پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان

پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 87 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 28 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان

پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

بیشتر گردشگران در شهری مثل گرگان به دنبال جاذبه های طبیعی اند؛ دریا، جنگل، آبشار و طبیعتی سرسبز که دست به دست هم یکی از زیباترین شهرهای ایران را شکل داده اند اما در کنار آثار طبیعی، این شهر جاذبه های تاریخی زیادی هم در خود جای داده است. یکی از برجسته ترین آثار تاریخی گرگان، مسجد جامع این شهر است، مسجدی کهن با معماری جذاب که از مهمترین آثار مذهبی این شهر به شمار می رود و در لیست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

 

 

معرفی مسجد

مسجد جامع گرگان از بناهای دوره سلجوقی است که در بازار نعلبندان گرگان قرار دارد و به‌وسیله معماران ترکمن ساخته شده است. این مسجد از یک حیاط مرکزی به شکل چهار ایوانی و چهار شبستان تشکیل شده است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز استفاده شده است. ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت‌رنگ و مناره آجری با خط‌های کوفی مربوط به عصر سلجوقی از تزئینات معماری هستند که در احداث مسجد جامع گرگان استفاده شده است.

بنای اصلی این مسجد به ویژه مناره قدیمی آن متعلق به دوره سلجوقیان است. این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است و تزیینات معماری خاص آن متعلق به بازسازیهای دوران بعد میباشد.

قصه‌ها می‌گویند که سازندگان و معماران این بنا ترکمن‌ها بودند. معمارانی که چنان نقش و طرح و هنر در این بنای سلجوقی به یادگار گذاشته اند که گرد قرن‌ها هم نتوانست چیزی از اهمیتش کم کند. اگر چه از کالبد آن روزگار تک‌مناری گرد آجری بیشتر به جای نمانده است که هنوز و بعد از گذشت قرن‌ها بر بالای بام جنوبی در محله کهن نعلبندان برای مردمانش جلوه‌ گری می کند. مناری که به علت دوره تاریخی خاص و معماری ویژه و عناصر تزئینی منحصربه‌ فرد، جایگاه کالبد مسجد را به‌ عنوان مسجدی ویژه در معماری مساجد ایران تثبیت کرده است.

 

 

تاریخچه مسجد جامع گرگان

این مسجد ۱۲۰۰ ساله بر روی مناره های خود کتیبه هایی دارد که به خط کوفی نوشته شده اند برای همین است که این مناره از برجسته ترین ویژگی این مسجد جامع به شمار می رود. مساجدی که در شمال ایران ساخته می شوند با توجه به رطوبت هوا، گلدسته های بلند و مناره های کوتاه دارند؛ مناره های بیشتر شهرهای شمالی با این روش ساخته می شوند و تفاوت های جزئی با هم دارند.

در اطراف این مسجد جامع در گذشته قبرستانی بزرگ وجود داشت که امروز بیشتر بخش های آن از بین رفته و فقط در حاشیه ی غربی و جنوبی مسجد قسمت کوچکی از آن به جای مانده است. این طور که معلوم است معماران ترکمنی این مسجد را ساخته اند اما اینکه مسجد به دستور چه کسی ساخته شده مشخص نیست. با نگاهی به کتاب تاریخ پنج هزار ساله گرگان و استرآباد به راحتی می شود فهمید که این مسجد به دست معماران ترکمن ساخته شده و ترکمن ها در تاریخ گرگان چه نقش پر رنگی داشته اند.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

تاریخچه

یادگاری از دوران سلجوقی

موقعیت

معماری

ویژگی های بنا

مشخصات مناره مسجد

ویژگی منبر مسجد

گورستانی قدیمی

سازنده بنا

کاشی کاری

سنگ نوشته ها

نزدیکترین جاذبه های گردشگری

تصویر پلان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع گرگان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید