پاورپوینت معماری مسجد جامع نایین

پاورپوینت معماری مسجد جامع نایین

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 222 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع نایین ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

بناهای تاریخی از آن دسته آثاری هستند که از زمان های دور بهادگار مانده اند و علم و هنر گذشتگان را به عرصه نمایش می گذارند. تعداد این بناها در کشوری مانند ایران که پیشینه ای کهن دارد بسیار است. برخی از آنها از نوع مسجدند و اکثرا همواره محل عبادت مسلمانان منطقه می باشند. یکی از این مساجد قدیمی مسجد جامع شهر نائین از استان اصفهان است. این مسجد جزء معدود مساجدی است که در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی نشده است و معماری گذشته را به خوبی نشان می دهد.

شهر نائین یکی از شهرهای موجود در منطقه دشت کویر استان اصفهان است که قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال می ‌رسد. جاذبه‌ های گردشگری نائین بناهایی متعلق به دوران های مختلف هستند. از جمله جاهای دیدنی نائین می توان به نارین قلعه، خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی)، قلعه محمدیه (آشورگاه)، بازار تاریخی، خانه امامی، آب انبار معصوم خانی، قلعه رستم، کاروانسرای نیستانک، آسیاب آبی ریگاره، خانه فاطمی ها، کاروانسرای بلاباد، باغ مصلی و … اشاره کرد.

معرفی مسجد جامع نائین

مسجد جامع نائین بنایی مربوط به دوره آل بویه است. این مسجد از معدود بناهایی است که در طول تاریخ چندان تغییر نکرده و تا حد زیادی شکل اولیه خود را حفظ کرده است. با توجه به محل و موقعیت قرارگیری این بنا در منطقه ای کویری، بیشتر مصالح به کار رفته در آن خشت و آجر است.نمای بیرونی این مسجد پوشیده از آجر است و با خطوط اسلیمی ظریف و زیبایی تزیین شده است. ورودی‌ ها، سقف دهانه‌ ها و محراب مسجد نائین همگی از لحاظ معماری ارزش بالایی دارند و در نوع خود کم‌ نظیر و منحصر به فرد هستند. بخشی از شکوه و جلال مسجد مربوط به گچ ‌بری های زیبا و جالب آن می شود که بسیار چشم ‌نواز است.

تاریخچه مسجد جامع نائین

دستور ساخت مسجد جامع نایین، مسجد اصفهان، را به زمان خلیفه هشتم امویان نسبت داده‌اند. در مورد سال ساخت مسجد نایین اصفهان اطلاع دقیقی در دست نیست. پروفسور پوپ ساخت این مسجد را به سال 350 ه.ق و آندره گدار آن را به حکومت دیلمان نسبت داده است. فقط می‌دانیم بنای اولیه این مسجد در زمان خلافت عمربن عبدالعزیز ساخته شده است. مسجد جامع نایین به مسجدهای عربی شباهت دارد اما خالی از هنر ایرانی نیست.  با اینکه قدمت این مسجد به قرن دوم هجری می‌رسد هنوز شکل اولیه خود را حفظ کرده است.

موقعیت

مسجد جامع نایین، در استان اصفهان و شهرستانی به همین نام قرار گرفته است. نایین در منطقه دشت کویر واقع شده و آب و هوایی خشک و کویری دارد. جاذبه‌های نایین گردشگران بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند. کمتر از 5 ساعت از تهران تا مسجد جامع نایین فاصله است و در سفر یک روزه می‌‌توانید از این مسجد بازدید کنید. اگر از سمت اصفهان راهی مسجد جامع نایین می‌شوید، حدود 2 ساعت در مسیر خواهید بود.

معماری مسجد جامع نائین

ترکیب حجمی مسجد نسبتا ساده و یکنواخت است. به غیر از مناره، عنصر شاخص و مهم حجمی دیگری وجود ندارد و ارتفاع چهار جبهه و سقف آنها در مجموع ترکیب نسبتا یکنواختی پدید آورده است. این مسجد شامل صحن و شبستان هایی در سه جبهه آن و رواقی در جبهه مقابل قبله بوده و با دیواری خشتی محصور می شده که امروزه هنوز قسمت هایی ازاین دیوار باقی است. این مسجد فاقد ایوان و گنبد خانه است و منار مسجد با نقشه های چند ضلعی در کنار یکی از این ورودی هاست.

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع نایین

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع نایین

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید