پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان

پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 500 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 7 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان

پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجد جامع در معماری  به مسجدی می‌ گویند که در هر شهر برای اجتماع مردم توسط حاکمان تاسیس می‌شده و نمازهای گروهی مهم مانند نماز جمعه و نماز عید در آن اقامه می‌شوند، به همین علت در مقیاس بزرگتر ساخته می‌شوند. کارکرد این مساجد با قصد گردهمایی‌ها، مکان برپایی نمازجمعه و نماز عید فطر و قربان است. در ایران مسجد جامع را مسجد جمعه و مسجد آدینه هم می‌گفتند.  آنچه جالب به نظر می‌رسد این است که معمولا مساجد جامع بر روی بازمانده‌های آتشکده‌های زرتشتی ساخته شده‌اند.

مسجد جامع سمنان از آثار تاریخی باارزش و جاهای دیدنی سمنان است. این مسجد در طول زمان تغییرات بسیاری داشته است. بسیاری براین عقیده‌اند مسجد جامع سمنان در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است. مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بوده است. سبک معماری مسجد به گفته پیرنیا شیوه معماری آذری بنا شده است.

 

 

معرفی مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان بنایی بسیار کهن و باارزش در سمنان است. در طول زمان تغییرات و تحولات زیادی در این مسجد بوجود آمده است، اما هم اکنون در آن آثار دوران سلجوقی و تیموری دیده می‌شود. عقیده بر این است که این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است. مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده است. سبک معماری مسجد جامع سمنان، به شیوه معماری آذری می باشد.

 

 

تاریخچه ساخت مسجد

در کتاب مرات البلدان صنیع‌الدوله آمده است: در زمان خلافت حضرت علی بن ابیطالب (ع)، ایشان فرمودند از کوفه تا بخارا هزار و یک مسجد بنا کنند، در حکومت عبدالله بن عمر، ثروتمندان سمنان مسجد کنونی شهر را ساختند ولی این بنا دارای چندان شکوهی نبود. پس از آن بارها افراد زیادی بر بنای ابتدایی افزودند، برای مثال، گنبد باختری و شبستان شمالی را با مار خواجه‌وند، ابوسعید سمنانی و خواجه نظام‌الدین در دوران سلطنت سنجر سلجوقی ساختند و شبستان جنوبی را شیخ رکن‌الدین علاالدوله سمنانی در زمان وزارت ارغون خان بنا کرد و چون خرابی به وجود آمده بود، در زمان فتحعلی شاه، ذوالفقارخان به تجدید آن پرداخت.

 

 

معماری مسجد جامع سمنان

در ساخت مسجد جامع سمنان از معماری ایرانی استفاده شده است. این مسجد دارای یک مناری ( معروف به منار سلجوقی)‌ است که از جمله مناره‌های تاریخی محسوب می‌شود و در ضلع شمال شرقی مسجد، با ارتفاع ۲۰/۳۱ بنا شده است. این مناره از قسمت بام به ارتفاع ۲ متر توسط کتیبه‌ای با طرح و نقش زیبا از آجر و همچنین با خط زیبای کوفی تزئین شده است. در قسمت مرکزی این مناره یک محور چوبی قرار گرفته است که با حرکت درآمدن آن کل مناره به حرکت درمی‌آید. مسجد جامع سمنان دارای یک صحن بزرگ مستطیل شکل به اضلاع ۲۷ در ۲۵ متر است.

شبستان شمالی این مسجد دارای ۱۶ ستون مدور و قطور است که روی آ‌ن‌ها طاق‌های ضربی شکل بنا شده است. این شبستان دارای یک هشتی کوچک است که روی آن یک طاق گندمی شکل کم خیز با تزئینات معقلی بنا شده است. همچنین این هشتی به بازار حضرت راه پیدا می‌کند. شبستان جنوبی مسجد جامع، دارای ۱۶ ستون مدور در مرکز و ۸ ستون در کنار دیوار شرقی است که این ستون‌ها پایه‌های ۲۷ طاق شبستان را تشکیل می‌دهند.

درب ورودی قسمت جنوب شرقی در گوشه مسجد قرار گرفته است و به وسیله‌ی یک راهروی کوچک به یک هشتی بزرگ راه پیدا می‌کند. این هشتی بزرگ دارای یک حوض بزرگ، وضو خانه و سرویس بهداشتی است.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد جامع سمنان

تاریخچه ساخت مسجد

موقعیت جغرافیایی مسجد جامع سمنان

سیر تاریخی و فرهنگی مسجد جامع سمنان

معماری مسجد جامع سمنان

مشخصات مسجد

ایوان گنبد مقصوره

صحن مسجد

شبستان زمستانی

شبستان ابا حرب بختیار

شبستان جنوبی

شبستان شمالی

مناره مسجد جامع

ثبت ملی

تصویر پلان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع سمنان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید