ها و مساجد کهن، آرامگاه‌ها، غارهای زیبا و بسیار قدیمی، دژهای زیرزمینی و محوطه‌های باستانی که در کنار زیبایی‌های طبیعی می‌تواند این شهرستان را به یکی از مقاصد برتر گردشگری تبدیل سازد.

مسجد جامع قاین، یکی از زیباترین، مرتفع‌ترین و محبوب‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی قاین است که در کنار معماری زیبا و تزئینات خیره‌کننده‌ای که توسط هنرمندان ایرانی ایجاد شده است، به دلیل داشتن دو محراب با دو قبله‌، در بین گردشگران داخلی و خارجی، شهرت قابل توجهی یافته است.

 

 

مسجد جامع قاین

مسجد جامع قاین مربوط به سدهٔ ۸ ه‍. ق است و در قائن، مرکز شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شمارهٔ ثبت ۲۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.به استناد کتیبه موجود در ایوان مسجد جامع، این بنا در سال ۷۹۶ هـ. ق به دستور امیر جمشید قارنی ساخته شده‌است؛ بنابراین مسجد جامع قائن از آثار ساخته شده در اواخر دوره ایلخانی و اوایل دوره تیموری است.

 

 

تاریخچه بنا

این مسجد بنایی است بسیار قدیمی و در نهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح‌انگیز است. امروز با گذشت ۶۴۰ سال همچنان این بنا پابرجاست؛ و تا چند سال پیش، قبل از احداث مجتمع مسکونی هزار واحدی مسکن مهر، بلندترین عمارت قائن بود.

درمورد بنای اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد. استقرار یکی از پایه‌های مسجد بر روی آتشکده ساسانیان گویای تاریخ کهن آن است. اغلب مورخان و جهانگردان در بیان و معرفی شهر قائن به مسجدجامع صراحتاً اشاراتی داشته‌اند.

 

 

معماری مسجد جامع قائن

مسجد جامع قائن ۲۴۷۰ متر مربع وسعت داشته که ۱۰۵۰ متر مربع آن زیر بنای ایوان، شبستانها و حجره‌ها و ۱۲۰ متر مربع عرصه داخلی می‌باشد. حیاط مسجد محوطه‌ای به درازای ۳۳ و پهنای ۲۸ متر است. در اطراف حیاط حجره‌هایی به عمق ۲ متر قرار دارد از شاهکارهای معماری مسجد ایوان آن است که به طرز با شکوهی به زیبایی مسجد گوهر شاد با ارتفاع ۱۸ متر، عرض ۱۱ متر و طول ۲۲ متر ساخته شده‌است. قبلاً دو مناره در دو سمت ایوان به ارتفاع ۵ متر داشته که باعث زیبایی بیشتر مسجد می‌شد و تا قبل از ویرانی صدای مؤذن از آن بلند بود.

سقف ایوان چهار طاق و سه گنبد دارد که به طرز زیبایی رنگ آمیزی و تزیین شده و معرق کاریهایش بسیار ظریف و زیباست نقاشی‌های ایوان به شیوه اصفهانی بوده و در دوره صفویان انجام شده و در زمان‌های بعد روی آن‌ها را رنگ زده‌اند. دو شبستان در دو سمت ایوان علاوه بر این که در فصل زمستان استفاده خوبی دارند برای جلوگیری از رانش دیوارهای اطراف ایوان تأثیر بسزایی دارند. مسجد جامع قائن ۲۴۷۰ متر مربع وسعت داشته که ۱۰۵۰ متر مربع آن زیر بنای ایوان، شبستانها و حجره ها و ۱۲۰ متر مربع عرصه داخلی می باشد.

حیاط مسجد محوطه ای به درازای ۳۳ و پهنای ۲۸ متر است. در اطراف حیاط حجره هایی به عمق ۲ متر قرار دارد از شاهکارهای معماری مسجد ایوان آن است که به طرز با شکوهی به زیبایی مسجد گوهر شاد با ارتفاع ۱۸ متر، عرض ۱۱ متر و طول ۲۲ متر ساخته شده است. پیشتر دو مناره در دو سمت ایوان به ارتفاع ۵ متر داشته که باعث زیبایی بسیار مسجد می گردید و تا پیش از ویرانی صدای مؤذن از آن بلند بود.

 

 

مسجد سرایان

مسجد جامع سرایان یکی از بناهای شاخص بافت تاریخی شهرستان سرایان واقع در استان خراسان جنوبی می باشد که متعلق به دوره صفوی بوده است. این بنا در سال1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال 1385 تا 1386 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی مرمت و احیا گردیده است. این بنا در طی دوران های مختلف تاریخ ایران اسلامی دچار تغیراتی از لحاظ تغییر کاربری فضاها شده است و تا کنون از این بنا کتیبه ای که بتوان به کمک آن به تاریخ ساخت دقیق بنا یا به بانی و سازنده آن پی برد بدست نیامده است اما بر روی بند چوبی ایوان قبله مسجد به تاریخ اشاره شده که این منبر وقف مسجد شده است.

همچنین شهر سرایان در اواسط دوره صفویه از رونق زیادی برخوردار بوده است به طوریکه که در این زمان در این قسمت از شهر مجموعه ای از کاروانسرا ها، آب انبار، حمام و بازاری ایجاد می شود.احتمالا مسجد نیز در این مجموعه و در همان دوره صفویه ساخته شده است. چرا که سبک معماری بنا نیز مبین این موضوع است .این بنا شامل گنبدخانه، ایوان ، شبستان و صحن می باشد که با مطالعه و پژوهش بر روی این بنا پی می بریم که ایوان و گنبد خانه جنوبی مسجد جامع شهر سرایان قابل مقایسه با مسجد جامع قاین، فردوس، بجستان و قهستان است.

 

 

تاریخچه مسجد سرایان

این مسجد شامل یک ایوان با دو گنبدخانه در طرفین آن می باشد.ایوان دارای طاق جناغی است که با کمک تویزه و گنبد پوشش یافته است.در طرفین ایوان طاق نماهایی در دو طبقه قرار دارد.در هر یک از طاق های پایینی دری تعیه شده که به فضای کنبد خانه راه دارد.

قوس طاق نماهای فوقانی از نوع هلالی بوده و به فضای پشت بام راه دارند.ایوان اصلی بنا از نظر معماری و تزئینات مهمترین بخش محسوب می شود.تزئینات بکار رفته در ایوان عبارتند از:مقرنس کاری های انتهای ایوان ،رسمی بندی های زیر گنبد،رنگ آمیزی تویزه ها با رنگ اخرایی،اجر کاری به شیوه خفته-راسته در نمای ایوان و تزئینات محراب که عبارتند از:تزئینات مقرنس کاری،گچ بری با طرح های اسلیمی و سوره مبارکه حمد که دو بار در حاشیه طاق محراب به خط نستعلیق و تلفیق طرح های اسلیمی اجرا شده است.این بنا مربوط به دوره صفویه و با شماره ۸۷۳۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

فهرست

چکیده

مقدمه

مسجد جامع قاین

تاریخچه بنا

معماری

مسجد جامع قائن

منبر چوبی مسجد

نمونه‌ای از تزئینات مسجد

موقعیت مسجد جامع قاین روی نقشه

چکیده مسجد سرایان

تاریخچه

مسجد سرایان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد سرایان و مسجد قاین

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید