پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور

پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 68 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور

پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور ppt در 45 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مسجد، تبلور معماری ایرانی

زمانی می‌گفتند، تبلور بهترین آثار معماری ایران را در مساجد می‌توان یافت، مساجدی با شبستان‌های زیبا، حوضی بزرگ برای وضو گرفتن و به آسمان نگاه کردن. آسمانی که از حوض آبی مسجد دیده می‌شد. و چشمک ماه و خورشید در ورای آن و آن وسوسه کودکانه برای به حرکت در آوردن آب حوض، با تلنگر انگشتان، باشد که ماه زیبای آسمان، در میانش شکسته شود. سردری زیبا، کاشی‌هایی با طراحی گل مرغ، گل‌های شاه‌عباسی و اسلیمی‌های توپر و توخالی، با یک رنگ لاجوردی زیبا که مختص ایران زمین است و بس. آجرهای منظم که در آن روح معمار دمیده شده‌ است.

به یاد آن زمان که معمار عارف با کارگران مشتاقش به هنگام آغاز کار روزانه، نخست، وضو گرفته پس از آن با هر «سبحان‌الله» و ذکر خدا، آجری روی آجر گذاشتند تا مسجدی بنا شود، پناهگاه پناهجویان پردرد. می‌گویند گاهی آن عارف معمار، مصیبت امام حسین را زمزمه می‌کرد و با چیدن هر آجر، قطره اشکی بر گونه‌های روحانی‌اش نمایان می‌شد که تا ابد، هر رهگذری را برای لحظه‌ای هم که شده بسوی مسجدش بخواند. بی‌جهت نیست که می‌گویند تبلور معماری ایرانی را در مساجد می‌توان یافت و آن عشق. آن عشقی که در هیچ کاخی از کاخ‌های به ‌جا مانده از پادشاهان پیشین نمی‌توان یافت.

 

 

مسجد جامع نیشابور

نیشابور در دامنه های کوه بینالود دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی و یکی از پر طرفدارترین شهرهای شمال شرقی ایران است. نیشابور شهری تاریخی ست که به خوبی فرهنگ و تاریخ ایران را نشان می دهد. تاریخی بلند برای این شهر جاذبه های تاریخی و دیدنی زیادی به ارمغان آورده که مطمئنا بازدید از آن ها برای گردشگران جالب توجه است. یکی از جاذبه های تاریخی نیشابور مسجد جامع نیشابور است که در قسمت مرکزی شهر قرار گرفته و معماری جذابی دارد.

 

 

تاریخچه مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور بزرگترین مسجد در شهرستان نیشابور و کهن‌ترین سازه به‌جامانده در نیشابور امروزین است که کاربری‌اش تغییر نکرده‌است.از بناهای ارزشمند دوره تیموری نام برده می‌شود که به‌دست پهلوانی به نامِ علی بن بایزید کرخی در(۸۹۹ ق/ ۱۴۸۴م ) ساخته شده‌است.

مسجد جامع نیشابور دارای چند کتیبه است که هر کدام اطلاعات مفیدی از تاریخچه مسجد را به ما می‌دهند. از متن کتیبه‌ای که در یکی از جرزهای ایوان جنوبی نصب شده، این گونه برداشت می‌شود که این مسجد توسط «پهلوان علی بن بایزید کرخی» و در سال ۸۹۹ هجری ساخته شده است. متن کتیبه مذکور شامل شعری به صورت زیر است که با خط ثلث نوشته شده است.

 

 

فهرست

مسجد، تبلور معماری ایرانی

مسجد جامع نیشابور

تاریخچه

دسترسی

پیشینه

ساختار

تصویر پلان

نظام فضایی

ایوان

سازه و پوشش سقف ها

نظام نور

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 45 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع نیشابور

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید